פיטורים עלולים לפגוע משמעותית בהכנסותיו וביכולתו של העובד להתפרנס, בחסכונותיו לפנסיה ובתחושת הערך העצמי שלו. מעסיק שמחליט לפטר עובד מחויב להודיע לו על כך מראש ולערוך לו שימוע לפני פיטורים. בעוד הכלל הוא כי עובדים שפוטרו מעבודתם זכאים לקבל ממעסיקם פיצויי פיטורים( אלא אם העובד חתום על סעיף 14 לחוק פיצויי פיטורים), במקרים מסוימים גם עובדים שהתפטרו מיוזמתם מהעבודה יהיו זכאים לקבל פיצויים מהמעסיק.

חובת עריכת שימוע לפני פיטורים
בהתאם לפסיקת בתי הדין לעבודה, למעסיק אסור לפטר אדם מהעבודה לפני שניתנה לו הזדמנות סבירה והוגנת להשמיע את טענותיו בפניו נגד הכוונה לפטרו. כדי שהשימוע ייחשב להוגן ותקין, הוא כפוף למספר דרישות מחייבות. כך בין היתר, המעסיק מחויב לזמן את העובד בכתב זמן סביר לפני הליך השימוע ולתת לו אפשרות להיערך להליך. כמו כן, המעסיק מחויב למסור לעובד את הנימוקים המלאים שהובילו אותו לבחון את האפשרות להפסיק את עבודתו.

יש לציין כי מינוי של מחליף לעובד לפני השימוע או מידורו של העובד מהנעשה במקום העבודה עשויים להעיד כי המעסיק קיבל החלטה על פיטורי העובד בטרם התקיים השימוע. 

לפניה ישירה אל עורך הדין אוראל הרשקוביץ לחץ/י כאן

הודעה מוקדמת לפני פיטורים
מעסיק שמעוניין לפטר עובד מחויב למסור לו הודעה מוקדמת על כך בכתב. יחסי העבודה בין הצדדים מסתיימים באופן רשמי עם תום תקופת ההודעה המוקדמת. תקופת ההודעה מוקדמת מתחילה להימנות ממועד קבלת ההודעה אצל העובד. מעסיק שלא מסר לעובד הודעה מוקדמת ביחס לפיטורים יחויב לשלם לו פיצויים בסכום השווה לשכר הרגיל שהעובד היה צריך לקבל עבור עבודתו בתקופת ההודעה המוקדמת.

פיצויי פיטורים לעובד שהועסק פחות משנה
מטרתם העיקרית של פיצויי הפיטורים היא לאפשר לעובד שפוטר להתקיים בכבוד במהלך תקופת המעבר עד למציאת עבודה חדשה. פיצויי הפיטורים מהווים סוג של פיצוי עבור אובדן ההכנסה שנגרם לעובד עקב הפיטורים. חוק פיצויי פיטורים קובע כי הפיצויים לעובד יחושבו בהתאם לוותק שלו במקום העבודה ויזקפו לזכותו אחרי שנת עבודה אחת אצל המעסיק במקרה של פיטורים.

במסגרת סעיף 3 לחוק פיצויי פיטורים (להלן: "החוק") נקבע כי פיטורי עובד שמתבצעים בסמוך לפני תום שנת העבודה הראשונה שלו אצל המעסיק, ייחשבו אף הם כפיטורים שנעשו במטרה לחמוק מתשלום הפיצויים לעובד. לפיכך, העובד יהיה זכאי לקבל את פיצויי הפיטורים גם במקרה שבו הוא לא השלים שנת עבודה מלאה אצל המעסיק. 

האם ניתן לקבל פיצויי פיטורים במקרה של התפטרות?
ככלל, הזכות לקבל פיצויי פיטורים מוקנית לעובדים שפוטרו מעבודתם. עם זאת, ישנם מקרים שבהם גם עובדים שהתפטרו מעבודתם יהיו זכאים לקבל פיצויי פיטורים מהמעסיק. הפיצויים לעובד שהתפטר מהעבודה יינתנו לו בנסיבות מסוימות שהוכרו בחוק ובפסיקת בתי הדין לעבודה.

הנסיבות המאפשרות לעובד שהתפטר לקבל פיצויי פיטורים כוללות בין היתר עובדים שהתפטרו מעבודתם בשל הרעה מוחשית בתנאי העבודה, עובדים שהתפטרו עקב מצב בריאותי שאינו מאפשר להם להמשיך לעסוק בעבודתם, עובדות שהתפטרו אחרי חופשת לידה כדי לטפל בתינוק וזאת תוך תשעה חודשים ממועד הלידה ועוד.

בכל מקרה של חילוקי דעות עם המעסיק בנושא פיצויי פיטורים מומלץ לפנות לעורך דין מקצועי ומנוסה שעוסק בתחום דיני העבודה ופיצויי הפיטורים. עורך הדין ייבחן את נסיבות המקרה לעומקן ויגבש בשיתוף הלקוח אסטרטגיית פעולה למיצוי מיטבי של זכויותיו מול המעסיק. 

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בדיני עבודה, פיצויי פיטורים, זכויות נשים, הרעת תנאים בעבודה, אי תשלום זכויות סוציאליות וייצוג עובדים בסכסוכי עבודה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לפיצויי פיטורין LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.