שר הביטחון בני גנץ הודיע אתמול על כוונתו להקים ועדת חקירה בנושא הצוללות. היום (שני), שותפו לשעבר של בני גנץ ומי שכיהן כשר הביטחון תחת נתניהו, ח''כ רב אלוף במיל' משה יעלון, שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103FM וקרא לגנץ להצביע יחד עם האופוזיציה על הצעת אי-אמון אם ברצונו "להציל את ישראל מנתניהו". כשנשאל על קביעת מנדלבליט שנתניהו לא קשור לפרשת הצוללות השיב כי "מישהו אמר למנדלבליט בתחילת התהליך 'אם חס וחלילה יש פה שחיתות פוליטית,לא יהיו לנו צוללות וספינות מגן'".

גולן: ח"כ רא"ל במיל' משה בוגי יעלון, לשעבר שר הביטחון בוקר טוב, מה שלומך?
"מודאג מאוד".

ענת: ממה?
"ממצבנו, אני מסתכל על המצב ואני מסתכל על הדיון הציבורי ועל כמיליון מובטלים ועשרות אלפי עסקים קורסים ואין תקציב ואין שום דבר אחר".

ההצבעה בכנסת על הקמת וועדת החקירה לפרשת הצוללות. צילום: דוברות הכנסת

גולן: קמה ועדת בדיקה בלי סמכויות ובלי יכולת לזמן את רה"מ להעיד, למה?
"קודם כל ועדת הבדיקה נדרשת אפילו לצרכים פנימיים של משרד הביטחון".

גולן: מברך על כך?
"אני מברך עם המון הסתייגויות. זה היה צריך להתקיים מזמן כי אנשים מסתובבים עם תחושה קשה אבל ברור שאין לה שיניים והיא לא תאחז את השור בקרניו, כי היא לא יכולה להכריח את אנשי לב העניין להעיד, מכל החקירות שהתבצעו עד עכשיו איש במשרד הביטחון לא חשוד אז זה יצביע על התערובת של רה"מ והמל"ל, על תפקידו של שמרון בעניין".

גולן: לא היית מקים את הועדה.
"הייתי מקים אותה מזמן לצרכים פנימיים אבל היא לא תיתן מענה לצעקה הגדולה שעולה גם מהעתירה של התנועה לאיכות השלטון, נעשה פה מעשה עברייני שעומד בראשו נתניהו והארץ שותקת".

ענת: מה שבני גנץ עשה זה להשתיק את הציבור שלו?
"אני לא יודע, להשתמש בזה בעיתוי הזה, כעניין פוליטי, כאיום פוליטי על נתניהו? דחילק, אני לא בטוח שזה איום. זה עלול לפגוע בעתירות אבל בני גנץ דיבר בצורה מאוד ברורה על הצורך להקים ועדת חקירה ממלכתית. מה אתה משחק עם זה פוליטי?"

גולן: זו החלטה פוליטית?
"לא ברור, לא ברור שזה העיתוי? לכן הבדיקה תעשה במערכת הביטחון יגידו צריך לשמוע את נתניהו ואת בר יוסף".

גולן: ואולי נתניהו יגיע להעיד בגלל הלחץ הציבורי?
"אתה לא רק תמים, ביום שזה יגיע לזה שצריך לבדוק את נתניהו הוא ישלח אותך עם הישג חדש בחיסונים כשהמערכת פה באמת רבותיי מתנהלת פה מדינה על ידי ממשלה מנופחת ומנותקת שלא נותנת מענה לא לפיוס שנדרש בעם ולא לקורונה אנשים פה מתים".

משה יעלון (צילום: אבשלום ששוני)
משה יעלון (צילום: אבשלום ששוני)

גולן: נניח תגיע לוועדה, תן לי בתמצית את הטיעון המרכזי הכי חזק שלך נגד נתניהו.
"נתניהו מעורב עד צוואר בתיק הזה".

