ב-65 הימים הבאים צפוי ביידן להכריז על מועמדיו לקבינט. חלק מהמועמדים הם סנאטורים אמריקאים בהווה, אחרים הם עוזריו הוותיקים של סגן הנשיא לשעבר, ומעטים מהמועמדים מילאו תפקיד בממשל אובמה-ביידן.

אז מי הם המועמדים הבכירים האלה ומה דעתם על ישראל?

נאום הניצחון של ג'ו ביידן. צילום: רויטרס

טוני בלינקן

 בלינקן הוא אחד היועצים הקרובים ביותר של ביידן. בשנת 2009, כאשר ביידן היה סגן נשיא, שימש כיועץ לביטחון לאומי. מאוחר יותר הוא הפך לסגן היועץ לביטחון לאומי בין השנים 2013-2015 תחת הנשיא ברק אובמה, ולאחר מכן סגן מזכיר המדינה בין השנים 2015-2017.

בלינקן בן ה-58, נולד בניו יורק להורים יהודים. בתחילת הקמפיין העיקרי של ביידן הוטל על בלינקן להוביל את צוות מדיניות החוץ שלו כיועץ בכיר. בשנה האחרונה הוא ייצג את קמפיין ביידן במספר רב של אירועים ופאנלים, והעביר את עמדתו של המועמד ברחבי העולם. מומחים בוושינגטון מניחים כי בלינקן ימלא ככל הנראה את אחד התפקידים הבכירים של הממשל, כיועץ לביטחון לאומי או מזכיר המדינה.
 
בלינקן התייחס באוגוסט למערכת היחסים בין ארה"ב לישראל, ואמר כי לבידן יש מחויבות לביטחון ישראל. "ישראל מעולם לא הייתה עד כה - למרבה הצער - נושא פוליטי מפלגתי", אמר והוסיף: "ואני חושב שזה רע מאוד לארצות הברית ולישראל שמישהו מנסה להפוך אותה לאחת".

בחודש מאי נאם בלינקן לסמינר מקוון שערכה קבוצה דמוקרטית פרו-ישראלית, הרוב הדמוקרטי למען ישראל. לדבריו, ביידן כנשיא ארה"ב ישמור על המחלוקות של ישראל מחוץ לשיח הציבורי.

בלינקן חזר על התחייבותו של ביידן לחדש את הסיוע לפלסטינים, והוסיף כי הוא יציית להגבלות הקונגרס לסיום התשלומים לפלסטינים שהרגו או פצעו אמריקאים וישראלים. הוא חזר על עמדתו של ביידן לפיה לא יתנה סיוע לישראל.
 

טוני בלינקן (צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)
טוני בלינקן (צילום: REUTERS/Kim Hong-Ji)


 כריס קונס

הסנאטור של מדינת דלאוור שבמזרח ארה"ב, מחזיק כעת בתפקיד בו כיהן ביידן במשך 36 שנים. לשניים יש מערכת יחסים קרובה, והוא אף מגדיר אותו כמנטור שלו. לפני חמישה חודשים, קונס התראיין למגזין "פוליטיקו" ובו אמר כי אם יבחר, אג'נדת ביידן בסנאט תהיה תלויה בו, בשל יכולתו איש מרכז שפועל עם שני הצדדים. כעת, קונס הוא אחד מהתמודדים המובילים לתפקיד מזכיר המדינה, לצדו של ביידן. 

היילי סויפר, מנכ"לית המועצה היהודית-הדמוקרטית באמריקה, שהייתה במשך ארבע שנים היועצת של קונס, אמרה בראיון לג'רוזלם פוסט כי קונס הוא " מתחשב למדי" במדיניות החוץ. היא הוסיפה כי: "הוא מבין את ערך היחסים בין ישראל-לארצות הברית והוא תומך בנחרצות בביטחונה של ישראל. הוא תמך אמנם בהסכם המעצמות על תכנית הגרעין האיראנית, אך הוא החזיק בעמדה זו באופן שקול, ובהתחשב באינטרסים של ישראל". 

