הודעתו של מזכיר המדינה האמריקאי, מייק פומפאו, בה אישר היום (חמישי) כי הכיתוב על מוצרים שיוצרו בהתנחלויות, יקבלו את התווית "תוצרת ישראלית", עוררה תגובות שונות מכל עברי המפה הפוליטית:

תנועת "שלום עכשיו", הביעה התנגדותה למהלך ואמרה: "הצהרת פומפאו על הכוונה להגדיר מוצרים מההתנחלויות תוצרת ישראל משחקת לידי ה-bds ומתדלקת את שונאינו בעולם. ניסיון פתטי נוסף של ממשל לא לגיטימי, שהובס בבחירות לחבל בסיכוי לשלום". בנוסף לכך נטען מהתנועה כי: "ההתנחלויות אינן לגיטימיות, והתמיכה בהן מרחיקה אותנו משלום ומסוכנת לעתיד האיזור".

פגישת נתניהו ופומפאו, קרדיט: לע"מ

בין המגנים של המהלך, גם ח״כ עאידה תומא-סלימאן, שטענה: "לא פומפיאו ולא טראמפ יכולים להכשיר את ההתנחלויות. הכרזתו של שר החוץ האמריקאי, בניגוד לחוק הבינלאומי, לפיה הסחורות שמיוצרות התנחלויות יסומנו כמיוצרות בישראל היא עוד אחת משרשרת מתנות שהמשטר האמריקאי היוצא נותן לנתניהו, וצעד של סיפוח דה פקטו. טראמפ רוצה להספיק לגרום כמה שיותר נזק בזמן שנשאר לו בבית הלבן. ההתנחלויות הן פשע מלחמה ועומדות בניגוד לחוק הבינלאומי - טראמפ ופומפאו נותנים יד לפשע זה. אך שום החלטה חד צדדית של ממשל אמריקאי תומך התנחלויות לא תשנה את האמת על ההתנחלויות".

בניגוד לאלו, היו אלו שבירכו את המהלך, ובהם יו"ר הכנסת יריב לוין: "המהלך האמריקאי הזה הוא המשך ישיר וחשוב של ההכרה בריבונותנו על רמת הגולן, ההכרה בירושלים כבירת ישראל וההכרזה על כך שהיישובים ביהודה ושומרון אינם נוגדים את החוק הבין לאומי. אני מברך את מזכיר המדינה פומפאו על ביקורו החשוב ועל הצהרתו כי ארגוני ה-BDS יוכרזו כתנועה אנטישמית, ועל ההכרזה כי המוצרים מיו"ש יסומנו כ'תוצרת ישראל'. עמדתו האמיצה והנחרצת תירשם לתמיד כעמידה נחושה לצד הצדק והאמת ההסטורית".

גם יו"ר סיעת ימינה, איילת שקד הביעה תמיכתה: "הודעת מזכיר המדינה האמריקאי היא בשורה חשובה למפעל ההתיישבות. הקשר החזק וההדוק עם ממשל טראמפ ממשיך להניב פירות. צריך לנצל את חלון ההזדמנויות הקיים, לטובת חידוש הבנייה והסדרת הישובים". אליה הצטרף  חברה למפלגה, נפתל בנט, שאמר: "בנחישות ובהתמדה נביא להפרחת ההתיישבות ביהודה ושומרון, ובכל חלקי הארץ".

יו"ר השדולה למאבק בדה-לגיטימציה והאנטישמיות, אריאל קלנר, בירך גם הוא על הצעד: "תודה לך מזכיר המדינה פומפאו על ההצהרה החשובה, שמשמעותה צדק. עם ישראל אינו זר ביהודה ושומרון, זוהי ארצנו! מוצרים מיהודה ושומרון לא שונים ממוצרים מתל אביב והגיע הזמן להכיר בכך. כמו כן, המערערים על זכותו של העם היהודי למדינה הם אנטישמיים. לא פחות".

יו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג', אמר: "האישור לסמן מוצרים כתוצרת ישראל, יש בו משום הכרה של ארה"ב בריבונותה של ישראל ביהודה ושומרון ואת ההכרה בכך שהיישובים מעבר לקו הירוק הם חלק בלתי נפרד מישראל. בשטחי המועצות האזוריות ביו״ש ישנם אלפי חקלאים ותעשיינים, שקמפיין הסימון איים על עסקיהם. ההכרה תשפיע על הכלכלה המקומית ותחזק את החקלאות".

"גם בכירי הממשל הבא מוזמנים להגיע ולבקר"

ראש מועצת בית אל שי אלון אמר על ההכרזה שהסחורה המגיעה מיו"ש תוגדר "תוצרת ישראל" כי "אנחנו יודעים מה האמת, אנחנו יודעים שיהודה ושומרון חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל. מבחינתנו מדובר בפעולות המקבעות מציאות קיימת. אנו מאמינים שהממשל הבא לא ייסוג אחורה מהמהלכים שנעשו".

על ביקורו של פומפאו בבנימין, אמר כי זהו "צעד נוסף, רגע לפני פרידה, בשינוי החשיבה שהוביל ממשל טראמפ, לו אנו חייבים רבות גם אם היו חילוקי דעות, בדיון סביב ההתנחלויות ביהודה ושומרון. גם בכירי הממשל הבא מוזמנים להגיע ולבקר. לא צריך להסכים עם המתנחלים כדי לבקר בהתנחלויות. נשמח לשמוע את טענותיהם ולהשמיע את עמדתנו. אנחנו פה גם אם יסובבו את הראש ויסרבו להסתכל. זה נכון גם לישראלים מהצד השני של המפה הפוליטית".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ', אמר: "אדוני ראש הממשלה, ההתיישבות הצעירה מחכה לך. ממשל טראמפ תמיד צעד לפנינו. תוביל את הסדרת ההתיישבות ותשאיר חותם חיובי ולא רק תתהדר בקרבות בלימה בימי אובמה. ולממשל טראמפ, שוב, עם ישראל אומר תודה".