כל מי שאוהב כלבים יודע כמה הם גורמים לנו להרגיש יותר טוב, יותר בריאים ויותר שמחים, אך לא תאמינו בכמה תחומים הם יכולים לשפר את החיים שלנו. יום הכלב הבינלאומי שמצוין היום (רביעי) ברחבי העולם הוא הזדמנות להוקיר את חיית המחמד האהובה, חברו הנאמן על ארבע. אורלי זכאי, מומחית להתנהגות בעלי חיים מטעם חברת ביופט, מסבירה עד כמה כלבים, ובכלל חיות מחמד, תורמים לבריאות שלנו.
 
כושר גופני
אם יש לכם כלב יכול להיות שאתם בכושר טוב יותר מאנשים אחרים. הטיולים עם הכלב בחוץ גורמים לכם לזוז, להזרים את הדם ולשפר את סיבולת לב הריאה שלכם, בהנחה שאתם עושים הליכה ולא יושבים על הספסל הקרוב. 

קורונה - גבר עם מסכה מטייל עם כלבים ברחובות מקסיקו (צילום: PEDRO PARDO/AFP via Getty Images)
קורונה - גבר עם מסכה מטייל עם כלבים ברחובות מקסיקו (צילום: PEDRO PARDO/AFP via Getty Images)

 
מצב הרוח
צריך רק כמה דקות עם הכלב שלכם וכבר תרגישו פחות בלחץ והרבה יותר רגועים. רמת הקורטיזול בגוף יורדת. מדובר בהורמון שאחראי על רמת הלחץ שלנו ורמת הסרוטונין, אותו חומר שגורם לנו להרגיש טוב, עולה. אם אוהבים אותנו – בהנחה שטוב להם אצלנו – כלבים מסוגלים להקשיב לנו עוד ועוד, דבר שמרגיע אותנו. אנחנו נרגעים גם כשאנחנו מלטפים את הכלב או משחקים איתו. 
 
לחץ דם
כלבים מסייעים לשמור על לחץ דם תקין. כמובן שצריך להקפיד גם על תזונה נכונה ופעילות גופנית, אבל אם אפשר גם ליהנות עם הכלב וגם לשפר את הבריאות מה טוב. במחקר שנערך בקרב 240 זוגות נשואים, גילו שזוגות שמגדלים כלב (או חתול) סובלים פחות מלחץ דם גבוה ובעיות לב מאשר אנשים שלא מגדלים בעלי חיים בבית.
 
כולסטרול נמוך
שוב, גם כאן, חייבים כמובן להקפיד על תזונה ופעילות גופנית אבל כלב וחתול יסייעו וישפרו את המצב אפילו יותר. רמות הכולסטרול והטריגליצרידים טובות יותר אצל אנשים שמגדלים כלב או חתול. הסיבה לכך לא מאוד ברורה אבל בהחלט יכול להיות שהפעילות שאנחנו עושים איתם תורמת.
 
מסייעים ללב
אנשים שמגדלים בעלי חיים נהנים מלב בריא יותר. במחקר שנערך לאורך 20 שנים, נמצא כי אנשים שמעולם לא גידלו בעל חיים, העלו את הסיכוי לתמותה מהתקף לב ב-40%, בהשוואה לאלה שכן מגדלים. מחקר אחר הראה שגם אלה שכן סבלו מהתקף לב, יש להם סיכויים טובים יותר לשרוד מאלה שלא. 

כלבים (צילום: ingimage ASAP)
כלבים (צילום: ingimage ASAP)

 
מפחיתים סיכוי לשבץ
אנשים שמגדלים חתולים לוקים פחות בשבץ. לא ברור לגמרי מה הסיבה אבל ברור לחוקרים שלחתולים יש אפקט מרגיע יותר על אנשים מאשר בעלי חיים אחרים. יכול להיות שיש גם קשר לדעתם לאישיות של אנשים שמגדלים חתול. פעמים רבות, החתול תופס את הפוקוס העיקרי ומאפשר להם לנקות קצת את הראש מטרדות היום.
 
מונעים אסטמה
בעלי חיים הם אחד הגורמים העיקריים לאלרגיה ובעיות נשימה, אבל, וזה החלק החשוב כאן, חוקרים בדקו את ההשפעה של חתולים על תינוקות שנוטים לסבול מאסטמה ומצאו שהסיכוי שילדים אלה יפתחו תסמינים שהם יתבגרו הוא קטן משמעותית. יש יוצא דופן אחד, לטענתם, כשהאם סובלת מאלרגיה לחתולים, יש סיכוי שגם הילד יפתח אלרגיה לחתולים בגיל צעיר. 
 
תועלת לילדים עם ADHD
כשילד עם ADHD (הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות) מגדל ומטפל בכלב המשפחה, יש לזה עבורו יתרונות רבים. ילדים לומדים מה הם אחריות ותכנון. כלבים צריכים לשחק ולפרוק אנרגיה וכך גם ילדים יכולים לפרוק אנרגיה. כתגובה לזה הילד יכול לישון טוב יותר. דבר נוסף ומשמעותי מאוד עבור ילדים – מכיוון שכלבים אוהבים ללא תנאי, בהנחה שטוב להם אתנו, הילד לומד להעריך את עצמו יותר. 

כלבלב מגיע לתצוגת כלבים בבריטניה (צילום: רויטרס)
כלבלב מגיע לתצוגת כלבים בבריטניה (צילום: רויטרס)

 
עצמות חזקות יותר
טיולים עם הכלב מחזקים את השרירים, העצמות והמפרקים. הטיול מאפשר גם לבלות קצת בחוץ, לנשום אוויר צח ולספוג ויטמין די מהשמש. אם אתם סובלים מאוסטאופרוזיס, הטיולים מצוינים עבורכם, רק תקפידו שהכלב לא ימשוך אתכם, אלא ילך רגוע ולא יסכן אתכם בנפילה.
 
מתיחות כמו החתול
אם אתם עובדים מהבית, תסתכלו על החתול שלכם ותראו כמה פעמים ביום הוא עושה מתיחות כדי לשחרר את הגוף והמפרקים ותעשו כמוהו. אם תקומו מהכיסא ותעשו מתיחות בכל פעם שהחתול שלכם עושה. אם אתם לא יכולים לשבת על הרצפה השתמשו בכיסא, העיקר שתזיזו את הגוף ותשמרו על הגמישות. 
 
איכות חיים טובה יותר
זה מוכח כי כלבי טיפול המבקרים אנשים מבוגרים מסייעים להם להחלים ומשפרים את מצב הרוח שלהם באופן משמעותי. יש כלבי טיפול שלומדים להבין רשימה לא קצרה של "אותות/ פקודות" שמאפשרת להם להבין מה שאדם אשר עבר אירוע מוחי מנסה להגיד. זה כמובן גורם להרגשה טובה כשמישהו מבין אותם. בנוסף, אנשים כאלה שמלטפים את הכלב מחזקים את יכולת התנועה ומחזקים את הידיים.