מגמת העלייה בנתוני התחלואה בקורונה ממשיכה, ונדמה כי הצעדים שננקטו עד כה לא הובילו להורדת העקומה. ד"ר ענת אנגל, מנכ"לית בית החולים "וולפסון", שוחחה הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וגולן יוכפז בתוכניתם ב-103FM וטענה כי  עד הימים האחרונים הייתה יציבות משמעותית מבחינת החולים הקשים, וכעת "אנחנו בנקודה חשובה בבחינת מצב התחלואה הארצי". לדבריה, "אם הולכים לסגר כללי זה עסקת חבילה עם אסטרטגיית יציאה" – מה שלא היה בסגר הכללי הקודם.

גולן: מה שלומך?
"אני בסדר ואני לא יכולה שלא להתייחס לריאיון, אני חושבת ומאמינה שצריך להתחיל את כל נושא החינוך למניעת פגיעה מינית החל מגיל גן, אפילו אני הרבה יותר רדיקלית אני חושבת שצריך להוריד שיעור במתמטיקה בשבוע ולעסוק בנושאים של כבוד בין בני אדם, הבנה של מה זה עושה, של זיהוי של מקרי קצה, כולל תרגול, כולל לעודד לספר, משהו שבאמת צריך להיות מאוד אינטנסיבי".

קורונה - פרופ' רוני גמזו בדיון בוועדת החוקה. צילום: דוברות הכנסת

ענת: זה צריך להתחיל בבתים שלנו; גולן: ראית את המערכון בארץ נהדרת? שעומדים בתור השחקנים של מכבי תל אביב, אייל גולן והישראלים היפים מאילת ואיה נאפה, ונראה לי שהם הצליחו להצביע על תופעה מטרידה שזה נתפס ישראלי. יש משהו מקל באיך שהחברה תופסת את אותם צעירים, זה חלק מהישראליות להיות חלק מהאירוע המחריד הזה.
"זה נכון שזה עניין תרבותי אבל אם נבדוק גם במדינות אחרות אנחנו יכולים למצוא כל מיני מקרים כאלה. אבל אני חושבת שכן זה דבר שצריך לדבר עליו וללמד אותו, לדון בו מגיל ילדות".

גולן: היית אתמול בפגישה של כמעט כול מנהלי בתי החולים בישראל עם שר הבריאות ואותו עניינה שאלה אחת – עד כמה התפוסה של המחלקות תוכל להמשיך לעמוד כאשר יש עליה כזו בחולים. את השמעת קול אחר בניגוד ליתר המנהלים שאמרו שהם על סף קריסה, את אומרת שיהיה בסדר.
"בואו נבחן מה קורה בימים האחרונים ובתקופה האחרונה גם בבתי החולים ובארץ. כן אנחנו רואים עליה בכמות המאומתים, יש יותר בדיקות אבל עד לפני כמה ימים, אצלנו לפחות, הייתה יציבות גם בכמות החולים. לא פעם דיברנו ובסך הכול עמדנו על 30 חולים שרובם באמת קשים־בינוניים. אנחנו כן רואים אם מסתכלים בכול הארץ איזו שהיא עליה בעומסים בבתי החולים בצפון, וכן עליה גם כאן במרכז, גם פה בוולפסון - משלשום לאתמול היו 13 קבלות של חולי קורונה למחלקת הקורונה שזה משהו שלא ראינו עד עכשיו. אז אנחנו לדעתי נמצאים בנקודת בחינה של המגמה, מה הולך להיות. כרגע בתי החולים עדיין בספיקה. אני תמיד אומרת להסתכל ברמה לאומית, כמו שהיה לפני ארבעה חודשים. הייתה תקופה שהיה לחץ גדול מאוד על בתי החולים במרכז, ובמקומות אחרים אולי פחות. יהיה נכון להסתכל על כל המיטות בצורה נרחבת, ואם צריך להעביר חולים".

ענת: את חושבת שסגר כללי כרגע הוא לא דבר נחוץ?
"כמו שאני תמיד אומרת זה דברים שצריכים להבחן מדי יום ביומו, לראות את המגמה ולהבין מה קורה. אני חושבת שלפני סגר מלא יש עוד דברים שאפשר לעשות, כי רק התחלנו בכל נושא תוכנית הרמזור. מה אומרת התוכנית? מעניקה לשלטון המקומי יותר כוח וסמכויות להפעיל אצלם מערכת. מה זה סגר כללי? שכל הרשויות המקומיות יהיו באותו מצב כמו הרשויות האדומות, הערים האדומות. זה מה שזה אומר, רק התחלנו, בואו ניתן לפעילות של הרשויות המקומיות לעבוד. אני כן רוצה לסייג את הדברים. הסיפור עם הקורונה הוא סיפור מעניין, שבבתי החולים תמיד משתקף מה שקורה באוכלוסייה רק שבוע-שבועיים אחרי, ולכן נושא אי הוודאות וסימן השאלה של מתי צריך להחמיר, יש עוד מגבלות שאפשר לעשות. נניח, לא מספיקה נקיטת הפעולות בערים האדומות והכתומות, בעיקר במניעת התקהלות".

גולן: אנחנו מקבלים דיווחים שענקית התרופות שהחלה את השלב השלישי המתקדם בחיסון לקורונה הפסיקה את התהליך בשל מחלה לא ידועה שהתפרצה אצל אחד הנסיינים. מה זה אומר על מערך הניסויים עכשיו?
"זה מצריך לראות מה באמת הייתה התגובה, מה המשמעות שלה, כרגע זה עוד מוקדם להגיד. חייבת להיות אכיפה הדוקה מאוד על כל נושא הריחוק החברתי, אי אפשר להתחמק מזה. זה משהו שהציבור חייב להבין, ואם הולכים לסגר כללי זה עסקת חבילה עם אסטרטגיית יציאה".

ענת: מה שלא היה בפעם הקודמת.
"נכון".