סם לאוטר, תושב סן פרנסיסקו, היה נרגש מאוד לאור תוצאות הבחירות לנשיאות, בעיקר על רקע העובדה שחברתו, קמלה האריס, תהיה האישה הראשונה בהיסטוריה שתכהן כסגנית נשיא ארצות הברית. "אני ממש שמח בשבילה ובשביל ארצנו", אומר לאוטר, יועץ פוליטי וחבר במועצת המנהלים של הארגון "הרוב הדמוקרטי למען ישראל". "כמובן שבירכתי אותה. לא יכולתי לחכות לספר לה כמה שאני מאושר בשבילה ובשביל האומה שלנו. אני מאמין שבעתיד קמלה תתמודד על נשיאות ארצות הברית".

קמלה האריס, סגנית הנשיא הנבחרת. צילום: רויטרס

לאוטר פגש את האריס לראשונה בסוף 1990. "הפכנו לחברים טובים", הוא מספר, "שנינו חלק מהעולם הפוליטי בסן פרנסיסקו. לא ראיתי אותה הרבה מאז שעברה לוושינגטון, אבל כשהיא עדיין גרה בקליפורניה הייתי רואה אותה באירועים פוליטיים. לאחר שהפכה לסנאטורית מטעם קליפורניה, ראיתי אותה בכנס המדיניות של שדולת איפא"ק, עזרתי לה בבחירות, הייתי בוועדת הכספים הלאומית לקמפיין של ביידן ושלה, גייסתי כסף".

איזו מין אישה היא?
"קמלה היא אישה אינטליגנטית מאוד, חמה, יש לה צחוק מידבק, והיא קשוחה מאוד. זו שמחה והנאה מוחלטת להיות חבר שלה, אבל לא הייתי רוצה להיות היריב שלה. היא הראתה בעימות של סגני הנשיאים עד כמה היא נלהבת, בקיאה ובעלת יכולת. זו מי שהיא כל הזמן. מבחינת תחביבים, היא אוהבת לבשל".

"התיידדתי עם קמלה לפני יותר מ־20 שנה בסן פרנסיסקו", מספרת גם ד"ר אניטה פרידמן, נשיאת קרן Koret, שגם היא מתגוררת בסן פרנסיסקו. "קמלה הקדישה את חייה לשירות הציבורי ופעלנו יחד למען נושאים שחשובים לשתינו, כגון מאבק באלימות במשפחה, זכויות ילדים, מהגרים ועוד. חלק מעבודתנו המשותפת התרחש כשהיא הייתה פרקליטת מחוז סן פרנסיסקו, ובהמשך כשמונתה לתובעת הכללית של קליפורניה. כבר בירכתי את הנשיא החדש שלנו ואותה. כמו רבים אחרים, כולנו מסכימים שהמשימה שלנו עכשיו היא לא לחגוג, אלא לאחד את כל תושביה של ארצות הברית".

לאילו תכונות שלה הייתם מייחסים את הצלחתה?
פרידמן: "קמלה היא מנהיגה מלידה שמטרתה בחיים היא להפוך את העולם למקום טוב יותר. חייה עוצבו במידה רבה על ידי הדוגמה שקיבלה מאמה. ילדים עושים את מה שהוריהם עושים יותר מאת מה שהוריהם אומרים. הוריה המהגרים הגיעו ממדינות שונות והפכו לפעילים בתנועת זכויות האזרח האמריקאית. אמה גידלה אותה להאמין שבנות יכולות לעשות הכל. עכשיו קמלה נותנת את אותה הדוגמה לילדים ברחבי העולם כולו".