גולן: בלי סיסמאות.
"יש מסמכים שמוכיחים את זה, גם הדרישה שלו לעלות את מספר הצוללות ל-9 ושלא יספרו סיפורים כל אלה שלא היו שם, הוא דורש בדיון באוגוסט 15 לעלות את המספר ל-9 בפברואר הוא מנסה להביא לעסקה של 9 מיליארד שקל, על מה? על 3 צוללות שסיכמנו קודם ועוד 5 ספינות לוחמה שאף אחד לא ביקש, תסביר את זה בבקשה. כל סיפור מכירת הצוללות למצרים שהוא הודה שאישר את זה מאחורי גבו של הקבינט והרמטכ"ל בגלל סוד שאף אחד לא יודע מהו, את כל זה הוא יצטרך להסביר".

גולן: הציבור לא מבין איפה הכסף. אם הושג כסף, איפה הוא נמצא? מי העביר אותו? מה נתניהו היה אמור לקבל?
"יפה, אני לא יכולתי לתת תשובות במשטרה".

גולן: יודע?
"תקרא את העתירה של התנועה לאיכות השלטון".

גולן: איפה הכסף?
"יש שני ערוצי כסף, אחד מגיע מקרבת נתניהו, קוראים לו שמרון, עו"ד של המשפחה ברור שהרוויח מהעסקאות האלה, טיסנקרופ, חשבון הבנק של שמרון מתמלא, איך זה מועבר? שיבדקו אח"כ. הערוץ השני הוא המניות, שנחשף בשנה האחרונה, בן דוד אחר מספק חומרי גלם למספנה של טיסנקרופ ונתניהו מחזיק מניות מבלי לדווח כמו שצריך".

גולן: שמרון יצא נקי כמעט מכל האישומים.
"זה מתנפח ל-16 מיליון שקל ב-2010, הנה הכסף. שיבדוק את זה, זה לא נחקר, זו העתירה. למה זה לא נחקר? היועמ"ש עונה תשובות מתחמקות וזה בדיוק מה שבג"ץ צריך לעשות, ועדת החקירה תבדוק מה היה במשרד הביטחון".

ענת: מנדלבליט, רה"מ על פניו לא קשור לעסקה, יצא נקי מהעסקה, הסיפור נחקר. מה קורה פה?
"המקלים אומרים ואני ביניהם שמישהו אמר למנדלבליט בתחילת התהליך 'אם חס וחלילה יש פה שחיתות פוליטית לא יהיו לנו צוללות וספינות מגן'".

אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)
אביחי מנדלבליט (צילום: רויטרס)

גולן: אתה קונה את זה?
"את זה שאמרו לו אני כמעט משוכנע, אני לא רוצה לחשוב על קונספירציות אחרות, אין הסבר אחר משום משפטן".

גולן: יש כמה הסברים, או שמדובר בהחלטה של מנדלבליט שהבסיס שלה הם רצונות שחס וחלילה צי הצוללות של צה"ל לא יפגע או במעורבות בפרשה עצמה ורוצה להרחיק עצמו או רוצה להגן על נתניהו?
"אני נותן בו אמון כל עוד לא הוכח אחרת אבל בקושי רב ככל שעובר הזמן. הוא מחמיץ את ההזדמנות של העתירה לבג"ץ לשים את הדברים כפי שהם, הם מאוד ברורים ועם ראיות. התשובה שלו לבג"ץ היא תשובה מעליבה באמת ולכן גם בג"ץ דרש ממנו ומהתנועה לאיכות השלטון לעשות שיעורי בית, אבל בג"ץ לא מתעלם ממנה. לכן אני אומר בצורה ברורה, כל עוד החקירה הפלילית לא תושלם ולא תוקם ועדת חקירה ממלכתית יהיו הרבה אנשים שלא ישנו בשקט ולא יפסיקו להתמודד עם זה משום שהמדינה יקרה להם. יש העדפת בצע כסף על פני ביטחון המדינה".

גולן: בגידה?
"אני לא משתמש במילה חריפה כל עוד זה לא הוכח באופן חד משמעי אבל בסופו של דבר אם לא ברור עדיין לאנשים, כולל הקמת הממשלה הלא מתפקדת הזאת, אמר את זה בני גנץ היום בראיון - כל מה שמעניין את בנימין נתניהו זה המשפט. בני גנץ, אם אכפת לך מהמדינה בוא נלך להצעת אי אמון קונסטרוקטיבי להחליף את נתניהו כי ברור שאיתו זה לא ילך". 