עוד אמרה סויפר: "אני חושבת שהוא יכול להיות מזכיר מדינה פנומנלי, כי הוא מנוסה במדיניות חוץ, הוא מבין בדיפלומטיה, הוא אף כיהן כיו"ר ועדת משנה לענייני אפריקה במשך ארבע שנים".

ב-2019 קונס נמנה בין שישה סנאטורים מן המפלגה הדמוקרטית, שהציגו פתרון לסיוע הומניטרי לפלסטינים בעזה וביהודה ושומרון. ב-2016, לאור הסכם הגרעין עם איראן, דווח כי שלח מכתב לממשל הנשיא דאז, ברק אובמה, שנועד להעניק לישראל את הסיוע הצבאי היקר ביותר שניתן. "זה לא סוד שקונס הוא בין תומכיה החזקים של ישראל בסנאט", אמר דוברו של קונס, שון קויט.

כריס קונס (צילום: רויטרס)
כריס קונס (צילום: רויטרס)


סוזאן רייס

שמה של רייס עלה ברשימת המועמדים לתפקיד הסגן/ית של ביידן. כעת, שמה עלה גם כן ברשימת המועדים לתפקיד מזכיר/ת המדינה. השגרירה לשעבר של ארצות הברית באו"ם בשנת 2009, והיועצת לשעבר לביטחון לאומי בממשל אובמה, בעלת יחסים מורכבים עם ישראל. בייחוד כשנטלה חלק בניסוח הסכם הגרעין מול איראן, ב-2015. 

רייס ביקרה לראשונה בישראל בשנת 1979, כשהייתה בת 14. היא הייתה על הטיסה הישירה הראשונה אי פעם מקהיר לתל אביב, זמן קצר לאחר ההסכם בין המדינות. "אני מרכינים ראשנו בצער אל מול הצער שאנו רואים ביד ושם", אמרה בנאום שנשאה בשנת 2015. "פסענו בסמטאות העיר העתיקה, טיפסנו על המצדה, צפנו בים המלח וקטפנו פירות בקיבוץ. הזיכרונות הראשונים שלי מישראל קרובים לליבי".

בספרה "אהבה קשוחה", רייס ציינה כי ישראל נמצאת במוקד של האו"ם: "לרוב בהקשר לא הוגן ושלילי". היא סיפרה כי הייתה זו אחריותה "להגן על ישראל ממתקפות הקשורות בלגיטימיות שלה וביטחונה... השיח האנטי ישראלי באו"ם נבע מדעות קדומות גסות". היא ציינה שהתנגדה למאמץ הפלסטיני לקבל הכרה של חברה באו"ם. 

במהלך נאום שנשאה בעבר, גינתה את ההתנחלויות בישראל. "אנו דוחים את המשך ההתיישבות הישראלית בשטחים. כבר יותר מארבעה עשורים, ההתיישבות הישראלית חרגה מגבולות 67  ופגעה בסיכוי לשלום ויציבות באזור". 

ב-2015, הדיפלומט האמריקאי דניס רוס טען כי רייס היא מאלו שרואות בישראל כבעייתית, מאשר כפרטנרית. כשההודעה על הסכם הגרעין פורסמה, עמדתה כלפי ישראל הייתה שלילית, הוא אף ציין. בפועל, ההסכם עם איראן הפך למוקד העימות בינה לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו. באותה השנה, נתניהו הגיע לקונגרס האמריקאי לדון בהסכם, שמיהר לגנותו ולטעון כי הוא סולל את דרכה של איראן לפצצה. בספרה, הגיבה לכך רייס וכתבה כי "נתניהו קבע שפל חדש ביחסיו המתוחים עם ארה"ב". 

ביוני האחרון, רייס גינתה בפומבי את האפשרות לסיפוח הישראלי של אזורים ביהודה ושומרון: "זה יהפוך את התמיכה הדו-מפלגתית המסורתית לישראל, לקשה הרבה יותר לשימור". 

מישל פלורנוי

היא שימשה כסגנית שר ההגנה בממשל אובמה וגם היא שייכת למעגל הקרוב של הנשיא הנבחר. שמה הוזכר גם כן כמועמדת לתפקיד שרת ההגנה. המייסדת לשעבר ומוציאה לפועל של המרכז החדש לביטחון אמריקאי, הייתה גם המועמדת מטעמה של הילארי קלינטון לאותו התפקיד, בשנת 2016. היא גם הוצעה להיות סגנית שר ההגנה בממשל טראמפ. 

