הפרשן לענייני ערבים של חדשות 13 שוחח הבוקר (שישי) עם ניסים משעל, בתכניתו ב-103FM, והביא את הפרטים על התקרית האחרונה מבין סדרת הפיצוצים שהתרחשו באיראן.

גם הלילה מספר פיצוצים מסתוריים באזורים במערב טהרן, אז המלחמה נמשכת בעצם.
"התרגלנו הא? לפני שלושה שבועות דיברנו על הפיצוץ הראשון שהיה בפורדו, ושבוע אחרי אנו מדברים אחרי פיצוץ מאוד משמעותי שהיה בנתנז, והנה עוד סדרת פיצוצים באיראן. מה קורה שם? כנראה שאם אני מסתכל על דיווחים במזרח התיכון, בעיקר באתרים סעודיים, שנחשבים די אמינים, הם מספרים שם באיראנים בחודשים האחרונים השיגו התקדמות די משמעותית בתוכנית הגרעין שלהם, ומישהו, כנראה ישראל כמובן, מחבלת בתוכנית הגרעין האיראנית ומחזירה אותה אחורה".

יחזקאלי סיפר כי "גם ההערכה שהפיצוץ בנתנז שגרם לפגיעה בצנטריפוגות, החזיר את תוכנית הגרעין האיראנית לפחות שנה אחורה. מדובר כאן על ניסיון של ישראל להחזיר אחורה את תוכנית הגרעין האיראנית ותראה כמה האיראנים חסרי אונים מול המתקפות הללו. הם עדיין לא יודעים בכלל מה המקור, האם אלו תקיפות סייבר, תקיפות של מערכות נלוות שהישראלים השתלטו עליהן, יש פיצוצים בתחנות חשמל, במאגרי כלור, הם עדיין לא פיענחו אפילו אם זה בכלל תקיפה מהאוויר או מטען חבלה. בגלל חוסר האונים, הם לא מאיימים על ישראל, הם לא יודעים מי זה, מדובר על שבועיים לאחר המתקפות, ואזרחים איראניים מדווחים מדי יום על שיבושים קשים באספקת חשמל. אתה רואה שמישהו משחק במחשב הראשי של איראן ללא מפרע".

מה פירוש מישהו משחק במחשב הראשי של איראן?
"אם אני מסתכל, אני חושב שישראל מפעילה, אם  זה ישראל שוב אנחנו לא יודעים עוד כלום, אבל ההערכה היא שישראל היא עומדת בפרונט של כל מדינות ערב שהיו רוצות לראות את המתקפות האלה, אז הייתי אומר שמדובר פה גם בשילוב של מתקפות סייבר, מתקפות של כניסה פנימה למערכות ניהול של המחשבים בתוך איראן, אתה רואה את זה ואני מזכיר לך את התקיפה בנמל בנדר עבאס שעדיין לא חזר באופן מלא לתפקוד. אז אתה יכול להקיש מזה שהמתקפות הללו נעשות באופן נקי מאוד, מה גם שהן לא מתירות עקבות, עובדה שהאיראנים לא מזהים את זה. יכול להיות שבחלק מהמתקפות שהיו, אולי בנתנז בגלל שהיה שם פיצוץ אז יש הסבורים שאולי היה מהאוויר או הטמנת מטען חבלה, אתה קורא את כל ההודעות של האיראנים ואתה רואה ממש בלבול, הם עדיין לא יודעים מאיפה זה בא להם".

"מה שאני יכול לומר לך בסופו של דבר" המשיך יחזקאלי, "שיש כאן גם, אני רואה גם ברשתות הערביות לדוגמה את הפיצוץ של לפנות בוקר, הסעודים נותנים המון מידע, יש כאן גם רוח גבית שנותנות מדינות ערב לישראל בעניין הזה, יש פה את ההתקדמות שעשו האיראנים ועוד אלמנט אחד שאני מזהה, תראה את נסראללה. נסראללה השבוע עלה בנאום, כולם חשבו שהוא הולך לומר בנאום 'חברים אתם תוקפים את איראן, אנו נגיב פה מלבנון', על מה הוא דיבר? על ג'יהאד חקלאי. מה זה ג'יהאד חקלאי? הוא אמר להם חבר'ה אנחנו רעבים, בוא נתחיל לגדל סחורה חלקאית. כולם צחקו שלך ואמרו לו דווקא הסמים שלך זו הסחורה החקלאית הכי נרכשת בעולם. אתה לקחת לנו את הכסף ועכשיו אתה רוצה שנעשה ג'יהאד חקלאי? הייתי אומר שיש פה גם ניצול ישראלי את המצב הכלכלי הקשה גם באיראן וגם בלבנון, והרי לך מלחמת התרגיל של הסורים לפרוס מערכות נ"מ נגד מטוסים בסוריה, להגיד האיראנים לא הולכים לשום מקום, האיראנים זו אומה של כמעט 100 מיליון איש שאמנם מוחזקים בכוח הזרוע אבל מדובר על שלטון שיעי איראני מהפכני שרואה את התפקיד שלו לאורך שנים פה במזרח התיכון עם משימה גדולה מאוד, במלחמה בין הסונים לשיעים, הם לא הולכים לשום מקום".

צבי יחזקאלי. צילום: יעקב נאומי, פלאש 90
צבי יחזקאלי. צילום: יעקב נאומי, פלאש 90

כלומר הם ימשיכו למרות המתקפות האלה לפתח את תוכנית הגרעין שלהם?
"בוודאי. אני חושב שגם החודשים האחרונים שמישהו הסיק שהמצב הכלכלי הקשה באמת של איראן לפחות יאט את תוכנית הגרעין, הוא קיבל בדיוק את התשובה ההפוכה. הם האיצו את תוכנית הגרעין שלהם מתחת למעטה המצב הכלכלי הקשה. האיראנים לא הולכים לשום מקום, המלחמה נמשכת ואני חושב שבניהול המלחמה כרגע מבחינת אם זו ישראל נגד איראן יש פה צעד מאוד מחוכם ומבריק, בדיוק כמו שישראל הכריחה את האיראנים לחטוף בסוריה ולשתוק".