במפלגת העבודה מצפים בדריכות להחלטת בית המשפט העליון, שידון היום בעתירה של יו"ר המפלגה היוצא השר עמיר פרץ נגד החלטת בית המשפט המחוזי בתל אביב לחייב את מפלגתו לקיים פריימריז לראשות המפלגה. פרץ הודיע אתמול כי אין בכוונתו להתמודד בבחירות לכנסת ה־24, אך עם זאת לא משך את העתירה.

להחלטת העליון עשויות להיות השלכות על אפשרות של גיוס מועמדים חיצוניים שיבקשו לעמוד בראש המפלגה וגם על חיבורים עתידיים בתוך הגוש. אתמול אישרה ועידת מפלגת העבודה ברוב גדול בהצבעה דיגיטלית שורה של תקנות לקראת בחירת יו"ר חדש ורשימה לכנסת. בין היתר אושר סעיף הקובע כי "הנהלת המפלגה רשאית על פי הצעת היו"ר או המזכ"ל לאפשר לאדם שאיננו חבר להציג מועמדות". 

השר עמיר פרץ בוועידת ישראל לביטחון המזון של מעריב

גורמים במפלגה פנו לראש הממשלה לשעבר אהוד ברק בהצעה שישוב להוביל את המפלגה. היום תיעשה אליו פנייה נוספת. לדבריהם, ברק ממתין להחלטת בית המשפט העליון משום שלא ירצה להתמודד בפריימריז, אולם אם תובא לוועידת המפלגה החלטה המציעה להעמידו בראש המפלגה - הוא עשוי לשקול אותה.

פרץ עצמו פרסם אתמול הודעה שבה כתב: "לא אכהן בכנסת הקרובה. אמשיך לפעול למען הציבור הישראלי מתוך אהבת אדם ואמונה גדולה בצורך לקרב בין כל חלקי העם, בשעה שהקרע הפנימי מאיים למוטט את היסודות שעליהם בנויה החברה הישראלית. כל חיי פעלתי מתוך תחושת שליחות ודוגמה אישית, וכך אני מתכוון להמשיך לנהוג".

ח"כ מרב מיכאלי, שההחלטה על קיום הפריימריז התקבלה בעקבות עתירה שהגישה, ‏אמרה בתגובה: "לעמיר פרץ זכויות רבות בציבוריות הישראלית, ואזכור לו זאת תמיד". עם זאת, מיכאלי קראה לפרץ למשוך את הערעור לעליון "ולאפשר למפלגת העבודה פריימריז והתחלה חדשה". על תפקיד יו"ר העבודה מתכוונים להתמודד מיכאלי וגיל ביילין, בנו של השר לשעבר יוסי ביילין. השר איציק שמולי וח"כ לשעבר עמר בר־לב עדיין לא קיבלו החלטה.

הודעת השר פרץ עשויה לזרז את המהלכים לאיחודים בשמאל. יו"ר מפלגת הישראלים רון חולדאי אמר אתמול כי "לאחר שמפלגת העבודה תבחר הנהגה חדשה, אציע ליו"ר החדש/ה לחבור אלינו כדי לבנות יחד אלטרנטיבה שלטונית ערכית וחזקה".

ובגוש הימין, דני דיין, לשעבר יו"ר מועצת יש"ע והקונסול הכללי של ישראל בניו יורק, מצטרף למפלגתו החדשה של גדעון סער. בהודעה שפרסם כתב דיין: "אני מצטרף לתקווה חדשה מתוך תחושת מחויבות מלאה לצורך בהחלפת השלטון ובהקמת ממשלה חדשה בראשות גדעון סער, היחיד שיכול להוביל היום את השינוי הנדרש".

גדעון סער ודני דיין (צילום: מפלגת תקווה חדשה)
גדעון סער ודני דיין (צילום: מפלגת תקווה חדשה)


בתוך כך, החליט אמש שר הביטחון והמשפטים בני גנץ למנות את עו"ד עמית איסמן למ"מ פרקליט המדינה. זאת לאחר שוועדת האיתור קבעה כי איסמן עולה בכישוריו על שאר המועמדים, אך הליכוד וראש הממשלה נתניהו סירבו לאשר את מינויו בממשלה. גנץ סיפר כי נפגש עם איסמן השבוע ודן איתו גם בנושא אמירותיו הפוגעניות כלפי נשים. לדבריו, הוא השתכנע כי איסמן מתחרט על הדברים באופן כן וכי אין בהם כדי למנוע את מינויו.