"לביבי אין מה לחפש כאן": הפגנה נערכה היום (רביעי) בנצרת במחאה על ביקורו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במרפאת קופת חולים בעיר. עימותים פרצו בין תושבי נצרת לשוטרים ולוחמי מג"ב ועשרה מפגינים נעצרו או עוכבו, בהם חברי כנסת מהרשימה המשותפת, למרות חסינותם. 

"זו הזדמנות להתחיל עידן חדש ביחסים בינינו לבין האזרחים הערבים במדינת ישראל, עידן של כבוד ושיוויון, כבוד אישי הזדמנויות ועוצמה", אמר נתניהו במהלך הביקור. "מי שאומר שנזכרנו בערבים רק בגלל הבחירות או שהוא משקר או שהוא לא יודע את העובדות. אם יהודים וערבים יכולים לרקוד יחד ברחובות דובאי, הם יכולים לרקוד יחד גם במדינת ישראל. עידן חדש מתחיל היום - של שגשוג, שילוב וביטחון".

נתניהו הוסיף: "אני מחויב אישית להבטיח את הביטחון האישי של כל אחת ואחד מכם. אני רוצה שתוכלו להסתובב ברחובות היישובים שלכם בלי פחד, כמו שאתם מסתובבים בתל אביב. מיגרנו את הפשיעה במגזר היהודי ונעשה זאת גם במגזר הערבי. בקרוב מאוד נציג את התכנית המיוחדת למיגור הפשיעה".

"במשך שנים גורמים פוליטיים בארץ עיוותו את דבריו בבחירות 2015. אמרתי אז ואני אומר גם היום - כוונתי לא הייתה להיזהר מעצם ההצבעה בבחירות של אזרחי ישראל הערבים", אמר נתניהו בפתח דבריו. "כל אזרחי ישראל יהודים וערבים כאחד צריכים להצביע זוהי זכות דמוקרטית שאין שניה לה בחשיבותה. כוונתי הייתה להתריע נגד הצבעה לרשימה המשותפת ואכן כמה שנים לאחר מכן כולכם ראיתם שהרשימה המשותפת התנגדה לארבעה הסכמי השלום ההיסטוריים שהבאתי".

"התנצלתי אז ועושה זאת גם היום. אני מאמין שאזרחי ישראל הערבים חייבים להיות חלק מלא ושווה מהחברה הישראלית. אני נרגש לראות את השינוי העצום שמתחולל בחברה הערבית כלפיי וכלפי הליכוד בהנהגתי. אזרחי ישראל הערבים, אתם מצטרפים לליכוד משום שאתם רוצים להצטרף סוף סוף למפלגת שלטון, למפלגה עם קבלות שיש לה הנהגה חזקה וכוח ורצון להביא יחד איתכם ועבורכם עתיד של שילוב, של שגשוג, של ביטחון. נעשה זאת יחד".

הפגנה בנצרת נגד נתניהו (צילום: עימאד שקור)

ראש עירית נצרת עלי סאלם אמר: "אני איש שלום, אני מאמין בקיום. הגיע הזמן שאנו נאמין שאנחנו יכולים לחיות ביחד. אנו רוצים להרגיש כי אנחנו חיים יותר ביחד. מ-48 ועד היום אנו משלמים מחיר כבד. הגיע הזמן שתתייחסו אלינו כמו שאתם מתייחסים לאזרחים היהודים. אנו לא יורקים בצלחת. אנחנו מכבדים. ומי שלא טוב לו - שילך. אבל לא להרוס ולא להפריע". 

סאלם אמר לנתניהו: "אתה עשית שלום עם בחריין, עם האמירויות. הבקשה שלי שיהיה גם שלום עם הפלסטינים. אנו, ערביי ישראל, נהיה גשר השלום". הוא הוסיף: "חלק גדול מהמשותפת אני לא רואה אותם ולא סופר אותם. תחליפו את התקליט שלכם. תגידו שאנחנו רוצים שלום ורוצים טוב לחברה הערבית. המשותפת לא עשו כלום, כל החברה הערבית מאוכזבת מהיחס ומהעבודה שלהם. תתייחסו אלינו ותתנו לנו ואני מבטיח לך שאנחנו נתמוך בך שתמשיך ותתן".

הפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו: "אין לביבי מה לחפש כאן" (צילום: זו הדרך)
כאמור, כעשרים בני אדם נעצרו במהלך המהומות שהתפתחו בנצרת לפני ביקורו של נתניהו. עשרה מפגינים נעצרו לאחר  שהתפרעו, לא נשמעו להנחיות השוטרים ומנעו מהשוטרים להקים את מחסומי האבטחה לביקור נתניהו. תשעה נוספים נעצרו לאחר שניסו להיכנס לשטח הסגור סביב בניין העירייה. במהלך ההפגנות, ארבעה חברי כנסת חסמו את נתיב השיירה וסירבו לפנותו למרות הבקשות החוזרות ונשנות של המשטרה, עד שבסופו של דבר הוזזו מהציר.

