חמישה חשודים נעצרו ושניים נוספים עוכבו היום (שני) לחקירה באזהרה בחשד למעורבות בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון, במסגרת חקירה המתנהלת ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, ועניינה עבירות הנוגעות לטוהר המידות ושחיתות ציבורית בעיריית אור עקיבא, במסגרתה נעצר גם ראש העיר והשר לשעבר יעקב אדרי. לאחר מכן חלה התפתחות נוספת בפרשה, אך המשטרה הוציאה צו איסור פרסום האוסר לפרט במה מדובר. מעצרו של אדרי הוארך בשלושה ימים בעקבות ההתפתחויות האחרונות.

החשודים שנעצרו היום הם חמישה אנשי עסקים ובעלי חברות העומדים בקשר מול הרשות המקומית ומול ראש העירייה. מדובר בחקירה מורכבת ורחבת היקף, המנוהלת על ידי משטרת ישראל בליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה מחוז תל אביב ובסיוע הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור במשרד המשפטים. בהתאם לנסיבות וככל שיידרש מבחינה חקירתית יובאו החשודים בהמשך היום לבית משפט השלום בראשון לציון לדיון בעניינם.

לפני כשבועיים פשטו חוקרי היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) על משרדי עיריית אור עקיבא וביצעו את מעצרו של ראש הרשות, יעקב אדרי. יחד איתו נעצרו שלושה נוספים, בהם אורלי יחזקאל, בכירה לשעבר בעירייה המקורבת לאדרי, לצד עיכובם לחקירה של תשעה אחרים. היחידה מייחסת לאדרי ולשלושת החשודים הנוספים חשד לעבירות מתחום טוהר המידות, ובכללן עבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות וכן עבירות על פי חוק איסור הלבנת הון. 

ל"מעריב" נודע כי מדובר בחקירה שמתנהלת ביאח"ה זו תקופה במישור הסמוי. המשטרה אספה ראיות שמלמדות על מערכת יחסים המבוססת על שוחד, שהתנהלה בין ראש העירייה למאכערית שעדיין מקורבת אליו. 

במהלך החקירה התחקו החוקרים עבור אופי הפעולות של אותו מנגנון שוחדי לכאורה, כאשר בין היתר ראש העירייה הפנה בעלי עסקים להעביר תרומות לעמותות לנזקקים, אולם בפועל שוברים מסכום התרומות הועברו לידיהם של אותה מקורבת ומקורבי ראש העירייה, לרבות הוא עצמו, וזאת במקום שיגיעו לידי נזקקים באמת.

יעקב אדרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יעקב אדרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

במשטרה מעריכים כי מדובר בפרשה שהיקפה נאמד במיליוני שקלים, והיא מכלילה תשלומי שכר מנופחים ומינויים של עובדים שבצידם משולמות עמלות מכובדות. בין המעוכבים שמסרו עדות בפרשה גם בכיר מאד בעבר באותה רשות מקומית, שמכהן בתפקיד ציבורי גם בימים אלו. 

מהחקירה המורכבת ועל פי החשד עולה כי החשודים ביצעו את העבירות המיוחסות להם במשך שנים, כל אחד על פי חלקו. במוקד החקירה נטען כי אדרי, באמצעות בכירים אחרים, דאג לקדם מכרזים והיתרים שהוצאתם תלויה ברשות המקומית בתמורה לקבלת שוחד וטובות הנאה שוות ערך לכסף בניגוד לחוק, תוך פגיעה ורמיסה של האינטרס הציבורי. החוקרים, שפשטו על משרדי העירייה, אספו חומרי מחשב ומסמכים המחזקים, לכאורה, את החשדות העולים מהחקירה.