תוך כדי המתנה לשינוי במדיניות ארה"ב וחזרתה האפשרית להסכם הגרעין, איראן ממשיכה להפר את ההסכם, להעשיר אורניום, לפתח צנטריפוגות (סרכזות) ולשקר לגבי החשדות והסימנים שהתגלו להתחלתה של תוכנית לפיתוח פצצה גרעינית. כך קובע דוח סודי חדש של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א), שחולק למדינות החברות במועצת נגידי הסוכנות המתכנסים השבוע בווינה.

נתניהו תוקף את הסכם הגרעין

על פי הדוח, מלאי האורניום המועשר שבידי איראן הגיע בתחילת נובמבר השנה ל־2,443 קילו, לעומת 203 קילו בלבד שהותרו לה בהסכם הגרעין - כלומר פי 12. נוסף לכך, ההעשרה היא ל־4.6%, לעומת 3.5% המותרים בהסכם. מנכ"ל סבא"א רפאל גרוסי אומר עם זאת כי כמות האורניום שבידי טהרן אינה מספיקה עדיין לפיתוח פצצה גרעינית, אך סימני שאלה מרחפים סביב הסבריה למה שנראה כמו תוכנית לפיתוח פצצה שפיתחה בעבר.

"העובדה שגילנו עקבות מצביעה על כך שיש אפשרות לפעילות וחומרים גרעיניים שאינם תחת פיקוח בינלאומי ושמקורם ויעדם אינם ידועים", אמר גרוסי. הכוונה ככל הנראה לאתר טורקוזבאד, שנחשף בשעתו בפומבי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם.
רק לאחר לחצים ממושכים קיבלו פקחי הסוכנות רשות לבקר באתר זה ובאתר חשוד נוסף באיראן, לאחר שבעה חודשים של סירוב. הפקחים דיווחו כי מצאו במקום "חלקיקי איזוטופים ששונו ביד אדם" ושמתאימים לחלקיקים שנמצאו בעבר ומקורם בצנטריפוגות שיובאו על ידי איראן. מה שעלול להצביע על העשרה שנועדה לפיתוח גרעין למטרות צבאיות.

הסוכנות הוסיפה כי הבהרות ותשובות שאיראן מסרה בחודש שעבר "אינן מספקות" ואף הודיעה כי הן "אינן אמינות טכנית". "יש צורך דחוף בהבהרות מלאות ובהקדם מצד איראן", נמסר מסבא"א, שאף הביעה דאגה על "הזמן שהלך לאיבוד". איראן ממשיכה בינתיים לערוך ניסויים בפיתוח צנטריפוגות מתקדמות במתקן תת־קרקעי ליד הכור בנתנז, שניזוק בחבלה פנימית שיוחסה לישראל.