חברת דיסני, שאחראית לרבים מהסרטים האלמותיים שגדלו עליהם דורות רבים של ילדים, יצאה לאחרונה באזהרה בנוגע לסטריאוטיפים תרבותיים המופיעים בחלק מסרטיה. כלל סרטי דיסני משודרים בשירות הסטרימינג שלה, דיסני+ שמשדר דרך אפליקציית Apple TV.

ההחלטה יוצאת הדופן התקבלה כהמשך ישיר למלחמה בגזענות ברחבי העולם בכלל ובהוליווד בפרט. זאת על רקע המחאות הגדולות שנערכו בשנה האחרונה ברחבי ארה"ב, בין היתר בעקבות אלימות מוגזמת מצד שוטרים רבים נגד הקהילה השחורה. בעקבות ההחלטה, החל מיום שישי האחרון מוצגת הודעה של אזהרת תוכן ארוכה לפני תחילת הסרטים הכוללים שש קלאסיקות מבית היוצר של ענקית האנימציה, וביניהן "דמבו" ו"ספר הג'ונגל".

כריכת ''ספר הג'ונגל'' (צילום: יחצ)
כריכת ''ספר הג'ונגל'' (צילום: יחצ)

האזהרה מתריעה בפני הצופים בנוגע "להשפעה המזיקה" של סטריאוטיפים גזעניים בסרטים אלו, בעקבות סקירת תוכן מתמשכת של החברה בספריית הסרטים שלה."תוכנית זו כוללת תיאורים שליליים ו/או יחס לא הולם כלפי אנשים או תרבויות", נכתב בהודעה האזהרה לצופים. "הסטריאוטיפים האלה היו פסולים אז, והם פסולים היום. במקום להסיר תוכן זה, אנו רוצים להכיר בהשפעתו המזיקה, ללמוד ממנו ולעורר שיחה כדי ליצור עתיד נרחב יותר ביחד", הוסיפו.

סרטים נוספים, הנושאים את אות האזהרה הם "חתולים בצמרת" ו-"פיטר פן". כאשר בראשון מוצג חתול צהוב המנגן בפסנתר עם מקלות אכילה, בהתייחס ל"גזע הצהוב", שכולל את תושבי מזרח אסיה ובשני הכינוי של הילידים האמריקאים, הוא הביטוי הגזעני "עורות אדומים".