שר החוץ של ארה"ב, מייק פומפאו, הכריז היום (חמישי) על שינוי במדיניות רישום מקום הלידה במסמכים רשמיים של אזרחים אמריקאים, כגון דרכון, כך שמעתה אזרחים אמריקאים שנולדו בירושלים יוכלו לבקש לכתוב בדרכון שלהם כי מקום לידתם הוא ישראל.

פגישת שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי עם מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו. צילום: זיו סוקולוב / שגרירות ארה״ב

המדיניות החדשה קובעת כי כל אזרח אמריקאי שנולד בירושלים יוכל לבחור אם לציין בדרכון שזהו מקום הלידה שלו, או ישראל. בדרכונים של אזרחים אמריקנים שלא יבקשו לציין את מקום הלידה שלהם כישראל, ייכתב "ירושלים".

לפי ההצהרה שפרסם פומפאו, ההחלטה על שינוי המדיניות עולה בקנה אחד עם החלטתו של הנשיא דונלד טראמפ להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים והוא חזר והדגיש כי ארה"ב מכירה בירושלים כבירתה הרשמית של ישראל. 

בנוסף, פומפאו ציין בהצהרה כי לא מדובר בהבעת עמדה על עניין הריבונות הישראלית וכי עניין זה יהיה חלק מהמו"מ בין ישראל לפלסטינים. הוא הוסיף שארה"ב נותרת מחויבת לחזון השלום ולתוכנית המאה של הנשיא טראמפ וקרא לפלסטינים לחזור לשולחן המשא ומתן. 

ההצהרה של מייק פומפאו (צילום: ללא)
ההצהרה של מייק פומפאו (צילום: ללא)

כזכור, ב-2015 ביטל בית המשפט העליון בארה"ב את החוק שאפשר לילידי ירושלים לרשום את בירת ישראל כמקום הולדתם בדרכוניהם, פסיקה שנחשבה אז הצלחה לנשיא ברק אובמה. החוק המדובר הועבר בקונגרס ב-2002 כשג'ורג' בוש כיהן כנשיא ארה"ב, אבל איש בממשל שלו או בממשל אובמה לא אכף את החוק אי פעם.