בג"ץ הוציא הערב (חמישי) צו על-תנאי בעתירה בנושא חוק ממשלת החילופים שהגישו מפלגת "מרצ", "התנועה לאיכות השלטון", "משמר הדמוקרטיה הישראלית", "קריים מיניסטר" ואחרות, והורה למדינה לנמק בתוך 21 ימים מדוע אין לבטל את החוקים המסדירים את ממשלת החילופים, כפי שדורשות העתירות שהוגשו בנושא. לצד שביעות רצון מצדן של העותרות, שבירכו על ההחלטה, התקבלו גם תגובות שמתחו ביקורת חריפה על החלטת בג"ץ.

"הפגנת מחאה נגד בנימין נתניהו בירושלים. צילום: דוברות "קומי ישראל

יו״ר "התנועה לאיכות השלטון", עו״ד ד״ר אליעד שרגא, הגיב להחלטת בג״ץ: "מברכים על החלטת בית המשפט. אסור שיתבצע שינוי בשיטת המשטר במדינת ישראל באופן שישרת נאשם עם שלושה כתבי אישום המנסה להימלט מאימת הדין. על בית המשפט העליון חובה להגן על המבנה הדמוקרטי של מדינת ישראל ולא להתיר פגיעה אנושה בבסיס השיטה הנוהגת במדינת ישראל".

מ"משמר הדמוקרטיה הישראלית" נמסר: "החלטת בג"ץ מהערב להוציא צו על-תנאי בעתירתנו בנושא חוק ממשלת החילופים, משקפת את עמדת השופטים כי החקיקה המשונה, שנתפרה במיוחד לנסיבות הפוליטיות הספציפיות המשרתות את בנימין נתניהו ובני גנץ – מוטלת בספק בשל פגיעתה בעקרונות חוקתיים. ביטול סעיפים מחוק יסוד הממשלה יהווה תקדים ראוי, ומסר מהרשות המחוקקת לכנסת – אסור לפגוע ביסודות השיטה הדמוקרטית, לא בחוקים רגילים ולא בחוקי יסוד".

תנועת "קריים מיניסטר" התייחסה גם היא להחלטה ומסרה בתגובה כי "החלטת השופטים משקפת את אשר טענו מהרגע הראשון – ממשלת החליפים אינה חוקתית והקמתה מהווה שינוי אמיתי של כללי המשחק ורמיסת חוק יסוד. על בג"ץ לפסול סופית את המשך קיומה של הממשלה הזאת, גם במחיר של הליכה לבחירות. אנו קוראים לציבור להגיע בהמוניו להפגנה במוצ"ש הקרוב בבלפור. זו שעת חירום להצלת המדינה מידי הנאשם. נמשיך לפעול בכל דרך אפשרית לסילוקו מהשלטון של ראש הממשלה הכושל והמושחת ביותר שידעה המדינה".

יו״ר מרצ, חבר הכנסת ניצן הורוביץ, אמר כי "ממשלת נתניהו-גנץ קמה על הסכם מושחת שכולו גניבת בחירות ושיבוש רצון הבוחר. החלטת בג"ץ על הרכב מורחב של תשעה שופטים מלמדת כי גם בית המשפט מבין כי מדובר בשינוי המבנה החוקתי בישראל כדי להכשיר דיל פוליטי עקום. ההסכם המושחת בין הליכוד לכחול לבן פסול מוסרית, דמוקרטית וחוקית. הסכם החילופים הוא גניבת בחירות ושינוי חוקי המשחק לאחריהן. זאת התוצאה להסכמה של כחול לבן לאפשר לראש ממשלה לכהן תחת כתבי אישום. על בג"ץ להגן על הדמוקרטיה ולפסול את ההסכם הקואליציוני והחוקים שנגזרו ממנו".

ניצן הורוביץ בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)
ניצן הורוביץ בדיון במליאה (צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת)

יו"ר הכנסת יריב לוין (הליכוד) מתח ביקורת חריפה על החלטת בג"ץ ואמר כי "בג"ץ בהחלטתו השערורייתית מכין את הקרקע לחציית הקו האדום של התערבות בחוקי יסוד". לדבריו, "התערבות כזו נעשית בלא כל סמכות, באופן שמנוגד לעקרונות הבסיסיים ביותר של הדמוקרטיה, ועל כן היא בטלה מיסודה".

לוין הוסיף כי "כל צעד כזה של בג״ץ מרחיב את התמיכה הציבורית בשינוי שיטת בחירת השופטים, ובהרחקתם מהמערכת של שופטים אשר מנצלים את תפקידם כדי לרמוס את הדמוקרטיה. לא אפסיק להיאבק עד שהשינויים ההכרחיים במערכת המשפט יבוצעו במלואם. זה מאבק קשה וארוך שנים, אבל הדמוקרטיה ורצון העם הם שינצחו בו".

יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ': "‏שופטי בג"ץ דוהרים ביהירות, בחוסר אחריות, ובשכרון כוח אל משבר חוקתי שכמוהו לא ידעה מדינת ישראל. התערבות חסרת סמכות בחוקי יסוד תערער את יסודות המשטר הדמוקרטי וריבונות העם, תהיה משהו שאסור יהיה לציית לו, תחייב את הכנסת למענה הולם, ועלולה לפורר את החברה הישראלית. האחריות לכך מוטלת בראש ובראשונה על השופטים, אבל במידה רבה גם על ‎ראש הממשלה נתניהו שבמשך שנות שלטונו הארוכות האכיל את המפלצת המשפטית, גידל אותה למימדים הנוכחיים שלה ושמר עליה מכל משמר. ההודעות הנזעמות של חברי הליכוד הערב הן מופע צביעות וחוסר מודעות עצמית מדהים".

יו"ר סיעת ימינה, חברת הכנסת איילת שקד: "חוק ממשלת החליפים, ששוריין ב-70 ח"כים, מגביל את הרוב בכנסת ולא היה צריך להיות מחוקק. בזמן אמת התרעתי על כך, אבל הם המשיכו בשלהם. יחד עם זאת, לבג"ץ אין סמכות לפסול חוקי יסוד ואל לו להתערב בהסדר שהכנסת חוקקה.
יום יבוא והכנסת עצמה תבטל אותו".

"התנועה למשילות ודמוקרטיה": "מצער שבית המשפט לא מבין שכאשר הוא עוסק בחוקי יסוד הוא חותר תחת יסודות סמכותו שלו. ביהמ"ש פועל מכוח חוק יסוד: השפיטה, שאיננו משוריין. אם הוא ירשה לעצמו לזלזל בסמכותה של הכנסת לקבוע חוקי יסוד, לא יהיה לו כל בסיס לדרישה להתייחסות רצינית לפסקי דינו ולעצם מעמדו. יש לקוות שנבחרי הציבור בכנסת ובממשלה יבהירו לשופטי בג"ץ שאין בכוונתם להיות שותפים לביזוי חוקי היסוד ולפעולתו של בג"ץ בחוסר סמכות".

יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד כתב בטוויטר בתגובה להחלטה: "אחסוך לכם את הדילמה ו-21 יום: לא צריך".