ראש הממשלה גולדה מאיר אמרה במהלך דיון דרמטי שהתקיים בימיה הראשונים של מלחמת יום כיפור כי "אם חלילה לא ננצח – זה אבוד", כך עולה מפרוטוקולים שנחשפו היום (חמישי) לראשונה על ידי ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, השופכים אור על הדיונים הדרמטיים שהתקיימו במלחמה, שהפתיעה את ישראל.

בישיבה שהתקיימה ביום השני ללחימה (ב-7 באוקטובר 1973 בשעה 8:10) דיווח הרמטכ"ל דאז רא"ל דוד אלעזר: "בגולן נפרץ לנו בבת אחת, עם כמויות גדולות של טנקים. עד כה 81 הרוגים, אך לא כולל מוצב החרמון".

השר יגאל אלון מתח ביקורת על ההתנהלות: "אני מודאג מהעברת כוחות שאינן יעילות, אולי נפציץ את דמשק?".

הרמטכ"ל השיב: "טכנית, אין קושי להפציץ, אך מהבחינה המעשית גם הם אינם תוקפים את הערים ולכן אינני רוצה להתחיל בזה".

ראש הממשלה שאלה: "מה הרגשת הבחורים למעלה?" והרמטכ"ל השיב: "קשה להם. אמנם אומרים, אנחנו משמידים המון טנקים, אך אין לזה סוף".

בדיון נוסף, שהתקיים אצל ראש הממשלה כעבור יומיים, אמר שר הביטחון משה דיין בפסימיות: "עכשיו אנחנו ארבעה ק"מ מהגדה (תעלת סואץ מ.כ). העניין הדרומי התחיל ויכול להיות מצב שאנחנו נצטרך לפנות במשך הזמן את הגדה הזאת....יצא כוח שלנו ממוצב 'בודפשט' ומסתבר שהמצרים פתחו עליו באש נגד טנקים. ייתכן שנצטרך להתקפל, גם אבו-רודס".

מפקד חיל האוויר, אלוף בני פלד, הזהיר: "עברו שלושה ימים ואיבדנו 56 מטוסים ויש עוד 40 מקורקעים. אתמול איבדנו 13 מטוסים. קצב כזה, לא טוב. יש יציאה רבה משימוש. עוד שלושה-ארבעה ימים אני גמרתי. זה מדאיג".

דיין אמר עוד: "הלילה גורודיש (אלוף פיקוד דרום שמואל גורודיש)  טלפן ואמר שכל המוצבים הלכו, היום גורודיש אמר – תמחק את זה – בכל מקום 60-50 איש. יש לנו לא רק בעיה של ציוד, אלא גם בעיה של טייסים וכו'. יש לנו בעיות כמותיות. אנחנו יכולים לקחת את התעלה מחר, אבל באובדן רב של חיי אדם".

בדיון נוסף, שהתקיים ב-10 באוקטובר, אמר אלוף ישראל טל: "בחזית הסורית לא קיימת כעת סכנה מיידית צבאית לגבינו, אחרי המכות שהם ספגו. הם לא מסוגלים לעבור מחר למתקפה ולהפוך את כפות המאזניים. קיימת סכנה מיידית, מבחינת צבאית, בחזית המצרית. אנחנו צריכים לטפל בחזית המצרית".

פלד התנגד: "אינני מקבל את ההנחה שסוריה בלתי מובסת ומצרים מובסת היא שתמנע מהירדנים לבוא לטובת סוריה. ההיפך הנכון".

האלוף רחבעם זאבי אמר: "גם לנו אין תנופה, כי האנשים עייפים ואין לנו טנקים. אבל חסרה לנו עוד דחיפה או שתיים ויש לנו את הניסיון של מלחמת ששת הימים בזירה הסורית".

ראש אמ"ן, אלוף אלי זעירא העריך שברה"מ לא תסכים בקלות שאחת מגרורותיה החשובות ביותר תחוסל כמשטר והוסיף: "החשבון הוא גם בין רוסיה לארה"ב".

מאיר סיכמה את הדיון: "אני חיה בהרגשה שאסור לנו לצאת במצב שבעולם יאמרו – מה שחשבנו על ישראל ועל צה"ל – זהו זה. וכאשר קיסינג'ר אמר בשיחה הראשונה 'אתם מוכרחים לנצח', יש בזה משמעות איומה. אם חלילה לא ננצח – זה אבוד".