אוניות ישנות ותנאי היגיינה בלתי־נסבלים. תחקיר שערכה לאחרונה עמותת ישראל נגד משלוחים חיים מגלה כי גילן הממוצע של אוניות הנושאות עגלים וטלאים חיים לשחיטה ולמאכל בישראל הוא 31 שנה. 11 שנה יותר מהגיל הממוצע של אוניית מטען.

נתון נוסף מגלה כי ארבע מתוך תשע אוניות המשלוחים החיים שנוהגות להגיע לישראל מאירופה ואוסטרליה בשנים האחרונות נושקות ל־40, כלומר כמעט כפול מהגיל הממוצע של אונייה.

בשל העובדה כי גילן של אוניות אלו מבוגר כל כך, הסבירות שאחת מהן תתקלקל, תיתקע בלב ים, או תשייט באיטיות הינה גבוהה יחסית. התחקיר של העמותה נערך במקביל לפרסום מאמר נוקב בעיתון הבריטי גרדיאן שמתח ביקורת חריפה על הגיל המתקדם של אוניות "המשלוחים החיים".

בעמותה הסבירו כי אוניות ישנות כל כך נוטות להתקלקל יותר. עוד נמסר כי אוניות אלו גם גורמות לזיהום הים, גם נעות באיטיות וגם נתקעות פעמים רבות בנמלי ביניים למשך ימים ארוכים. כל זאת כאשר בעלי החיים הרבים נאלצים לעבור מסע ארוך, ומייגע, ובתנאי מחיה בלתי נסבלים.

"סכנה נוספת לאוניות שמובילות את בעלי החיים היא כמויות הצרכים שנאגרים במקום. השתן והצואה מכילים חומרים מאכלים שהם סכנה לגופה של האוניה, כגון תסיסה של זבל שמשחררת לחות, אמוניה ופחמן דו־חמצני". בעמותה מסבירים כי "בשילוב עם כלוריד המופרש באופן טבעי על ידי בעלי חיים, החומר שנערם מהווה סכנה למבני פלדה"עוד עולה מהתחקיר כי שמונה מתוך תשע האוניות שהגיעו לישראל בתקופה המדוברת לא נבנו במיוחד לבעלי החיים שהובלו לישראל ולא לקחו בחשבון את השינוי במשקל שנוצר בעקבות ההסבה.

"כך למשל, בתאריך 23 באוקטובר 2019 אונייה בשם Uranus II עזבה את הנמל הפורטוגלי SINES במהירות אטית. האונייה לא התרחקה מהנמל ונשארה יום שלם שם באזור כשהיא בקושי זזה", נכתב בתחקיר. "יממה וחצי לאחר מכן היא נגררה בחזרה לנמל המוצא ונותרה שם עוד חמש יממות כשכל העת היא עמוסה עדיין ב־1,400 עגלים ו־2,000 טלאים. בסיכום המסע, שהו אלפי בעלי החיים בצפיפות קשה במשך למעלה מ־16 יום באוניה, במקום שמונה או תשעה ימים. במהלך המסע מתו 16 עגלים ו־54 טלאים".

מחישוב שערך עיתון הגארדיאן עולה כי בעשור החולף 3% מאניות המשלוחים החיים הושבתו בשל טביעה או תקלות, מול 1% אחד בלבד באניות משא אחרות. "לצד האכזריות הבלתי נסבלת כלפי בעלי החיים ולצד זיהום הים הקשה וסכנת שינוע מחלות מקצה העולם עד קצהו, המשלוחים החיים מהווים סכנה ממשית למליוני בעלי החיים ואלפי המלחים המעורבים בהם מדי שנה", מסכמים אנשי "ישראל נגד משלוחים חיים".