איראן חשפה במהלך סוף השבוע ספינה חדשה בשם "השאהיד רודאקי". הספינה תצטרף לחיל משמר המהפכה האסלאמי, לאחר שקיבלה ביום חמישי האחרון את אור הזרקורים כשהוצגה בנמל בנדר עבאס שבאיראן.

על פניו, מדובר בספינת תובלה בלבד, אך איראן העמיסה על סיפון הספינה החדשה נשקים רבים על מנת להראות למה "השאהיד" מסוגלת. לפי תצלומים אוויריים שפורסמו, על הספינה הועמסו מספר רב של מערכות לשיגור רקטות, אשר מותאמות לספינות מהירות.

נמל שאהיד רג'עאי באיראן (צילום: רשתות ערביות)
נמל שאהיד רג'עאי באיראן (צילום: רשתות ערביות)

בנוסף, מהתצלומים נחשף כי על הספינה הותקנו מערכות הגנה אווירית מתקדמות, מסוקים, מזל''טים וטילים נגד ספינות. אחד הדיווחים כינה את הספינה החדשה "נשקייה צפה", בעקבות כלי הנשק המרובים שהועמסו על סיפונה.

על פי אחד הכתבים, על הספינה נמצאים ארבעה טילים נגד ספינות מסוג קאדר, הגרסה האיראנית לc-802 הסיני. לפי הכתב, אורכה של הספינה הוא כ-150 מטרים, ורוחבה כ-22 מטרים. בנוסף, על הספינה מותקנות מערכות ירי נגד מטוסים. "זה נראה לא סביר שהמערכות יראו כך בפעילות רגילה, אך ההערכה היא כי הספינה מסוגלת לתפקד במשימות ארוכות".

נכון להיום, חיל הים האיראני מורכב בעיקר מספינות מהירות שתפקידן להטריד ספינות אמריקאיות. האמריקאים הזהירו באביב האחרון את האיראנים, שיפסיקו להטריד את ספינותיהם והנשיא דונלד טראמפ אף איים להטביע את הספינות האיראניות אם המגמה תימשך. למרות זאת, בחודשים האחרונים נצפתה איראן מתאמנת מול מודל ענק שנועד לדמות נושאת מטוסים אמריקאית.

אחד המומחים שנחשפו לתמונות, ג'רמי ביני מהמגזין Jane's defense weekly, ציין כי לדעתו הספינה החדשה נבנתה באיטליה בשנת 1992. הנחתו מתבססת על מערכת המכ''ם המותקנת בספינה אשר מיועדת לעזור בשיגור טילים ארוכי טווח.

בספטמבר האחרון איראן הציגה את המזל''טים החדשים שפיתחה, אשר נושאים עליהם טילים. בנוסף, בתחילת החודש הציגה המדינה רכבת חדשה המסוגלת לסחוב טילים בליסטיים. בחודש שעבר הוסר אמברגו הנשק שהיה נגד איראן וכעת היא מצפה לאפשרויות חדשות להתחמשות.

סרטון וידאו של הספינה החדשה שוחרר לרשת ב-19 בנובמבר. הסרטון שימש כהעברת מסר מצד איראן למדינות האזור, על כך שיש באפשרותה לפתח נשקים נוספים. בינתיים, כל הדיווחים מעידים על כך שהספינה החדשה היא תוספת כוח רצינית לחיל הים האיראני.