יו"ר כחול לבן, שר הביטחון בני גנץ, קיים היום (שלישי) ביקור בפיקוד הצפון, באוגדה 91, ביחד עם השר לנושאים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, מפקד פיקוד הצפון אלוף אמיר ברעם, מפקד אוגדה 91 תא"ל שלומי בינדר, וקצינים בכירים נוספים.

בני גנץ בסיור בצפון. צילום: טל עוז / משרד הביטחון

"אנחנו ערוכים מזה זמן רב לאפשרות של פיגועים  בגזרת הצפון. לצה"ל יש את היכולות ואת הנחישות להגיב בצורה חמורה לכל אירוע שלא יקרה, הן בחזית הלבנונית והן בחזית הסורית", אמר, "לפני מספר שעות התגלה מטען בגזרת רמת הגולן. אני מבקש להגיד באופן ברור-  סוריה אחראית לנעשה משטחה, כדוגמת המטען הזה, ולנעשה משטחה בהקשר הברחות האמל"ח שבדרך לחיזבאללה. אנחנו לא יכולים לעבור לסדר היום בעניין הזה".

הוא הוסיף: "כל פעם שאני מגיע לגבול בלבנון ישנה סוג של התרגשות אישית אחרי עשרות שנות שירות בלבנון. אני מסתובב פה ורואה מערכת משתפרת ומשופרת, גאווה גדולה ונמשיך להיות פה ולשמור על האזרחים".

בהמשך נשאל על סוגיית הרוטציה מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, במסגרתה הוא אמור להיכנס לתפקיד בעוד שנה מעכשיו בדיוק. "אני חושב שזה צריך לקרות", השיב, "יש לנו הסכם, הוא אמור לעמוד בו". בהמשך נשאל שוב - האם הוא מעריך שהדבר יקרה, והשיב - "נראה". שר הביטחון אמר: "אני לא מסתובב ומפזר איומים. אני מסביר מה צריך לקרות. אנחנו צריכים תקציב מסודר וממשלה מתפקדת. זה עניין של כלל אזרחי ישראל. מה שאזרחי מדינת ישראל, מה שהחברה הישראלית, מה שהמשק הישראלי צריך זה תקציב לשנת 21'".

בני גנץ, אביב כוכבי (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
בני גנץ, אביב כוכבי (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

השר ביטון אמר במהלך הביקור: "אנחנו פה בצפון, צופים ולומדים את אויבנו, צבא הטרור של החיזבאללה, זה מחייב אותנו להכין את האזרחים בצורה ראויה לכל אפשרות של מצבי חירום. לפני כחצי שנה שר הביטחון ואנוכי ביקרו פה את ראשי הרשויות, ראשי קו העימות, הם הציגו בפנינו אתגרים אזרחיים ביטחוניים והראשי ביניהם מיגון הקילומטר הראשון של הבתים". הוא הדגיש כי מדובר ב"פרויקט שהיה תקוע במשך שלוש שנים בממשלה. 100 מיליון ונשחרר עוד מאות מיליונים למיגון בתים פרטיים ובתים משותפים בצפון".

"פעולה שניה זה השלמת כל כיתות הכוננות במרחב הצפון פעולה שלישית הקמת מרכזי חוסן מימנו והעברנו את התקציב למרכזי חוסן בצפון, מצב ביזיוני שלא היו פה מרכזי חוסן 5 שנים. הדבר הזה חשוב לחוסן קהילתי ולמצבי חירום", ציין עוד, "בנוסף מענה, תגמול ולתמרוץ ההתיישבות בצפון באמצעות הטבות המס ליישובי קו העימות. אלו פעולות שהוצגו בפנינו ע"י ראשי הרשויות שנותנים את הלב והנשמה לקהילות שלהם. ביצענו את המשימות ב-100% ונמשיך להשקיע בכספים של מיגון והיערכות למציב חירום בעורף. אם לא יהיה תקציב מדינה, לא ניתן יהיה לממש את התוכניות המלאות.