מספר קניונים ברחבי הארץ פתחו הבוקר (שישי) את שעריהם, לאחר שהיו סגורים במשך כחודשיים. הפתיחה מתבצעת בניגוד לחוק, זאת כחלק ממחאת בעלי הקניונים והחנויות, שנמאס להם לחכות ולראות את עסקיהם מתמוטטים. הפעולה כבר זכתה לכינוי "מרד הקניונים". המשטרה קיבלה החלטה, על ידי קצין אג"ם, להגיע לקניונים שנפתחים, לרשום דוחות וקנסות ולפעול נגד כל מי שביצע את העבירות.

משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני מליסרון של קבוצת עופר, נכח בקניון פתח תקווה ואמר: "נחנו מקפידים על היגיינה וניקיון. פעלנו על פי מתווה שאושר על ידי המלל וגם משרד הבריאות. משהו עוצר את האישור הסופי של המתווה. בעלי רשתות קורסים. שישה חודשים אני מוותר על שכירות. הנזק מאה מיליון בחודש. אני לא מתרעם ועותר. בעלי עסקים שזה מקור הפרנסה שלהם כועסים וזועמים. עובדה שיש חנויות חיוניות והחניון כבר פתוח".
משה רוזנבלום על מרד הקניונים, קרדיט אלון חכמון

התור הארוך ביותר נמצא מול חנות של נייק. מסיירים בקניון כשמונה שוטרים שפונים לחנויות בהסברה ומבקשים מהם לסגור, אחרת יקבלו קנסות. מנכ"ל הרשת הגיע למקום יחד עם השוטרים ועם מנכלית הקניון נעמי סימנטוב. פקד ארז טל, מפקד שיטור עירוני, מסייר אף הוא במקום.

בקניון איילון ברמת גן נפתחו מרבית החנויות ומאות קונים הגיעו. מרבית החנויות שהחלו לפעול סגרו חצי מהתריס בכניסה ובכל פעם הכניסו ארבעה לקוחות. בין החנויות שנפתחו היו מרשתות פוקס, גלוברי, קרייזי ליין, ללין ומחסני חשמל. לעומת זאת, חנויות של טבע נאות, פולגת ו-H-M  היו סגורות. בתחום המזון, נפתחה הסניף של מקדונלדס, אבל עסקים נוספים בתחום ההסעדה היו סגורים. גם הדוכנים שבקניון היו סגורים. "ציפיתי שכבר ייפתחו. חודשיים לא קניתי ביגוד והחורף כבר הגיע", סיפרה תושבת רמת גן, כבת 40, שהמתינה בתור מחוץ לחנות ביגוד.

קניון איילון נפתח (צילום: אבשלום ששוני)
קניון איילון נפתח (צילום: אבשלום ששוני)

לעומת פתיחת חנויות בשבעה קניונים מרשתות עזריאלי, מלירסון וגזית גלוב, בשוק הכרמל הרוחות היו סוערות. עשרות בעלי דוכנים ועסקים בשוק הפגינו בבוקר וחסמו את הכניסה. הם דרשו לאפשר את פתיחת השוק הוותיק בדומה למתחמי הקניות הפתוחים שנפתחו השבוע. בין השלטים שנשאו המפגינים היה"די לאפליה כללית".

"למרות ההפגנה והצבת המחסום, הלקוחות המשיכו להגיע לשוק", סיפר בעל מעדניה ותיקה בשוק הכרמל – "מרבית העסקים שלא מתחום המזון היו סגורים והתנועה היתה דלילה יותר, אבל הלקוחות הקבועים הגיעו. חלק גם ביצעו הזמנות טלפוניות. התקופה הזו קשה יותר לכולם ויש הרבה פחות אנשים בשוק".

מדובר בקניונים של קבוצות עזריאלי, מליסרון (קניוני עופר) וגזית גלוב. בין היתר ייפתחו קניון איילון, הקריון, גרנד קניון, מודיעין ושני קניונים בבאר שבע. הקניונים והעסקים ייפתחו על פי מתווה שגיבשו, הכולל פיקוח ובקרה פנימיים והחלפת האוויר בתוך הקניון בתדירות גבוהה.

בשלב הראשון, כל קבוצה מתכננת לפתוח שלושה קניונים, כאשר קבוצת עזריאלי תפתח את הקניונים בחיפה, במודיעין ואת קניון איילון ברמת גן. בקבוצת עופר מתכוונים לפתוח את הקניונים בפתח תקווה, בבאר שבע והקריון בחיפה.  בין הרשתות שייפתחו מחר: גולף, סטימצקי, צומת ספרים, פוקס מגנוליה ועוד.

