בשל העלייה בכמות מקרי האלימות בקרב נשים ברחבי הארץ במהלך הגבלות הריחוק החברתי והסגרים של שנת מגיפת הקורונה, החליטו בעמותת פותחים עתיד מבית הסוכנות היהודית על תוכנית הכשרה ייחודית לנאמנות, מתוך הבנה שהן נחשפות לאישה בביתה, לסיפור המשפחתי של הילד וליכולות לזהות ואף לסייע לאישה במידת הצורך.

בימים אלו עוברות עשרות נאמנות בשישה יישובים, שהוגדרו כחלק מהפיילוט, את ההכשרה על ידי ורדה עשהאל - עובדת סוציאלית בהכשרתה, מומחית בתחום של טיפול באלימות במשפחה, שאף ניהלה שנים רבות מרכז לטיפול באלימות.

מדי יום מלוות מאות נשים ברחבי הארץ בפריפריה החברתית והגיאוגרפית משפחות וילדים במצבי סיכון במסגרת עבודתן בעמותת פותחים עתיד. אותן נשים, שמוגדרות "נאמנות", מלוות כ־16 ילדים כל אחת, וכן גם את המעגל המשפחתי. הנאמנות מגיעות לביקורי בית ולשיחות עם בני המשפחה, ובכך נחשפות לחיי היומיום של הילד.

לזכרה של לטרישיה פני פוינטר  (צילום: פותחים עתיד)
לזכרה של לטרישיה פני פוינטר (צילום: פותחים עתיד)

בפותחים עתיד מסבירים כי מאות הנאמנות פוגשות את המשפחות מקרוב, במצבים רגישים ובמרחב הביתי שלהן. מדובר בקשר רציף, מאחר שהנאמנות הן חלק בלתי נפרד מהשגרה של הילד בבית הספר ובמסגרות חברתיות מחוץ לשעות הלימודים. הן נחשפות לסיפורי המשפחה, ולא מעטים המקרים שבהם הן אלו שמהוות את הכתף עבור הילדים וההורים. מדובר בתוכנית המסייעת לאלפי ילדים ומשפחות - לא בהכרח משפחות שכבר מתמודדות עם אלימות במשפחה.

במסגרת ההכשרה לומדות הנאמנות כיצד לזהות במידת הצורך במשפחות שונות את סימני האלימות השונים, איך לשאול את השאלות הנכונות, להביע דאגה למצב, וכן על התמודדות האישה כאם בתוך מערכת יחסים אלימה. כמו כן, הן לומדות כיצד ללוות אישה שיצאה ממעגל האלימות, ולסייע לה להתמודד עם המציאות החדשה, עם הילדים ובתא המשפחתי.

אחד היישובים שבהם פועלת ההכשרה במסגרת הפיילוט הוא המועצה המקומית ירוחם. ביום העיון של ההכשרה שהתקיים שם השבוע, הקדישו הנשים את הפעילות ללטריסיה לני פוינטר בת ה־53, שנרצחה ביישוב בשבוע שעבר על ידי בן זוגה בביתה.

לטרישיה לני פוינטר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות)
לטרישיה לני פוינטר ז''ל (צילום: רשתות חברתיות)

רותי שינפלד, מנכ"לית פותחים עתיד, אמרה ל"מעריב": "בתוכנית יש מאות נאמנות ונאמנים שמלווים את הילד ובני המשפחה באופן צמוד, והם נחשפים למצבים האינטימיים ביותר שלהם. הבנו כי הם נמצאים לא מעט בסיטואציות רגישות בביקורי הבית, ושעלינו לספק להם מענה בכל הנוגע לאלימות במשפחה, שלצערנו הולכת ומתעצמת. מטרתנו היא להרחיב את ההכשרה החדשה לכלל היישובים שבהם פועלת התוכנית, כשהבסיס של ההכשרה הוא לזהות את המצוקה וללוות את המשפחה - עד שהם מוכנים לפנות לעזרה מקצועית, וגם תוך כדי התהליך עצמו".