הקלטות שפורסמו הערב (חמישי) בחדשות 12 מתעדות ארבע שעות של שיחה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו לבין נציגים מארגון העצמאים "השולמנים", במהלכן ניסה נתניהו לשכנע את השולמנים לא להקים מפלגה עצמאית ולא לחבור לבנט או למפלגות אחרות, מחשש שלא יעברו את אחוז החסימה ויפגעו בגוש.

"אם את רוצה באמת לפתור את הבעיות שלכם", אמר לאחת העצמאיות שהשתתפו בפגישה, "צריך לתת לי את הקולות שלכם - אבל במסה אדירה, לא בסידור כזה ולא בסידור אחר. לא בדיל כזה ולא בדיל אחר".

נתניהו מקבל את משלוח החיסונים לקורונה של פייזר בנתב"ג

נתניהו הסביר למשתתפים כי כל הצטרפות או תמיכה במפלגה אחרת לא יכולה לעלות על הדעת אם ברצונם להעביר רפורמות כלכליות. לדבריו, הגוש שלו זה הליכוד, המפלגות החרדיות והאיחוד הלאומי בראשות סמוטריץ'. "חברי הכנסת שלי מצביעים כל מה שאני רוצה, והחרדים מצביעים כל מה שאני רוצה, וסמוטריץ' מצביע כל מה שאני רוצה", אמר נתניהו.

כאשר אחת המשתתפות שאלה "אז מי לא מצביע?", ענה נתניהו "כחלון לא מצביע", ותקף את שר האוצר לשעבר משה כחלון שמנע לטענתו רפורמות בכלכלה שהיו מגבירות את התחרות ומיטיבות עם העצמאיים.

במהלך הפגישה, שנמשכה קרוב לארבע שעות, נתניהו טען כי הוא לא יכול היה לקדם רפורמות כלכליות ולדאוג מספיק לעצמאים מאחר שנבלם על ידי הקואליציות שלו, היועצים המשפטיים והפקידות - עם התייחסות מיוחדת לכחלון. 

נתניהו חזר על את הדימוי: "יש כחלונים חדשים. וכחלון דיבר בשם העסקים הקטנים. ויש גם אחרים. זה הכל משחק. והפקידות והיועצים המשפטיים. מה אתם באמת לא מכירים? אני לא יכול אני עכשיו מוקלט, אני לא יכול להגיד לכם".

משה כחלון (צילום: ניר קידר,פלאש 90)
משה כחלון (צילום: ניר קידר,פלאש 90)

אחד ממייסדי "השולמנים", אביר קארה, עלה לדיון ואמר: "אדוני ראש הממשלה חזק בחיסונים אבל לא יכול לנצח ועדי עובדים". נציגי הארגון תהו מה יהיה שונה בבחירות האלה והאם הם באמת יכולים לסמוך על נתניהו, שהשיב: "מי משחק איתכם? אני משחק איתכם? לא שמעתם מילה אחת שאמרתי כאן? אני משחק איתכם? אני מזלזל בכם? אני לא פועל למענכם? אני כמעט הקרבתי את הקריירה הפוליטית שלי פעמיים, 3 פעמים, 4 פעמים, כדי לעזור לכם. אני בא מכם, אני מבין את זה. אני משנה את המדינה בשבילכם. אבל אין לי את הכוח הפוליטי כי אני צריך 61".

"תמיד חסר את המישהו", טען נתניהו. "תמיד חסרות האצבעות, אבל אני מתכוון לשבור את זה. אם יש לי 40 לצורך העניין, 42. זה לא לגמרי תיאורטי, נכון? כי זה היה במשך ארבעה חודשים. אחרי שיצאנו מהקורונה. אפילו אם זה 40, בסדר. ביחד (עם החרדים) זה 56. אם סמוטריץ' הוא איש הכלכלה החופשית והוא עובר - הוא הולך איתי. ואז יש 61. אבל מה קורה אם הוא מקבל 4? אין מספיק".

נתניהו הדגיש שוב כיצד עלולה להשפיע מפלגת "השולמנים" על הגוש שלו: "אם אתם תקחו 2 מנדטים מכאן, (סמוטריץ') לא עובר את אחוז החסימה. ואז אתם תראו קואליציה שתהיה תלויה במרצ ולפיד ואנחנו באותו המצב. אתם תיקחו את הקולות האלה ותקימו מפלגה שאם חלילה היא לא עוברת את אחוז החסימה זרקתם את הקולות האלה לפח. אבל יותר מזה - סיכנתם קואליציה של 61".

מבחינתו 42 מנדטים הם ריאליים עבור הליכוד, לאור החיסונים לקורונה והסכמי השלום. "הקורונה מורידה כשהיא עולה והקורונה מעלה כשהיא יורדת", אמר. "עכשיו יש דבר נוסף שקרה - וזה ארבעה הסכמי שלום".

