הפרקליטות הודיעה הבוקר (חמישי) לראש עיריית חדרה, צבי גנדלמן, על החלטתה להעמידו לדין בכפוף לשימוע בגין עבירות של מרמה והפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט.

כזכור, בסוף 2018 הודיעה המשטרה כי ביססה תשתית ראייתית לכאורה נגד גנדלמן והקבלן סמי לוי לביצוע עבירות מרמה והפרת אמונים, עבירות לפי חוק המחשבים, קשירת קשר לביצוע פשע ושיבוש מהלכי חקירה, ותיק החקירה הועבר לפרקליטות.

ראשיתה של החקירה בחשד לפיו גנדלמן, בהיותו מועמד לראשות העיר, פעל לקידום אינטרסים של הקבלן סמי לוי בתמורה לתמיכתו האלקטורלית במועמדותו לראשות העיר. החקירה כללה מספר פרשיות במהלכן נחקרו מספר רב של מעורבים, חלקם באזהרה, לרבות גנדלמן ולוי. היא התנהלה ביחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433, בשיתוף יחידת יהלום ברשות המסים ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה והתמקדה בתופעת השחיתות הציבורית. 

מהמשטרה נמסר אז כי קרבה פסולה זו בין גנדלמן ללוי לא דווחה על ידי הצדדים לגורמים הרלוונטיים בעירייה וזאת חרף היותם של החשודים בניגוד עניינים כאמור. "משטרת ישראל תמשיך לחקור ולחשוף תהליכים פסולים, וכן לחתור ולהגיע לכל מקום בו יש חשד  לפגיעה בטוהר המידות הפוגעת בסדרי השלטון ובאזרחים הנורמטיביים".

גנדלמן נעצר בחודש יוני 2018, ושוחרר לאחר שבוע למעצר בית למשך שמונה ימים. ראש העירייה הורחק ממשרדי העירייה למשך 45 ימים, והוטל עליו איסור יצירת קשר עם המעורבים למשך 90 יום, כאשר האיסור לא חל על בת זוגו של החשוד למעט בנושא החקירה בלבד. על פי ההסכמה הפקיד ראש העירייה את דרכונו ונאסר עליו לצאת מהארץ בחצי השנה הקרובה. 

בנוסף, על מנת להבטיח את תנאי שחרורו חתם גנדלמן על ערבות עצמית בסך 50 אלף שקל, התחייב להפקיד 50 אלף שקל במזומן תוך שלושה ימים, ואחד מבני משפחתו חתם אף הוא על ערבות צד ג'. במסגרת הפרשה נעצרו גם ראש הלשכה שלו, שנחשדה במעורבות בעבירות המדוברות, ונהגו האישי הנחשב לאיש סודו, כך על פי עדויות של גורמים בתוך הרשות, שהדגישו כי מדובר באחד האנשים המקורבים אליו ביותר, באומרם כי הוא "הרבה יותר מנהג". בעקבות החקירה גנדלמן הושעה על ידי סיעת יש עתיד.

עורך דינו, ליאור אפשטיין, מסר בתגובה:  "החקירה נפתחה בחשדות לשוחד בחירות, בשלב ראשוני התברר שאין שוחד בפרשה, ושוב נחשפנו כולנו לכך ששיטות החקירה בפרשות ציבוריות מחייבות מעצר מכאיב והרבה פעמים לא נחוץ . היום מבוסס כתב החשדות כולו על ההנחה שבין ראש העיר לבין גורם פוליטי וותיק וידוע, סגן ראש עיר לשעבר וקבלן מקומי, התרחש ניגוד עניינים, שכן אותו גורם היה אויבו של ראש העיר הקודם ותמך לגישת הפרקליטות בגנדלמן בסבך ובבוץ הפוליטי".

הוא הוסיף כי "שאלת מעורבותו של ראש עיר בחיי העיר ובשיח הפוליטי המקומי הינה רחבה הרבה יותר מגבולות העיר חדרה. צביקה גנדלמן כפי שפעל החל מיום החקירה הראשון מכבד את מערכות החוק מאמין בדרך פעולתם ומשוכנע שיש ביכולתנו להבהיר את הנושא הסבוך של מעמדו של נבחר ציבור ביחס לחובתו כבעל תפקיד. אנחנו חולקים על ההנחה הבסיסית שראש עיר מחויב להתנתק בפועל מכל שחקן במגרש הפוליטיקה המקומית. מכבדים את הגישה שלא הכל פרוץ ומשוכנעים שנוכל להסביר לחברנו בפרקליטות מדוע לא נעברה שום עבירה במקרה זה".