ממשלת צרפת הודיעה אתמול (חמישי) כי הם מעוניינים לשלוח צוות פיקוח בינלאומי שיהיה אמון על יישום הפסקת האש בנגורנו-קראבך. מאז תחילת המלחמה בקווקז ב-27 בספטמבר וגם לאחר סיומה בשבועות האחרונים, גוברים בפריז החששות מפני השתלטות רוסית וטורקית על האזור בפועל.

ארה"ב וצרפת פעלו לאורך תקופת הלחימה באזור להרגעת הרוחות וביקשו לקחת חלק בשיקום האזור ופיקוח עליו לאחר תום הקרבות. יחד עם זאת, גורמים צרפתים ואמריקאים לא נטלו חלק בעסקה שנחתמה בין ארמניה ואזרביג'ן בתיווך רוסי לסיום ששת שבועות הלחימה באזור המחלוקת.

מאז החתימה על הפסקת האש, מקיימות רוסיה וטורקיה שיחות תכופות בנוגע לדרישות מאנקרה לקחת חלק בכוח הפיקוח הבינלאומי באזור. נשיא טורקיה ארדואן הבהיר כי טורקיה תמשיך במעורבותה המשמעותית באזור, גם לאחר תום הלחימה.

לחימה בגבול ארמניה-אזרבייג'ן (צילום: רויטרס)

"סיום הלחימה אמור לאפשר כעת את חידוש המשא ומתן שיתבצע בתום לב, במטרה להגן על אוכלוסיית נגורנו-קרבאך ולהבטיח את חזרתם של עשרות אלפי אנשים שברחו מבתיהם בשבועות האחרונים בתנאי ביטחון טובים", אמר נשיא צרפת, עמנואל מקרון. ממשרדו של נשיא צרפת נמסר שהוא מקיים שיחות תכופות עם ראש ממשלת ארמניה ונשיא אזרביג'ן.

אוכלוסיית צרפת כוללת בין 400,000 ל -600,000 אנשים ממוצא ארמני. מקרון הקפיד לא לתמוך במי מהצדדים בסכסוך, אך ספג ביקורת לאחר שלא עשה מספיק על מנת לסייע לצד הארמני.

בתקופה האחרונה התפתחה מתיחות משמעותית בין צרפת וטורקיה, על רקע פרסומן של קריקטורות המבזות את הנביא מוחמד, שהביאו בין היתר לרצח המורה סמואל פאטי ואירועי טרור נוספים ברחבי המדינה. טורקיה כידוע תמכה באופן גלוי ומוצהר באזרביג'ן, כולל באמצעות שליחת כוחות הנאמנים לארדואן להילחם לצדם בשדה הקרב. סוגיה זו תרמה אף היא לתמיכה הציבורית בצרפת במאמץ המלחמה הארמני.

בצרפת מתחו ביקורת על מערכת היחסים המתנהלת בין מוסקבה ואנקרה על רקע המאמצים לפתרון המשבר בקווקז. בין הקולות העולים בצרפת בימים האחרונים אפשר למצוא אזכורים להסכם אסטנה, שנחתם בין רוסיה, טורקיה ואיראן בשנת 2017, והביא לחלוקת השטחים בפועל בסוריה.

בתוך כך, בשבוע האחרון המשיכו אלפים מתושביו הארמנים של אזור נגורנו-קראבך לברוח מהאזור החרב, בחזרה לארמניה. ממשלת ארמניה, ששלטה באזור עד תחילת המלחמה, החלה בהליך מסירת השטחים בו לממשלת אזרביג'ן, בהתאם להסכם הפסקת האש.

היום התפטר מתפקידו שר ההגנה הארמני, דויט טונויאן. התפטרותו מגיעה אחרי התפטרותו של שר החוץ הארמני, זוראב מנאטסקאניאן, שהתפטר ביום שני. בארמניה מדווחים שמופעל לחץ גדול על ראש הממשלה, ניקול פשיניאן, להתפטר מתפקידו אף הוא. לאחר החתימה על הסכם הפסקת האש עם אזרביג'ן נמתחה ביקורת נרחבת נגדו בארמניה, מה שהוביל להתחוללות מהומות רבות וביניהן אף פריצה אלימה של מפגינים לפרלמנט הארמני.