ככלל, הקמת שותפות עסקית טומנת בחובה תהליך מחשבתי מורכב והוצאה כספית גבוהה. בשל כך, עסקים רבים מוקמים על-ידי שני שותפים ויותר אשר נושאים יחדיו בנטל הכספי והניהולי. אלא שליתרונות הרבים בשותפות יש גם חסרונות ובהם מחלוקות שעשויות להיווצר בין השותפים.

מכל מקום, בחשיבה יסודית ובתכנון מקדים, עסקית ומשפטית, ניתן למתן את המחלוקות ולהפחית את הסיכון לסכסוך משפטי שיגיע לכותלי בית המשפט. ישנם מס' עקרונות מנחים להסכם שותפות שאת חלקם נמנה להלן.

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

תאום ציפיות - לפני הקמת השותפות
תאום צפיות הוא שם המשחק ביצירת שותפות בריאה ומוצלחת. הניסיון מלמד שסכסוכי שותפים רבים נוצרים מאחר שלא נעשה תאום צפיות לפני שהוקמה השותפות. כאשר נוצרת מחלוקת לאחר שהשותפות יצאה לדרכה (שותפות רשומה, שותפות בלתי רשומה, חברה, או כל עסק עם מבנה משפטי אחר), כבר הרבה יותר קשה לייצר הסכמות ולצלוח מחלוקות.

ההיבט הכספי 
רצוי להגיע להבנות והסכמות בנושאים הכספיים - ויפה שעה אחת קודם. על פניו, נראה כי מדובר בנושא שהוא מובן מאליו, אך הוא מונה בתוכו היבטים עסקיים ומשפטיים רבים, ועל קצה המזלג:

  1. ההון הראשוני שכל אחד מהשותפים יקצה לטובת העסק? והאם ההשקעה הכספית תוגדר כהלוואת בעלים או ככספי השקעה?
  2. הון נוסף שהשותפים מוכנים להשקיע בשותפות במקרה של מצוקה תזרימית?
  3. התנאים לחלוקת דיבידנדים (רווחים), ובאילו תנאים?

ההיבט הניהולי
ניהול נכון מהווה אבן יסוד להצלחת השותפות והשאת רווחיה. ראשית, יש להגדיר חלוקת תפקידים ברורה בין השותפים תוך התחשבות בניסיון ובידע של כל שותף, וזמן העבודה שכל שותף יידרש להקדיש לשותפות מתוקף תפקידו. 

יש לאפשר ניהול שוטף ויעיל של השותפות כך שהחלטות מסוימות יתקבלו על ידי אחד מהשותפים, אך יחד עם זאת מבלי לקפח ולפגוע בזכויותיהם של יתר השותפים. על פי הוראות הדין ופסיקת בתי המשפט, ישנן סוגיות שראוי שכל שותף יוכל לקבל לבדו לצורך ניהולו השוטף של העסק, ומנגד קיימות החלטות שמחייבות הסכמה פה אחד של כל השותפים. 

סיום השותפות
שותפים רבים נמנעים מלחשוב על היום שאחרי. חשוב מאוד שיהיה ארגז כלים למצבים שבהם השותפות עשויה להסתיים, או כאשר אחד מהשותפים מעוניין לסיים את דרכו בשותפות ולמכור את אחזקותיו לשותפו בעסק או לצדדים שלישיים.

למותר לציין, כי כאשר אין כללים ומתווה שהוסכם מראש על אופן סיום השותפות ולבעיות נוספות שעשויות להיווצר כתוצאה מסיום השותפות, גדל הסיכוי לסכסוך משפטי.

הסכם שמותאם לצרכי השותפות
לכל שותפות יש את המשתנים והצרכים שלה, לכן יש להתאים את ההסכם לאופייה של השותפות. בנסיבות אלו, הסכם שלא הותאם לצרכי השותפים והעסק (בין אם ההסכם נלקח מחבר או בן משפחה, ובין אם הורד מהאינטרנט) על פי רוב לא יינתן מענה ראוי.

לסיכום
הסכם שותפות שנערך היטב הוא אבן יסוד להצלחת השותפות. שותפות שלא נעשה בה תאום צפיות מבעוד מועד, בין היתר, בהיבט העסקי והניהולי, לרוב גם לא תתנהל כראוי וככל הנראה גם לא תשרוד זמן רב.

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק במשפט מסחרי ועסקים, עריכת הסכמי שותפות והסכמי מייסדים, ליטיגציה בסכסוכים עסקיים, הסכמי זכיינות ועוד. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין להקמת שותפויות LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת ע ל אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.