גם לאחר הבחירות: נמשכים הזעזועים במשרד ההגנה האמריקאי לאחר הבחירות: שלושה בכירים בפנטגון התפטרו בעקבות הדחתו של מזכיר ההגנה מארק אספר, ובבית הלבן מיהרו למנות במקומם את נאמניו של הנשיא דונלד טראמפ, ובהם איש צבא לשעבר שאמר בעבר כי הנשיא לשעבר ברק אובמה הוא “מחבל”.

תת מזכיר ההגנה לענייני מדיניות ג’יימס אנדרסון, תת מזכיר ההגנה לענייני מודיעין ג’וזף קרנן, וג’ן סטיוארט, ראש הסגל של אספר לשעבר, הודיעו כי הם פורשים אחרי שהנשיא  הדיח את מזכיר ההגנה אספר בציוץ בטוויטר. את מקומו של אספר ממלא כריסטופר מילר, עד השבוע מנהל המרכז הלאומי ללחימה בטרור.

נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב לשעבר ברק אובמה (צילום: רויטרס)

בבית הלבן לא המתינו ובתוך זמן קצר מינו אישים המקורבים לטראמפ לעמדות המפתח בפנטגון. את תפקיד הממונה על המדיניות קיבל אנתוני טאטה, קצין צבא ופרשן ברשת פוקס לשעבר, וזאת על אף שהסנאט סירב לאשר את המינוי בשנה שעברה בשל עמדות קיצוניות וגזעניות שהביע בריאיונות. בין השאר, הוא כינה את אובמה “מנהיג טרור” ו”מוסלמי” ואמר כי האסלאם היא “הדת האלימה ביותר שאני מכיר”.

ג'ו ביידן תוקף את טראמפ, קרדיט: רויטרס

עזרא כהן־ווטניק, שמונה במקומו של קרנן, היה מקורב ביותר למייקל פלין, היועץ הראשון של טראמפ לביטחון לאומי שהתפטר אחרי שלושה שבועות לאחר שהתגלה כי שיקר לחוקרי הבולשת על קשריו עם הרוסים. קאש פאטל מהמועצה לביטחון לאומי, שקיבל את התפקיד של סטיוארט, היה עוזרו של חבר הקונגרס, דווין נונז, שהוביל את המתקפה הרפובליקנית נגד החקירה על ההתערבות הרוסית.

ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)
ולדימיר פוטין (צילום: רויטרס)

המינויים החדשים עוררו תרעומת מצד הדמוקרטים בגבעת הקפיטול. “קשה להגזים עד כמה מסוכנת היא העברה של תפקידים בכירים בתקופה של מעבר נשיאותי”, אמר יו”ר ועדת הכוחות המזוינים של בית הנבחרים אדם סמית. “אם מדובר בתחילתה של מגמה - הנשיא מפטר או מאלץ אנשי מקצוע להתפטר כדי להחליף אותם באחרים שנחשבים נאמנים לו - אז 70 הימים הבאים יהיו מסוכנים ביותר”.

בתוך כך מסתיימת ביום שישי הבא תקופת המבחן של חמש השנים של המרגל הישראלי יונתן פולארד לאחר שחרורו מהכלא ב־2015. לאורך כל התקופה הזו הוטלו עליו הגבלות קשות, בהן שאסור לו לעזוב את ניו יורק, אסור לו לשוחח עם התקשורת והוא חייב להיות אזוק עם צמיד אלקטרוני. לדברי גרושתו אן, שגם היא ריצתה עונש מאסר על חלקה בפרשה, פולארד מקווה שוועדת השחרורים תסיר את ההגבלות המוטלות עליו כדי שיוכל לעלות לישראל.

אסתר ויונתן פולארד (צילום: באדיבות המשפחה)
אסתר ויונתן פולארד (צילום: באדיבות המשפחה)

לדברי אן, שמתגוררת בתל אביב, “יונתן רוצה לעלות ארצה ואני מתפללת שהוועדה תאפשר לו. אני מקווה שיש אמת בשמועות שאם זה לא יקרה, נתניהו יבקש מטראמפ לשחרר אותו”.