הגל השני של התפרצות הקורונה מתחיל לתת את אותותיו במפה הפוליטית.  סקר מנדטים שבוצע אתמול עבור "מעריב־סופהשבוע" מלמד כי הליכוד ממשיכה לאבד גובה, יש עתיד־תל"ם מתבססת כמפלגה השנייה בגודלה, ואילו ימינה ממשיכה לנסוק במפת המנדטים. 

לפי הסקר שערך מנחם לזר, מנהל פאנלס פוליטיקס, לו הבחירות לכנסת ה־24 היו מתקיימות היום, הייתה הליכוד בראשות ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיכה לאבד מכוחה ומקבלת 36 מנדטים. הליכוד כבר הגיעה בסקרים לאחר הבחירות לשיא של 41 מנדטים, שנבעו משביעות הרצון של הציבור מתפקוד הממשלה בגל הקורונה הראשון. 

אולם נראה שנתוני התחלואה הגבוהים, מאות אלפי המובטלים, מצוקת בעלי העסקים, התחושה שהממשלה איבדה שליטה על המגיפה וגם ההתבטאות של השר צחי הנגבי שכינה "חארטה" דיבורים על כך שישנם אזרחים הרעבים ללחם - גורמים לליכוד לדמם מנדטים.

בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
בנימין נתניהו (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

על רקע זה בולטת עליית ימינה בראשות נפתלי בנט, שמכפילה את כוחה, לעומת הבחירות האחרונות, ועומדת כבר על 12 מנדטים. בנט, שהקים קבינט צללים לענייני קורונה, לא מפסיק לאתגר את הממשלה מבחוץ, ומציג רעיונות יצירתיים להתמודדות עם הנגיף  ועם המשבר הכלכלי. אף שהוא באופוזיציה, הוא נתפס כמי שמגלה פעלתנות ומעורבות יותר מרבים משרי הממשלה. 

יש עתיד־תל"ם בראשות יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד מתייצבת כמפלגה השנייה הגדולה ומקבלת 16 מנדטים. אחריה הרשימה המשותפת, שהופכת לשלישית בגודלה, עם 15 מנדטים, ומקדימה את ימינה.

 כחול לבן בראשות ראש הממשלה החליפי בני גנץ ממשיכה במגמת ההתרסקות ומקבלת בסקר 10 מנדטים בלבד. בכחול לבן משלמים מחיר בשל "בגידה" בהבטחות לבוחר, כניסה לממשלה מנופחת והתחושה שנתניהו "לא סופר אותם".

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

ש"ס שומרת על כוחה ומקבלת בסקר 9 מנדטים. ישראל ביתנו נמצאת במגמת התחזקות ומקבלת גם היא 9 מנדטים. יהדות התורה נותרת ללא שינוי עם 7 מנדטים, אחד יותר ממרצ. כל השאר לא עוברות את אחוז החסימה.

ניתוח תוצאות הסקר מצביע על כך שימינה ממשיכה להתחזק על חשבון הליכוד מצד אחד ועל חשבון כחול לבן מצד שני. יש עתיד מושכת אליה מצביעי העבודה ונוגסת מנדט גם מהליכוד. ישראל ביתנו מקבלת מנדט מהליכוד ומנדט מכחול לבן.

בסקר השתתפו 532 חברים בפאנל המשיבים של Panel4All לביצוע מחקרים על גבי האינטרנט (פנייה להשתתף בסקר נשלחה ל־3,219 חברים בפאנל). הסקר בוצע על גבי מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת במדינת ישראל מגיל 18 ומעלה, יהודים וערבים כאחד. טעות הדגימה המרבית -  4.4%. הבוקר בתוכניתו של נסים משעל ברדיו 103 אף אם יפורסם סקר מנדטים נוסף.