נתניהו הסביר כי הוא בונה על 5 מנדטים מהמגזר הערבי, שלדעתו יפסיקו לתמוך ברשימה המשותפת - שירדה בסקרים לעומת הבחירות הקודמות. "מתי הם ירדו? כשהם הצביעו נגד הסכמי אברהם. הצביעו נגד ארבעה הסכמי שלום שהבאתי. שמשנים את היחסים", הסביר. "אני פונה בלי בושה לציבור הערבי. היום בנצרת ושלשום באום אל פחם, ולפני כן בטירה. אני הולך לקבל שם 5 מנדטים".

הפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו: "אין לביבי מה לחפש כאן" (צילום: זו הדרך)

מהליכוד נמסר בתגובה: "אתמול במשך 3.5 שעות ראש הממשלה נתניהו השתתף בפגישה עם עצמאיים והיה קשוב למצוקתם. הוא הציג בפניהם את משנתו ופעילותו הכלכלית של רפורמות לטובת כל אזרחי ישראל. לצערנו בחרתם לשדר 2 דקות שאינן מייצגות מתוך מפגש חשוב וממושך. אחרי שרה״מ הביא מיליוני חיסונים לכל אזרחי ישראל, רה״מ מקדיש את עצמו לסיוע לעצמאיים ולכל מי שנפגעו במהלך הקורונה כדי שכולנו נחזור לחיים".

מתנועת "אני שולמן" נמסר: "בזמן שפוליטיקאים מברברים, תנועת אני שולמן פעלה בשנה האחרונה, הקימה חמ"ל שסייע לעשרות אלפי עצמאים, הובילה שינויי חקיקה ומדיניות, יצאה למאבקים והעניקה לבעלי עסקים כלים לצמיחה. בימים אלה אנו מקבלים הצעות ממפלגות רבות להשתלב בפעילות, מתוך הכרה בכח האדיר שיצרנו. אנחנו בוחנים את כל האפשרויות המונחות על השולחן ונעשה כל מה שיסייע לעסקים בישראל ולכלכלה חופשית".

מפלגת הציונות הדתית בראשות בצלאל סמוטריץ׳ מסרה: "הציונות הדתית לא בכיס של אף אחד והיא תפעל כפי שהיא מאמינה שטוב לעם ישראל בהתאם לערכיה".

העימות בין בצלאל סמוטריץ למיקי זוהר בוועדת הכנסת (צילום: ערוץ כנסת)

יו״ר ההסתדרות ארנון בר-דוד תקף בחריפות את נתניהו ואמר: "ראש הממשלה נתניהו מנסה להסיט את האש מהכישלון הטוטאלי שהוביל למיליון מובטלים ללא פרנסה ומסגרים אין סופיים שחיסלו מאות אלפי עצמאים. אם נתניהו החליט להכריז מלחמה על מאות אלפי משפחות של שכירים ועצמאים הוא ימצא הסתדרות חזקה מאי פעם שתמנע זאת ממנו". בר-דוד הוסיף כי "ההסתדרות מייצגת מאות אלפי משפחות של שכירים ועצמאים שהבינו מזמן שרק התארגנות משותפת תמנע פגיעה בשכרם ובתנאי עבודתם".

יו"ר הקואליציה ח"כ מיקי זוהר כתב: "העובדות מוכיחות כי הליכוד פועל רבות למען העצמאים וגם ימשיך לפעול - זה לא מנוגד לכך שחלק גדול מהשכירים שמשתייכים לוועדי עובדים, הם ליכודניקים. הליכוד לא צריך לפגוע בהם. כמובן שאנחנו מחוייבים לשמור על שוק חופשי ולמצוא את האיזון הדרוש בין צרכי המעסיקים לצרכי העובדים".

פרופ' ירון זליכה, יו"ר 'המפלגה הכלכלית', מסר בתגובה: "נתניהו הוא האשם העיקרי בקריסת 20% מהעסקים הקטנים בישראל. במקום מדיניות סדורה לניהול המשבר, הוא סגר את המשק והמיט אסון כלכלי. על כל מה שטוב, הוא ממהר לקחת קרדיט ואת כל מה שרע הוא זורק על אחרים. זו לא מנהיגות -זו עליבות".

ח״כ אורלי פרומן (תל״ם) כתבה: "נתניהו מתגלה הערב שוב במערומיו. מוכר הבטחות ללא כיסוי לעצמאים, אחרי כמעט ששנה שלמה השאיר אותם להתמודד לבד. מוכר לכולם צ׳קים ללא כיסוי. נתניהו, על מי אתה עובד? הכול בשביל להימלט מאימת הדין".