בחודש יוני האחרון, היא התייחסה לסיכויי הסיפוח הישראלי לחלקים מיהודה ושומרון ואמרה: "לכל סיפוח או מהלך חד צדדי של ישראל, שחותר תחת הרעיון לשתי מדינות, שכולן שליליות ביחס לביטחון ישראל". היא הוסיפה: "זה יערער את התמיכה הדו-מפלגתית בישראל, וזה לא מתיישר עם האינטרסים של ישראל לטווח הארוך, גם לא עם שלנו". 

פלורנוי אף ציינה באותו הזמן, כי היא מודאגת מכך שהסיפוח יוביל לשבר בתמיכה הישראלית כולה. "אני מקווה שלא לראות חברי קונגרס שינסה לסכל את הסיוע לישראל, כדרך למחות על התנהלותם ביהודה ושומרון". 

בשנת 2018, במהלך ראיון עם ג'רוזלם פוסט, היא גיבתה את ההסכם עם איראן ואמרה כי לאחר כל הביקורת נגד ההסכם, "הוא הצליח בדחיית המועד בו יצליחו לייצר נשק גרעיני באמת". 

פיט בוטיג'ג'

ראש העיר לשעבר של סאות' בנד שבמדינת אינדיאנה, שמו עלה על הפרק לתפקידים שונים, בהם שגריר ארה"ב באו"ם, כך על פי דיווחים. בשנה שעברה, כשהתמודד בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית, הוא הצהיר כי הוא מתחייב לביטחון ישראל ולברית בינה לבין ארה"ב. עם זאת, המשיך כי אינו מתכוון להתיישר בהכרח עם האג'נדה הפוליטית של הממשל בישראל. 

ביוני 2019, הוא שוחח עם דמויות מפתח בקהילה היהודית בוושינגטון, ואמר: "אני לא מאמין שהגישה הנכונה היא לאשר תכניות הממשלה הנוכחית. הדרך הנכונה היא להדריך אותה למקום אחר, כך הברית שלנו עובדת". הוא דיבר על מערכת היחסים בין נתניהו לטראמפ, ותלה תקוות בהכרה בירושלים ובגולן. "לעגן את ההכרה הזו תחת הסכם היא חשובה, אנחנו לא עושים זאת כדי לחזק את נתניהו פוליטית, למרות שהמתנות הללו מבורכות". הוא אף ציין כי מדובר בשינוי במדיניות האמריקאית, "אך יש להתערב בפוליטיקה הישראלית, על בסיס המדיניות האמריקאית".

באוקטובר 2019, הוא אמר כי ארצות הברית צריכה להבטיח כי כספי הסיוע שתעניק לישראל, לא יתמכו בהתנחלויות. לדעתו, יחסי ארה"ב-ישראל צריכים להוביל למקום טוב יותר.

 תמי דאקוורת'

היא שירתה כטייסת מסוקים בצבא ארצות הברית והייתה בין הנשים הראשונות שעשו כן. בשנת 2004, המסוק עליה הייתה, הופצץ על ידי RPG. היא איבדה את שתי רגליה וחלק מזרועה הימנית. על פי דיווחים, היא מועמדת לתפקיד בקבינט, כשרת ההגנה או כמזכירת מנהל יוצאי הצבא. 

במאי האחרון, הסנאטורית של אילינוי הייתה חלק מקבוצה של 18 סנאטורים ממפלגת הדמוקרטים, ששלחו מכתב לנתניהו ושר הביטחון בני גנץ, שדחקו בהם שלא להתקדם עם הסיפוח. "יש לנו מחויבות עמוקה לביטחון ישראל, ואנו חולקים ערכים דמוקרטיים, שהם מהותיים ביחסים בין המדינות. אנו סוברים כי הסיפוח החד צדדי יסכן את הביטחון ואת הדמוקרטיה בישראל".  

תמי דקוורת' (צילום: רויטרס)
תמי דקוורת' (צילום: רויטרס)