גולן: רונן צור אומר "העלנו לסדר היום אתה צוללות ועניין הבגידה לכאורה כי היינו על הפנים בסקרים". זה היה כלי פוליטי?
"אני לא עובד אצל יועצים אסטרטגיים למיניהם".

גולן: אתה אחד מראשי המפלגה.
"אני צועק את זה מהרגע שהתפטרתי מהממשלה, אני התפטרתי על רקע העימות החריף".

גולן: הוא טוען שהעליתם את הנושא מטעמים פוליטיים, למה שיאמינו לכם?
"אני דרשתי לכל אורך הדרך שהנושא יהיה בחזית ולצערי חסמו את זה מסיבות של יועצים אסטרטגיים".

גולן: העליתם את הנושא כי הרגשתם חלשים?
"העליתי את זה כל הזמן, השאלה מתי זה הוצג בחזית. באמת, תחשוב על האנשים ששומעים אותנו עכשיו".

ענת: מי חסם את זה?
"אותם יועצים שכל הזמן מייעצים אבל זה לא משנה, זה שוליים .אנשים מתים פה, מתו פה כמעט 2800 איש שיכולנו להיות עם מתים בכמות דו ספרתית, עם מערכת רח"ל שמינו לה סופסוף ראש לפני שלושה שבועות והיא לא מתפקדת כמו שצריך והכל בגלל מה שבני גנץ אומר, שהכול משועבד למשפטיו של נתניהו ושאם הוא לא היה שם, העיתונאי לא היה קיים כי יש רה"מ שנלחם בתקשורת, ברשות השופטת, לא מאשר תקציב מדינה. בנימין נתניהו חייב ללכת ואני מציע לבני גנץ, אם הוא רוצה להציל את המדינה לבוא איתנו מיד לאי אמון קונסטרוקטיבי".

גולן: אתה רואה את עצמך עומד בראש המחנה?
"אני חייל של המדינה מגיל 18, כמו שהבנת גם כשהקמנו את כחול לבן חשבתי שבני גנץ צריך עוד זמן".

גולן: אני מדבר על לפיד.
"יש לי ניסיון, אנחנו היום אופוזיציה בראשותו של יאיר לפיד".

גולן: מה זה היום, בעתיד אתה רואה את עצמך גובר עליו?
"תחת כל אלונקה שתציל את המדינה אני אהיה שם. זה מחמיא שמציעים אותי לעמוד בראש, כרגע יאיר לפיד הוא ראש האופוזיציה. כולנו תומכים בו, הוא יהיה הרבה יותר טוב מנתניהו והכי חשוב שבני גנץ ישתתף בהצבעת אי אמון אחת ויציל את המדינה".

ענת: הוא העמיד אותך לראשות הממשלה באופן זמני?
"הכל הצעה כבר הוכחתי שהאגו שלי בצד. מה שמעניין אותי זה המדינה ואני מגויס למדינה, השעה היא שעת חירום המדינה במצב קשה מאוד".

גולן: מי מתאים יותר, אתה או לפיד?
"אנחנו, זה לא העניין"

גולן: זה העניין, כי אם התחילה אתמול מערכת הבחירות והגוש שלכם רוצה להדיח את נתניהו יש משמעות למי שעומד בראש.
"אם בסופו של דבר בני גנץ יתעשת ונלך למהלך של אי אמון, אנחנו נעמיד את האיש שמקובל על כולם כדי להביא לשינוי וזה הדבר החשוב. צריך להציל את המשפחות שקורסות, העסקים שקורסים, משפחות שמאבדות אנשים כתוצאה מהווירוס".

גולן: מה חשבת על התרגיל של גנץ ונתניהו סביב הוד בצר?
"אני חושב שיש כאן אובדן שיקול דעת, הדברים החשובים פה זה לחזק את הרשות השופטת והמינויים החשובים זה פרקליט מדינה ומנכ"ל משרד משפטים ומפכ"ל, וכששמים את הוד בצר בראש מול הדברים האחרים זה לא מצביע על סדר עדיפויות ושיקול דעת נכון".

ענת: חשב כללי?
"אז אם כבר עוסקים במהפך פוליטי, להעמיד מול זה את הוד בצר לא נראה טוב מבחינה פוליטית".