מהמשטרה נמסר: "לפני זמן קצר, טרם הגעתו של רה"מ לביקור בעיר נצרת, החלה מחאה של עשרות תושבים במקום, המוחים מנעו מהשוטרים להקים את מחסומי האבטחה לביקור,  לא נענו לקריאות השוטרים והחלו להתעמת עם השוטרים. עשרה עוכבו לתחנת המשטרה והביקור מתקיים כסדרו כמו גם המחאה שמתקיימת אף היא. כרגע שקט במקום".
מטעם ח"כ סונדוס סאלח נמסר כי "בעקבות תקיפת השוטרים פונתה חברת הכנסת לבית החולים הסקוטי בנצרת עם כאבים בגב וביד, וסכנה לשבר ביד. למרות שידעו שהיא חברת כנסת, השוטרים גררו ודחפו אותה בכח, פגעו בה והפרו את חסינותה כפי שעשו לחברי הכנסת היבא יזבק ואמטאנס שחאדה ועאידה תומה סולימאן שהיו בהפגנה נגד ביקורו של נתניהו בעיר".
שוטרים הודפים את ח"כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת (צילום: מוחמד חליליה)

המפגינים תקפו את נתניהו וקראו: "אין לביבי מה לחפש כאן. חוק הלאום, חוק קמיניץ, הפשע במגזר, אפליה וגזענות זה הכל נתניהו. מפגינים נגדו". ראש סיעת חד"ש במועצת העיר מוסעב דוחאן אמר: "עלי סאלם מתנגח במפלגות הפוליטיות האחרון, זה ידוע שאנחנו לא נלך איתו אלא רק עם הרשימה המשותפת". 

חבר מועצת העיר לשעבר וחבר הנהלת חד"ש בעיר שריף זועבי אמר: "פחות מאחוז קיבל נתניהו בבחירות האחרונות זה בלון תקשורתי ואנחנו לא מברכים אותו. יש המון בעיות נצרת, מה יש לו לחפש כאן?".

הפגנה בנצרת נגד נתניהו (צילום: ללא)
הפגנה בנצרת נגד נתניהו (צילום: ללא)

הפגנה בנצרת נגד נתניהו (צילום: ללא)
הפגנה בנצרת נגד נתניהו (צילום: ללא)

ח''כ לשעבר ג'מאל זחאלקה הופל לרצפה בהפגנה בנצרת (צילום: ללא)
ח''כ לשעבר ג'מאל זחאלקה הופל לרצפה בהפגנה בנצרת (צילום: ללא)

 שוטרים הודפים את ח''כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת (צילום: מוחמד חליליה)
שוטרים הודפים את ח''כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת (צילום: מוחמד חליליה)

יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה כתב בחשבון הטוויטר שלו: "הבריחה הגדולה של נתניהו ממשפט הביאה אותו לנצרת בניסיון נוסף לפלג את החברה הערבית ולחלק אותנו לטובים ורעים. היה בזה משהו מעורר רחמים אם לא היה מביא אתו כוחות משטרה עצומים שמרביצים למפגינים ועיתונאים. אם ככה נראים ניסיונות הפיוס שלך עדיף שתישאר בבית".

עודה הוסיף: "לפני הגעת נתניהו המשטרה מנקה את נצרת משרידים של דמוקרטיה. מפעילים אלימות על מפגינים וגוררים חברי כנסת ועיתונאים. נתניהו עוד לא פתח את הפה ומיד הזכיר לכולם שהאיום המיידי ביותר על האזרחים הערבים הוא המשך כהונתו".

ח"כ אחמד טיבי כתב: "מתקפת האהבה של נתניהו לערבים עוברת דרך מכות ודחיפות של שוטרים נגד המפגינים והעיתונאים בנצרת שבאו למחות על הניצול הציני שלו לחיסונים לפני הבחירות וחיפוש אחרי קולות של עאבים כדי להשיג חסינות. איפה השוטרים האלה כשצריך אותם מול הפושעים ומבריחי הנשק ודמי החסות?".

ח״כ עאידה תומא-סלימאן אמרה: "נתניהו, גדול המסיתים נגד החברה הערבית, והאיש שנכשל בטיפול במגיפת הקורונה, מגיע עכשיו לנצרת כדי לקושש קולות של ערבים. הציבור הערבי מבין בפוליטיקה ויודע לזהות את הצביעות והשקרים של נתניהו - הוא לא יתן לראש הממשלה הרע הזה שום תמיכה - לא משנה כמה ״ערבים טובים״ הוא יגייס לצידו".