לאוטר: "יש סודות רבים להצלחתה של קמלה. הייתי אומר שהחשוב ביותר הוא הביטחון והתמיכה שאמה העניקה לה. אמא שלה הייתה אישה מבריקה שדאגה שקמלה ואחותה ידעו שאין גבולות להצלחה שלהן. כמו כן, יש גם את העולם הפוליטי של סן פרנסיסקו. פוליטיקה בסן פרנסיסקו היא חוויה ייחודית. יש סיבה לכך שיו"ר בית הנבחרים (ננסי פלוסי – א"ש), מושל קליפורניה (גאווין ניוסם – א"ש) ושני הסנאטורים מטעם קליפורניה (דיאן פיינסטיין וכאמור האריס – א"ש) מגיעים מסן פרנסיסקו, ולא מהחלק הדרומי המאוכלס יותר של המדינה. אם אתה יכול לשגשג בפוליטיקה בסן פרנסיסקו, שום דבר לא יכול לעצור אותך. וכמובן, קמלה היא פשוט אדם מדהים".

איזו השפעה לדעתך תהיה לה במסגרת התפקיד?
לאוטר: "אני לא חושב שהנשיא הנבחר או סגנית הנשיא החליטו כבר על נושאים מסוימים שקמלה תתמקד בהם. אבל אני יודע שביידן יראה בהחלט את קמלה כשותפה שלו, ומערכת היחסים בין הנשיא לסגנית תתבסס על סוג הקשר שהיה לו עם הנשיא אובמה. קמלה תהיה סגנית נשיא מעורבת ורבת השפעה. אבל השפעתה תחרוג הרבה מעבר לכל מדיניות שהיא תנהיג; עצם המחסום שהיא פרצה כאישה וכאפרו־אסייתית – יהיה חזק יותר מכל דבר אחר. העובדה שילדות קטנות יכולות להסתכל עליה ועכשיו לומר: 'אני יכולה לעשות את זה', היא הדבר הכי מרגש בבחירתה".

ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)
ג'ו ביידן, קמלה האריס (צילום: REUTERS/Lucas Jackson)

מאחלים שנה טובה

האריס, 56, נשואה לדאגלס אמהוף, עורך דין יהודי־אמריקאי. השניים מגדלים את שני ילדיו של אמהוף מנישואיו הראשונים. "היינו פעמיים יחד בישראל, פעם אחת לפני 18 שנה ושוב לפני שנתיים", מספרת פרידמן. "בשנתה הראשונה כסנאטורית, קמלה העמידה בראש סדר העדיפויות את הנסיעה שלה לישראל. היא טיילה בישראל עם בעלה, שעבורו זה היה הביקור הראשון במדינה. הם נסעו ליד ושם ולעיר העתיקה של ירושלים. היא גם קיימה פגישות חשובות עם בכירים ישראלים בתחום הממשל, הטכנולוגיה, המים והביטחון. בילינו ביחד שבת יפה ומשמעותית בירושלים ודיברנו על חשיבות היחסים בין ארצות הברית לישראל. קמלה תמיד אמרה לי: 'ישראל בשבילי היא מעבר לפוליטיקה, ישראל היא נושא שאינו קשור למפלגה מסוימת'. כל התפקידים שנטלה מהשבוע הראשון שהפכה לסנאטורית מוכיחים שהיא באמת מאמינה במילים האלה".

האם לה ולבעלה יש זיקה מיוחדת ליהדות?
"קמלה ובעלה חולקים קשר עמוק עם העם היהודי, עם סיפורנו, ערכינו ומסורותינו. חגגנו אירועים רבים יחד לאורך השנים, והיא ומשפחתה המורחבת, שכוללת בני דתות שונות, הם חברים גאים בקהילה היהודית שלנו. אנחנו תמיד מצפים לאחל זה לזה שנה טובה".

"אני לא יודע כמה לעומק קמלה מכירה את המצוות והחגים, אבל היא יודעת יותר מאשר היהודי האמריקאי הממוצע", מוסיף לאוטר. "היא הביאה את בעלה לישראל כדי להראות לו מדוע היא כל כך אוהבת את המדינה, והיא בהחלט חיה בהתאם לערכים של תפיסת תיקון עולם".