מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו סיים את ביקורו בישראל, שכלל, בין היתר, הכרזה דרמטית לגבי סימון מוצרים מיישובים ביו"ש וברמת הגולן, שעוררה סערה. ביום שישי בבוקר הוא שוחח עם ה"ג'רוזלם פוסט", ובאשר להכרזה על ריבונות בשטחים נוספים בישראל, נמנע מלענות אך הצהיר: "מדינות המזרח התיכון צריכות להבין שישראל היא חלק מהפתרון באזור וש'הסכמי אברהם' הם הצינור לכך".

פומפאו הוא הבכיר האמריקאי הראשון שערך אי־פעם סיור רשמי ביהודה ושומרון, כמו גם בגולן. בביקורו ביקב פסגות בשער בנימין הכריז חגיגית כי מוצרים מהתנחלויות יסומנו מעתה בתווית "תוצרת ישראל", והודיע על הגדרת ארגון ה־BDS כ"אנטישמי". לאחרונה, צעדים נוספים הקשורים בישראל ננקטו על ידי הממשל בוושינגטון, ובהם הגברת הלחץ על איראן והסכמי אברהם.

לשאלה אם כל הסנקציות למניעת המשך העשרת האורניום מצד איראן כשרות מבחינתו, השיב: "בוודאי. הממשל בראשות טראמפ הבהיר זאת במשך ארבע שנות כהונתו, ואין סיבה שזה ישתנה בקרוב. להרגשתי, הצלחנו בעניין. אני זוכר כשבחרנו לסגת מההסכם ב־2017, העולם אמר 'זה לא יעבוד, הסנקציות האמריקאיות בלבד לא יועילו'. ובכן, הן צמצמו משמעותית את היכולת של האיראנים. הם אומנם עדיין בפעילות, אך לא כמו בעבר, כשסייענו במימון ובמשאבים. בעניין איראן, כל האופציות עדיין על השולחן". 

הוא הוסיף: "טראמפ מנע מהם תקציב, מה שהעביר מסר חד־משמעי במזרח התיכון, שהקל בהוצאה לפועל של 'הסכמי אברהם'. באמצעות ההסכמים, בודדנו את איראן מידידותיה באיחוד האמירויות, בחריין וסודן. מעבר לכך, ההבנה הבסיסית של טראמפ לגבי כך שאיראן היא שחקן מרכזי הגורם לאי־היציבות במזרח התיכון, וההבנה כי יש צורך בפתרון לסכסוך הישראלי־פלסטיני - היוו תנאים לכל התקדמות במזרח התיכון". 

פומפאו נמנע מלהשיב אם לדעתו הממשל הבא בוושינגטון ייסוג מהמדיניות של קודמו, אך הסביר: "אני בטוח שההחלטות שקיבלנו במזרח התיכון היו הנכונות ביותר. איראן לא הייתה צריכה להיות מתוגמלת עבור חוסר השקיפות שלה בעניין הגרעין, או בעבור הטרור. מנקודת המבט שלנו, כל מה שעשינו עד עכשיו הוביל לכך שהמזרח התיכון יהיה מקום בטוח יותר, בייחוד כלפי ישראל". 

השר האמריקאי הבכיר גם התייחס לנתק בין הממשל לבין הרשות הפלסטינית ולאפשרות שהקשרים יחודשו בעתיד, ואמר: "ניסינו לעודד אותם במשך ארבע שנים, ועודנו מנסים להעצים את הקשר עם הרשות. אם בוחנים את החזון לשלום שהצבנו, הוא תיאר בבירור עתיד מזהיר יותר לפלסטינים. ועדיין, הרשות סירבה לדון בכך, זה מצער עבור הפלסטינים. אנחנו מקווים שרצונם של הפלסטינים יבוא לידי ביטוי דרך הרשות. אנו מנסים להעצים את הקשר כך שנוכל לקיים משא ומתן שיטיב עמם. כך נוכל להגיע להבנות משותפות, שרלוונטיות לאלו שחיים בעזה ובשטחי יהודה ושומרון. הם חיים בתנאים קשים מאוד, וזה נובע מהנהגה כושלת".

פומפאו המשיך את סיורו באזור ונועד אתמול בדוחה, בירת קטאר, עם נציגי ארגון הטאליבאן באפגניסטן כדי לדון בתוכנית הנסיגה של צבא ארה"ב מן המדינה. שני הצדדים מסרו כי הושגה התקדמות בשיחות. הוא גם נפגש עם האמיר של קטאר, תמים בן חמאד אל־תאני, ועם שר החוץ מוחמד אל־תאני כדי לדון ב"אחדות מדינות המפרץ", על רקע רצונה של קטאר לחזור ליחסים טובים עם שכנותיה, אשר מאשימות אתה בקרבה לאיראן ולאחים המוסלמים.