ראש הממשלה החלופי ושר הביטחון, בני גנץ, שוחח הבוקר (חמישי) עם אלון בן דוד ורוני דניאל בתוכנית "הקבינט" ב-103FM, והתייחס לנושאים על הפרק: מצב התחלואה, החוק לאיסור הפגנות ותנאי הסגר הכללי.

גנץ תוקף את נתניהו

"אנחנו מתכנסים לעשות שתי פעולות על מנת למנוע את התפשטות המגיפה. אפשר להכות בנו מימין ומשמאל, אבל יש עובדה אחת פשוטה - אתמול היה המספר הגבוה ביותר של נדבקים אי פעם. כדי לעצור את זה צריך לקבל החלטות אסטרטגיות ולהנחות את הציבור, כולל תקנות מאוד לא סיפמטיות שצריך לעשות. חייבים למנוע התקהלויות בשטחים פתוחים ובוודאי בשטחים סגורים, וחייבים לעצור את שרשרת ההדבקה. כשנוריד את המספרים כלפי מטה נוכל ונצטרך לפתוח בהדרגה את המשק לפעילות. זו לא תהיה פתיחה מהירה, אבל אנחנו מסתכלים למציאות בעיניים", אמר גנץ.

מאז שהצטרפתם לממשלה היא מתעלמת מכל המלצות המומחים. הממשלה הזו כושלת לחלוטין ואתם בסוף מאשרים לנתניהו לאסור הפגנות.
"גמזו בעצמו אמר שמבחינה אפידימיולוגית צריך סגר, ועשרות מומחים חושבים שאנחנו צריכים לעשות צעדים נמרצים. גם אני לא רוצה את הסגר הזה. אני בעד הפגנות ובעד שאנשים ייצאו מבתיהם, אבל אני מסתכל למציאות בעיניים וזו המציאות. מה אתם רוצים שנעשה עכשיו? בכל מקום שיש בו התקהלות רבה יש סכנה להדבקה, ואם אתה רוצה לעשות מדיניות של סגר במדינה אתה צריך לדעת לעצור גם את הדברים האלה. אי אפשר להתעסק כל היום עם ההפגנות, זה לא כל חיינו. אני מקווה שבהקדם יוכלו לחזור ולהפגין נגדי או נגד כל דבר אחר". 

הציבור רואה את סוכות הענק שמוקמות בציבור החרדי.
"רע מאוד, רע מאוד. אני חושב שצריך לקרוא לציבור לא להתכנס במקומות האלה בהיקפים המדוברים, צריך לדרוש את זה מהמנהיגים ולבצע פעילות אכיפה. אני לא פועל מתוך שיקול פוליטי, ואני אמשיך להיאבק בכל כוחי, ככל שאני יכול להשפיע, כדי לשמור את הדברים הנכונים לפני הכל".

התחושה שהיא אתם מתעסקים כל הזמן בפרטים כשאין באמת אסטרטגיה ברורה. 
"אני בעד שהקבינט יעסוק באסטרטגיה ובמדיניות, אבל בסופו של דבר צריך לקבל החלטות. בשבוע שעבר ישבתי בישיבה משותפת עם שרת התחבורה וגורמי בריאות וחשבנו מה אנחנו עושים עם השמיים, ולפעמים צריך לרדת לפרטים. הקבינט צריך לדון בנושאים עקרוניים. פרופ' גמזו, שעומד מאחורי הדברים האלה, וגורמי המקצוע אינם נושאים באחריות, מי שנושא באחריות זה הדרג המדיני, אז זה בסדר שהוא מסתכל בכתוב ואומר מה שהוא אומר". 

מדברים על מחליף לגמזו. 
"אני חושב שהוא עושה עבודה טובה וחשובה, הוא קיבל את הגיבוי שלי וימשיך לקבל את הגיבוי שלי". 

אתה לא חושש שנתתם יד להחלטה שלא תהיה ממנה דרך חזרה?
"ברגע שהסגר הזה יוסר ההפגנות יחזרו. יש פה משק ואנחנו נמצאים בממשלה ולא משחקים איתנו משחקים, אל תעשו מאיתנו כאלה סמרטוטים".

הסגר הזה ילווה אותנו זמן רב.
"מי שחושב שאנחנו נכנסים לשבועיים של סגר טועה, זה ייקח שבועיים-שלושה, אולי ארבעה, עד שנוכל להגיע לתחנה הראשונה ולהתחיל לפתוח בצורה שבה נוכל לאזן בין המשך הורדת התחלואה, יכולת קטיעת שרשראות ההדבקה של הנדבקים ויציבות מערכת הבריאות, ואז ענף אחרי ענף. אני מודע לכך שהרבה מאוד אנשים שהפרנסה שלהם קשה והעסקים שלהם מתרסקים. אני לא חושב שעוסקים פה במשהו קל בכלל, עוסקים במשהו כבד ואמיתי ולא רק בהפגנות". 

נתניהו לא פירט את סעיף שלילת זכויותיהם של מפרים. אילו זכויות ישללו?
"לא מכיר את הסעיף הזה. אני חושב שמי שמפר את החוק אפשר לפעול נגדו בסקנציות חוקיות, לא שוללים זכויות. אני הצטרפתי לממשלה שמאוד לא קל לתפקד בה, לא כי אני מאוהב בנתניהו, אלא כי אני אוהב את ישראל. אני חושב שבעת הזו צריך לדרוש מאיתנו הפוליטיקאים להפסיק לשחק משחקים, לא למשוך את זה לכיוונים סקטוריאליים, אלא לראות מה טוב למדינה. כל עוד אני יכול לשרת את המדינה אני אעשה את זה. ביום שארגיש שאין לי יותר כלים לשרת את המדינה אני אדע לפתור את הדילמות שלי בצורה אישית". 

אתה תוהה עם מהלכי נתניהו נועדו לדחות עד אין קץ את משפט ומנצל אתכם ככלי בדרך לשם?
"משפטו של נתניהו נקבע. שמעתי כל מיני שמועות על פסקאות התגברות ובג"ץ שלא נולדו. אני לא אתן לעניין הזה גיבוי, אני לא פה בשביל לשרת את נתניהו אלא את מדינת ישראל וזה מה שאני עושה 24/7". 

הבוקר פורסם שאתם מסכימים לחקיקה שתאפשר לנתניהו לכהן כראש ממשלה חלופי ותמנע התערבות בג"ץ.
"לא יודע מי כתב את זה, אין שום דבר כזה. לעולם לא אתגבר על בג"ץ. אם בג"ץ יקבע שההפגנות חוזרות - הן יחזרו. אנחנו כפופים לחוק".