ח"כ יוסף ג'בארין מסר: "גדול המסיתים נגד האזרחים הערבים חושב שאם יקושש קולות ביישובים הערבים אז יצליח לברוח מהכלא. הציבור שלנו לא ייתן קולות למסית וגזען שממשיך קמפיין הבחירות שלו, במסווה של "דאגה לבריאות שלנו" ובחסות משטרה אלימה שמדכאת מפגינים ומכה עיתונאים".

ח"כ עופר כסיף כתב: "נתניהו הוא ראש המסיתים נגד הציבור הערבי. מפיו יצאו מילים שהציתו שנאה ושפכו דם. הביקור היום בנצרת לא נועד לקנות לו קולות, הוא נועד ליצור קרע בחברה הערבית עצמה ובכך להחליש את כוחה הפוליטי. ההפגנה הספונטנית שהתארגנה מולו היא מסר ברור: לא ניתן לו".

ח״כ סונדוס סאלח בהפגנה בנצרת נגד ביקור נתניהו (צילום: דוברות הרשימה המשותפת)
"הבוחרים הערבים לא יהיו גלגל ההצלה של נתניהו, אין לו מה לחפש כאן דווקא עכשיו בתקופת הבחירות", מסרה ח״כ סונדוס סאלח. "עשרות תושבי העיר מתנגדים לנהירה של נתניהו לעיר היום. מתנגדים למדיניות והניהול הכושל ארוך השנים שלו שהביא עלינו חיים תחת גזענות, דיכוי, כיבוש, אלימות ועוני מתמשכים. גם היום הביקור שלו מלווה באלימות קשה מצד השוטרים ומגבניקים נגד מפגינים, עיתונאים וחברי הכנסת, באמת שעדיף שפשוט ילך".
ח"כ סונדוס סאלח מתעמתת עם שוטר בהפנה בנצרת (צילום: לשכת ח"כ סונדוס סאלח)
ח"כ ג'אבר עסאקלה גינה את התנהגות המשטרה בהפגנה נגד נתניהו: "״משטרת ישראל שוברת שיאים של אלימות נגד מפגינים במופע של ברבריות ואכזריות בנצרת. אם הם רק היו מגלים קמצוץ מאותו להט ואותה תשוקה בדיכוי ארגוני הפשיעה כמו בדיכוי ההפגנות נגד המפלג הראשי ונאשם בפלילים מצבנו היה טוב".

ח"כ תמר זנדברג תקפה: "בדיוק ביום שבו היה אמור לשבת על ספסל הנאשמים בבית המשפט, נתניהו ממשיך בקרקס הציני בחברה הערבית בניסיון נואש להיאחז בכיסאו. הפעם, אפילו המשטרה שלא מצליחה למגר את הפשיעה ברחוב הערבי, הגיעה בכוחות גדולים כדי לדכא באלימות מפגינים ולגרור בכוח חברי כנסת. ההתחנפות של נתניהו לציבור הערבי בתקופת בחירות לא תמחק שנים של הסתה פרועה".

מימין, ח"כ בצלאל סמוטריץ' התייחס לתמונות הקשות של עיכוב חברי הכנסת מהמשותפת וכתב בחשבון הטוויטר שלו: "‏זה לא סוד שאני סולד ממרבית פעולותיהם של חברי הכנסת מהרשימה הערבית. אבל, הם חברי כנסת ונמצאים תחת חוק חסינות חברי הכנסת ושום דבר לא יכול למנוע מהם לבצע את תפקידם. אחרי העיכוב שלי המשטרה מסרה שהלקחים יופקו. אם ככה נראית הפקת לקחים במצב שלנו רע מאוד".

יו"ר הכנסת, ח"כ יריב לוין, מסר בתגובה לאירועים: "מברך את ראש הממשלה על ביקורו החשוב היום בעיר נצרת, ביקור שנועד להדגיש את המאחד בין כל אזרחי ישראל ואת המחויבות שלנו לדאוג לתושבי כל עיר וכל ישוב בכל רחבי הארץ". 

"הניסיונות של גורמים קיצוניים למנוע את הביקור ראויים לכל גינוי. עם זאת, אין לקבל את הרחקתם של חברי הכנסת סונדוס סאלח ומטאנס שחאדה כפי שבוצעה היום על ידי המשטרה. חופש התנועה של חברי הכנסת הוא מרכיב הכרחי ביכולתנו למלא את תפקידנו. יש להקפיד כי זכות זו תכובד גם על ידי המשטרה".