אלכסיי נבלני, מנהיג האופוזיציה הרוסית, קרא היום (שני) לתומכיו לצאת לרחובות כי "זה הדבר שממנו פוטין הכי חושש". את דבריו אמר בסרטון שפורסם ביוטיוב לאחר שבית המשפט ברוסיה הטיל על נבלני 30 ימי מעצר. "אל תפחד, תצא לרחובות. לא בשבילי, אלא בשבילך ובשביל עתידך", אמר בסרטון. בית המשפט ידון בעונשו ב-2 בפברואר.

כמו כן, האו"ם ומדינות מערביות כמו גרמניה ובריטניה קראו היום לרוסיה לשחרר את נבלני, שנעצר אמש מיד עם חזרתו למוסקבה כבר בשדה התעופה.

גרמניה ובריטניה הודיעו זאת במסיבות עיתונאים שגרתיות שערכו. דוברו של ראש הממשלה הבריטי, בוריס ג'ונסון, אמר כי יש לשחרר את נבלני מיידית. "זה מחריד שמר נבלני נעצר על ידי הרשויות הרוסיות, והוא צריך להשתחרר באופן מיידי. במקום לרדוף את נבלני, מוסקבה צריכה למלא את חובה תחת החוק הבינלאומי, לחקור ולהסביר את השימוש בנשק כימי על אדמת רוסיה", הוסיף.

כזכור, נבלני, יו"ר האופוזיציה בן ה-44, הורעל בשדה תעופה בחודש אוגוסט האחרון, כחלק מניסיון התנקשות בחייו, שנעשה ככל הנראה על ידי גורמי ממשל ברוסיה. לאחר הרעלתו, המטוס, שהיה אמור לטוס למוסקבה, שינה את יעדו ונחת בגרמניה, שם שהה עד אתמול.

המבקר החריף של נשיא רוסיה הודיע מראש על כוונתו לחזור לשטח המדינה. שלשום נעצר גם פבל זלנסקי, חבר בצוותו של נבלני, ובהוראת בית המשפט נאסר עד ל-28 בפברואר בגין הסתה קיצונית ברחבי האינטרנט.

אמש, עם מעצרו, היועץ לביטחון לאומי בארצות הברית, ג'ייק סאליבן, כתב בחשבון הטוויטר שלו: "יש לשחררו מייד ולמצות את הדין עם מי שניסה להתנקש בו. המתקפה של הקרמלין על נבלני היא לא רק הפרת זכויות אדם, אלא גם עלבון לאזרחי רוסיה שרוצים שקולם יישמע".

גם שרי החוץ של צרפת ואיטליה הצטרפו לקריאות לשחרורו של נבלני: "צרפת מתייחסת למעצרו ברצינות, ויחד עם שותפנו באירופה, אנו קוראים לשחרורו המידי". באיטליה אמר שר החוץ: "אנו מבקשים את שחרורו המיידי ומצפים שזכויותיו יכובדו".

נבלני נוחת ברוסיה (צילום: רויטרס)
נבלני נוחת ברוסיה (צילום: רויטרס)

בחודש שעבר חשפה רשת ה-CNN כיצד הורעל נבלני על ידי סוכן רוסי. הרעל שפגע בנבלני הוטמן בתחתוניו, כאשר את המידע חשף נבלני בעצמו בשיחות עם הסוכן. הרעל, לפי דברי הסוכן, הוחדר לתפרים הפנימיים באזור המפשעה בתחתוניו של יו''ר האופוזיציה.

לטענת טוקסיקולוגים שלקחו חלק בתחקיר העיתונאי, הצמדת הרעל לבגדים ובכך הגדלת החשיפה לחלקים גדולים מהעור היא אחת הדרכים הבטוחות להרעלה, במיוחד כאשר הקרבן מתחיל להזיע.