הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide

נושא הרשלנות הרפואית הינו אחד התחומים המורכבים והרגישים בעולם הרפואה והמשפט. מדובר במקרים שבהם נגרם נזק למטופל, אשר היה יכול להימנע אם לא הייתה התרשלות. תחום הרשלנות הרפואית בלידה מורכב ורגיש אף יותר. מדובר במקרים שבהם נגרם נזק בלתי הפיך לתינוק כתוצאה מהלידה. המחיר לעיתים כבד מנשוא. בכתבה הבאה נסקור את ההיבטים של רשלנות רפואית בלידה, בראייה משפטית.
 
עלייה של 30% בכמות התביעות בגין רשלנות רפואית בלידה בעשור האחרון, עשויה להצביע על עלייה במודעות הציבור לנושא, כמו גם על עלייה במספר מקרי הרשלנות הרפואית בלידה.
 
יש חשיבות לקבלת מלוא הפיצוי שיסייע להורים אשר מתמודדים עם מצב בלתי אפשרי, ובהמשך יסייע גם לנפגע עצמו במחייתו, כך שיסופקו מלוא צרכיו.
 
לפניה ישירה אל עורך דין דותן לינדנברג לחץ/י כאן

דוגמאות לרשלנות רפואית בלידה
בין שלל המקרים אשר יכולים להיחשב כרשלנות רפואית בלידה ניתן לציין: 

  • היעדרות רופא במהלך מצוקה עוברית.
  • ניתוח קיסרי כושל.
  • החלטה שגויה לגבי סיום הלידה.
  • מצוקת עובר עקב לידה ארוכה אשר אינה מחויבת המציאות.
  • שיקול דעת לקוי בנוגע לשימוש במכשירים כגון מלקחיים או ואקום.

     

השאלה המתבקשת היא, כיצד ניתן לדעת שנגרמה רשלנות רפואית?
 
רשלנות רפואית פירושה שרופא סביר היה נוהג במקרה זה אחרת. 
לצערנו, גם היריון תקין יכול להסתיים בלידה מורכבת ומסובכת. במידה והצוות בחדר הלידה לא הגיב באופן המקצועי והמיומן ביותר לסיבוכים אשר עשויים להתפתח בלידה, התוצאה יכולה להיות נזק בלתי הפיך לאם או לתינוק, ולעיתים לשניהם. לא אחת, ההורים סבורים או חושדים כי נעשו מהלכים שגויים במהלך הלידה, אולם לא בטוחים האם אכן כך, וכיצד יש לפעול.

כיצד מוכיחים רשלנות רפואית בלידה?
על מנת להתחיל לבחון האם נגרמה רשלנות רפואית בלידה, יש לאסוף את כל המידע הרפואי, הכולל את כל הרשומות הרפואיות של האם ושל התינוק. מדובר באיסוף מידע רפואי שהתקבל בכל מהלך ההיריון ומרגע קבלת היולדת בבית החולים.

השלב הבא יתייחס לקבלת כל המידע הרלוונטי מהאם לגבי הלידה, ומאנשים נוספים מצד האם, במידה שהיו נוכחים בחדר הלידה. לאחר מכן תתחיל הבחינה באיזה שלב של הלידה הייתה התרשלות. האם היה מעקב תקין אחר המוניטור? האם ראו כי חבל הטבור כרוך סביב העובר ומונע אספקת דם תקינה? האם מנח העובר היה תקין? האם הצוות הרפואי במקום היה מיומן ומנוסה דיו על מנת לבצע את הלידה?

חוות דעת רופא מומחה בנוגע לשאלת הרשלנות הרפואית
לאחר איסוף כל הרשומות, הנתונים וקבלת מידע מהאם ומנוכחים נוספים במהלך הלידה, השלב הבא מתמקד בפנייה למומחה רפואי מנוסה ומהימן, אשר יספק ייעוץ בשאלת הרשלנות הרפואית.

ידע וניסיון קליני, ספרי רפואה ומאמרים רבים, כולל עדכניים, מספקים למומחה בסיס לבחון האם הייתה התרשלות שגרמה לנזק.

התנהלות הצוות הרפואי בזמן אמת
חשוב להבין כי הבדיקה ביחס לקיומה של רשלנות רפואית בלידה, מתייחסת לנתונים שהיו לצוות הרפואי בחדר הלידה, ולא לתובנות, הבנות ונתונים שנאספו לאחר מכן. הבחינה מתייחסת להתרחשות בזמן אמת של הדברים, ולא להסתכלות לאחור.

אם יוכח כי בהתאם לפרקטיקה הרפואית המקובלת, בהתאם למאמרים עדכניים, ובהתאם לניסיון המקצועי של הצוות, הייתה סטייה מהמקובל, שהייתה יכולה להימנע, או אז ייקבע כי נגרמה רשלנות רפואית בלידה.

תביעת פיצויים בגין רשלנות רפואית
תביעת פיצויים בעקבות רשלנות רפואית בלידה, מסתמכת בעיקר על חוות דעת רפואיות לגבי קיומה של הרשלנות הרפואית בלידה, על הנזק שנגרם כתוצאה מכך, ועל קיום קשר סיבתי בין ההתרשלות ובין הנזק שנגרם לתינוק ו/או לאם.

לאחר קבלת חוות דעת באשר להתרשלות הרי שיש לפנות ולקבל חוות דעת באשר לנזק. במסגרת חוות דעת באשר לנזק רופא מומחה או מספר רופאים מומחים מכמתים את הנכות שנגרמה בגין ההתרשלות וקובעים את הקשר הסיבתי בין ההתרשלות ובין הנכות הזאת.

לאחר קבלת חוות דעת באשר לנכות הרי שלעיתים יש חשיבות לקבל חוות דעת נוספת של מומחה לשיקום שמעריך חלק גדול מהנזקים שנגרמו בעבר, נגרמים בהווה וייגרמו בעתיד על מנת שניתן יהיה לדרוש את הפיצוי בהתאם. 

לצורך ההמחשה, מומחה זה קובע במקרים מסוימים האם קיים צורך במטפלים צמודים, בהתאמת דיור, בציוד רפואי מתכלה, באביזרים רפואיים, ברכב מותאם וכיו"ב.

לאחר שכל חוות הדעת נאספות, ניתן להכין כתב תביעה, אשר מכיל את כל הטענות בדבר ההתרשלות וכן פירוט באשר לנזק שנגרם בעטיה ובאשר להשלכות נזק זה עד תום תוחלת חיי הנפגע. מדובר בהליך ארוך וסבוך שמחייב ידע ומקצועיות ספציפיים בתחום ייחודי זה.

התיישנות התביעה
יצוין כי ניתן להגיש תביעה בגין רשלנות רפואית בלידה עד שהיילוד בן 25.
להבדיל מתביעות בגין רשלנות רפואית במהלך ההיריון, שם ניתן להגיש תביעה עד היותו בן 7.

עורך הדין דותן לינדנברג (צילום: דודי פיינר)
עורך הדין דותן לינדנברג (צילום: דודי פיינר)

עו"ד דותן לינדנברג בעל תואר במשפטים מטעם אוניברסיטת תל אביב (1997), נוטריון ומגשר מוסמך מטעם אוניברסיטת בר אילן. עורך דין רשלנות רפואית דותן לינדנברג הינו יו"ר משותף של ועדת הרשלנות הרפואית בלשכת עורכי הדין מחוז דרום, וחבר מן המניין בוועדת הנזיקין של הלשכה. הכתבה באדיבות אתר עורכי הדין לרשלנות רפואית בלידה LawGuide.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה נכתבה בשיתוף LawGuide