"אנחנו לא עומדים בלחץ של השוכרים", אומרים בעלי קניונים. "אי אפשר לעצור אותם. הם לא מבינים את ההיגיון של הממשלה ואת אופן קבלת ההחלטות - ובצדק. נפסיק להיות השוטר של הממשלה ולא נחסום חנויות שייפתחו".

במקביל, בשוק הכרמל התקיימה מחאה נוספת של הסוחרים במקום, נגד איסור פתיחת הדוכנים. "אטימות לב, תנו להתפרנס בכבוד", צעקו הסוחרים.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, אמר בתגובה: "זה לא הזמן לפתיחת קניונים באופן גורף. אנחנו הולכים לפיילוט שיכלול כמה קניונים בכמה מקומות כדי לראות אם יש יכולת לשלוט במספר הקונים והנכנסים לחנויות והיכולת לאתר אותם".

אילת (צילום: יורם משומר)
אילת (צילום: יורם משומר)

לחץ מגיע גם מראשי רשויות ומנהלי בתי מלון וכפרי נופש בגליל וברמת הגולן, שהתאספו לכנס חירום בדרישה להתיר להם לפתוח לאלתר את ענף הנופש והמלונאות בצפון כדי למנוע קריסה כלכלית.

"אנחנו הפתרון לאפשר לעם ישראל חופשה בטבע במרחבים הפתוחים והבטוחים", אמר גיורא זלץ, ראש המועצה האזורית הגליל העליון. "כפי שהצבתם כיפת ברזל למצב של סכנה ביטחונית, תציבו כיפת ברזל כלכלית לענף התיירות בצפון".

שמעון סוויסה, ראש המועצה המקומית חצור הגלילית, אמר: "על הממשלה להבין שגם הגליל העליון קורס כלכלית. יש להחזיר את יכולת הפרנסה לתושבי הגליל והגולן, תוך שמירה על בריאותם של המטיילים והנופשים".

מוטי חטיאל, ראש המועצה מקומית ראש פינה, אמר: "הגליל כולו ירוק ומהווה צימר אחד גדול. יש לנו כאן מרחבים וטבע מופלא. בגליל ובגולן בתי מלון נראים כמו צימרים, בעלי קומה או שתיים, ולכן מיותר להפריד את פתיחת המלונות בגליל ממתווה פתיחת הצימרים. הנושא הכלכלי כאן קריטי".

בדיקת קורונה ביטבתה בדרך לאילת  (צילום: פלאש 90)
בדיקת קורונה ביטבתה בדרך לאילת (צילום: פלאש 90)

ובינתיים לקראת פתיחת אילת לתיירות, מתקני הבדיקות המהירות כבר עובדים במלוא הקצב. נכון לאתמול בצהריים עברו את בדיקות הקורונה המבוצעות ללא תשלום בקיבוץ יטבתה כ־500 איש. את ימי הפעילות הראשונים בתפעול מכשירי הבדיקה הניידים מסוג סופיה ילוו מהנדסי החברה סופיה ישראל.

בעיריית אילת מדגישים כי בשלב זה מערך הדיגום המהיר (תוצאות בתוך 15 דקות) מיועד רק לתושבי העיר היוצאים ממנה וחוזרים אליה וכן לתושבי הערבה ולמי שמגיע לאילת במסגרת עבודה. המגיעים לצורך נופש נדרשים להצטייד בבדיקה שבוצעה עד 72 שעות לפני מועד ההגעה לעיר. בימים הקרובים ייפתחו תחנות בדיקה מהירה נוספות בקיבוץ נאות סמדר (שיזפון), בנמל התעופה הבינלאומי רמון באילת ובאזור המלונות בים המלח.

הנשיא רובי ריבלין בביקור בים המלח  (צילום: חיים צח, לע''מ)
הנשיא רובי ריבלין בביקור בים המלח (צילום: חיים צח, לע''מ)

הנשיא ראובן ריבלין ביקר אתמול במלונות ים המלח ובאילת ונפגש עם שרת התיירות אורית פרקש הכהן, ראש העיר מאיר יצחק הלוי וראשי ענף התיירות. הוא בירך על ההחלטה להכריז על אילת ועל אזור ים המלח כ"איי תיירות ירוקים" ואמר: "זו זריקת חמצן לענף התיירות ומענה לצורך של הציבור בנופש בטוח. אני קורא לכל תושבי ישראל שידם משגת – צאו לנפוש בארץ. חזקו את תיירות הפנים, רדו לאילת ולים המלח, הכל בהתאם למגבלות ועל פי הנהלים". 

סייעו בהכנת הכתבה: משה כהן, אריק בנדר, מעיין הרוני.