החיים המודרניים מזמנים לבני האדם סיכונים בכל מקום: בכביש, בעבודה, ברחוב ואפילו בבית. תאונות שגורמות לפציעות ונזקי גוף נחשבות בצדק לאירועים מטלטלים וטראומטיים. במקרים רבים הנפגע בתאונה מוצא את עצמו מבולבל ואובד עצות בכל הקשור להתנהלות הרצויה לאחר האירוע. בכתבה שלפניכם יובאו מספר עצות חשובות להתנהלות נבונה לאחר מעורבות בתאונה אשר יסייעו בשמירה על זכויותיו של כל אדם שנפגע בתאונה.
 
קבלת טיפול רפואי ראשוני לאחר התאונה
ראשית, חשוב לפנות לטיפול רפואי בסמוך ככל הניתן לפגיעה בתאונה ולקבל טיפול רפואי ראשוני. לצורך איתור פגיעות וחבלות רצוי לפנות לחדר מיון, וזאת גם אם במבט ראשון לא ניתן להבחין בנזק בולט לעין.

נוסף על כך, הנפגע צריך לפרט בפני הצוות הרפואי את כל הפגיעות שנגרמו לו עקב התאונה, כולל את הקלות שבהן וזאת מאחר שלעיתים פגיעות הנראות על פניהן כקלות מתפתחות לפגיעות חמורות יותר ולהיפך. במסגרת הטיפול הרפואי חשוב להקפיד כי התלונות והממצאים יירשמו בגיליון חדר המיון או במסמך הרפואי הראשוני. כמו כן, חשוב מאוד לשים לב לכך שבתיעוד הרפואי נרשם גורם הפגיעה – תאונת דרכים, תאונת עבודה, נפילה וכו'. 

לפניה ישירה אל עורכת הדין שני חזון ויסמן, לחץ/י כאן

הגשת תלונה במשטרה
במקרה שבו מדובר בתאונת דרכים יש לפנות לתחנת המשטרה באזור שבו אירעה התאונה ולדווח על התאונה. בהקשר זה חשוב לציין כי עצם הגעת שוטר למקום התאונה אינה מספקת ויש להקפיד על הגשת תלונה בתחנת המשטרה. 

תיעוד תלונות על נזקי גוף שנגרמו בעקבות התאונה
לאחר שהתקבל הטיפול הרפואי הראשוני, יש להקפיד ולפנות לקבל טיפול בקופת חולים. במסגרת הפגישות עם הרופאים חשוב להעלות בפניהם את כל הכאבים והמגבלות שנגרמו בעקבות התאונה תוך ציון הקשר שלהם לתאונה.

חשוב מאוד להיבדק אצל רופאים מקצועיים במקרים של קבלת הפניות לכך ולהקפיד לקבל אישורי מחלה עבור כל תקופת אי הכושר שנגרמה לנפגע בעקבות האירוע. 

איסוף מסמכים הקשורים לתאונה כולל קבלות וחשבוניות
לאחר התאונה יש להקפיד ולשמור העתקים של כל מסמך שמתקבל מכל גורם הקשור בתאונה, לרבות כל מסמך רפואי שקשור לתאונה.

בכל הקשור להוצאות שנגרמו לנפגע בעקבות התאונה, יש לשמור תיעוד של הוצאות אלה ולאסוף קבלות וחשבוניות. ניתן גם לערוך רישום מרוכז של ההוצאות שנדרשו לאחר התאונה וכתוצאה ממנה.

צילום של מקום התאונה וגורם התאונה
כדי לסייע בהוכחת נסיבות אירוע התאונה, חשוב לתעד באמצעות צילום תמונות ו/או הסרטה בווידאו את מקום התאונה או את גורם התאונה סמוך ככל הניתן למועד האירוע. לדוגמא: בתאונות נפילה במדרכה ברחוב יש לצלם את המפגע שיכול להיות בין היתר בור, מרצפת בולטת או מתנדנדת. בתאונות נפילה שנגרמו בעקבות מדרגות לא תקינות יש לצלם את המדרגות הפגומות ו/או השבורות ו/או היעדר מעקה. דוגמאות נוספות לצילומים רלבנטיים יכולים להיות של מתקן שעשועים מסוכן שגרם לפציעה או מגלשת מים מסוכנת וכו'. גם בתאונות עבודה חשוב לצלם את הגורמים לתאונה שיכולים להיות בין היתר סולם פגום, פיגום רשלני, מכונה מסוכנת, מסור לא תקני וכו'.

במסגרת הצילומים יש לצלם את המפגע עצמו ואת סביבתו כדי לקבל רושם כללי על האזור ולשים לב לתעד היעדר שילוט, היעדר גידור, היעדר תאורה, אזור בו מתבצעות עבודות וכו'.

איסוף פרטי עדים
בסמוך להתרחשות התאונה רצוי לאסוף פרטים של עדים שיוכלו לסייע בהמשך בהוכחת האירוע. יש לרשום שמות של עדים רלבנטיים כמו עדי ראייה ו/או שמות של עובדים במקום האירוע. לדוגמה במקרה של נפילה ברחוב בעקבות מפגע במדרכה, חשוב לשמור פרטים של עוברי אורח אם הם ראו את הנפילה ואת המפגע. במקרה שמדובר בתאונת דרכים מומלץ לבקש מהנהג המעורב את פרטי הרכב ואת פרטיו האישיים כבר בזירת האירוע ותוך כך לרשום את שמו, כתובתו, מספר תעודת הזהות ומספר הטלפון שלו. 

קבלת ייעוץ משפטי מקצועי בהקדם האפשרי והתנהלות מול חברות הביטוח
לכל נפגע בתאונה מומלץ להקדים ולפנות לייעוץ משפטי בהזדמנות הראשונה וזאת כדי לקבל הכוונה מתאימה שתאפשר לו למצות באופן מירבי את זכויותיו מול המוסד לביטוח לאומי או חברת הביטוח לפי העניין. עורך דין מקצועי העוסק בתחום נזקי הגוף והתאונות ידע לבחור את אסטרטגיית ניהול התיק המתאימה לצורך מקסום הפיצוי לנפגע.

בהקשר זה חשוב לציין כי לעיתים חברות הביטוח פונות ישירות לנפגעים בתאונות ומנסות להחתימם על הצעות פשרה במטרה להימנע מתשלום פיצויים גבוהים ומניהול הליכים משפטיים. ההמלצה היא לא להתפתות להצעות אלו מבלי להתייעץ עם עורך דין מנוסה ומקצועי שעוסק בתחום נזקי הגוף מתאונות שיידע כיצד לשמור על זכויות הנפגע.

עורכת דין שני חזון ויסמן עוסקת בייצוג נפגעים בתאונות, בייצוג מבוטחים מול המוסד לביטוח לאומי, נזקי גוף, תאונות עבודה, תביעות ביטוח ונזקי רכוש. הפגישה הראשונה במשרדה של עורכת הדין שני חזון ויסמן הינה ללא תשלום וללא כל התחייבות מצידכם. 

עורכת הדין שני חזון ויסמן (צילום: תקווה מהבד)
עורכת הדין שני חזון ויסמן (צילום: תקווה מהבד)

הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לתאונות דרכים LawGuide.

* לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.