התרגשות בחוף הים: צב ים ירוק בוגר בשם כפיר, שנפגע מהדף בלב הים, הושב במהלך סוף השבוע חזרה לטבע מול מכון וינגייט. השחרור בוצע בהובלת פקחי רשות הטבע והגנים והמרכז הארצי להצלת צבי ים בהשתתפות קהל מצומצם בהתאם להנחיות התו הסגול.

כפיר הגיע למרכז להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים במהלך חודש מרץ 2019 כאשר הוא חלש ורזה, עם פציעה בעין ימין. הוא קיבל טיפול ראשוני במרכז ההצלה ואושפז בטיפול נמרץ. לאחר בדיקה מקיפה יותר  שכללה בדיקת CT ע"י הווטרינר ד"ר צחי אייזנברג במרפאת "כל חי", התברר כי הוא סובל מנוזלים בריאות ובאוזניים, בנוסף לפגיעה בקרנית עין ימין. מדובר בפגיעות המאפיינות פגיעות הדף, אשר נגרמו ככל הנראה מפיצוצים תת ימיים שמקורם טרם התברר.

לאור גל פגיעות דומה בראשית 2019, הוקם צוות מדעי בכדי לנסות ולהבין את הגורמים לפגיעה זו בשאיפה לצמצם את הפגיעה בצבי הים בפרט והסביבה הימית בכלל. במהלך השיקום של כפיר, הוא צורף לבריכות גרעין הרבייה של צב הים הירוק. לאחרונה הוא הועבר לחצר הטיפולים ומשם כאמור הושב חזרה לים הפתוח.

בעולם קיימים שבעה מיני צבי ים וכולם נתונים בסכנת הכחדה. מתוכם, רק שלושה מינים חיים בים התיכון: צב הים הירוק, צב הים החום וצב הים הגלדי, כאשר אוכלוסיית צב הים הירוק בים התיכון היא הקטנה ביותר. על מנת לשקם את אוכלוסיית צב הים הירוק של הים התיכון, מפעיל המרכז הארצי להצלת צבי ים גרעין רבייה למין זה.

שחרור צב הים כפיר (צילום: לוצ׳י ברסלר, רשות הטבע והגנים)
שחרור צב הים כפיר (צילום: לוצ׳י ברסלר, רשות הטבע והגנים)

במסגרת הפרויקט, הראשון מסוגו בעולם, נאספו בשנת 2002 עשרים ושניים אבקועים, צבים ירוקים בני יומם אשר בקעו מביציהם, על מנת לגדלם בשבי. בחלוף השנים הצטרפו לגרעין הרבייה עוד צבים ירוקים שנפגעו באופן שלא מאפשר להם לשוב לים. צבים אלו לא יחזרו אל הים, אך יתרמו רבות לשיקום אוכלוסיית המי - כשיגיעו לבגרות מינית, יתרבו ביניהם ויטילו ביצים. אותן ביצים יועברו לחוות הדגרה מגודרות הממוקמות בשמורות חוף, וכשייבקעו הצאצאים, ישוחררו אל הים.

בהתחשב במספר המצומצם של קיני צבים ירוקים המוטלים בישראל, תוספת הצאצאים מגרעין הרבייה עשויה להכפיל את מספר הבקיעות בחופי ישראל. לתוספת זו צפויה להיות השפעה ארוכת טווח על האוכלוסייה, כאשר נקבות שבקעו בחוות ההדגרה (צאצאיות לגרעין הרבייה) יחזרו להטיל את ביציהן באותם חופים מוגנים מהם הן עצמן הגיחו. כך מקווים ברשות הטבע והגנים תימנע הכחדת מין זה מחופי ישראל.

שחרור צב הים כפיר (צילום: לוצ׳י ברסלר, רשות הטבע והגנים)
שחרור צב הים כפיר (צילום: לוצ׳י ברסלר, רשות הטבע והגנים)

כמו כן, צבי גרעין הרבייה מתפקדים כמעין "כספת אקולוגית" עבור המין - במקרה שהאוכלוסייה המקומית תיכחד כליל, גרעין הרבייה יהיה המקור לשיקומה. כיום, צבי גרעין הרבייה כבר בני ובנות 18, וחלקם כבר החלו תהליך של התבגרות מינית: זנבם של הזכרים התארך, בעונת הרבייה נצפו הזדווגויות ומשנת 2019 אף מוטלות ביצים על ידן.

בתוך כך, במהלך השבוע שוחררו שתי צבות ים נוספות שנפגעו וטופלו במרכז הארצי להצלת צבי ים. בהן: מטי, צבת ים חומה בוגרת שהגיעה למרכז ההצלה לאחר שנפלטה לחוף הבונים בפברואר 2020 כשהיא תשושה ורזה מאוד. מטי אובחנה כנפגעת הדף ומקרס בוושט. ביילה, צבת ים חומה בוגרת זוהתה צפה בים בקרבת ספינת מכמורתן ללא תגובתיות ויכולת לצלול וכנראה נלכדה ברשת דייג בלי יכולת לעלות מעלה לשאיפת אוויר עד  שטבעה למעשה. במסגרת הטיפול עברה תהליך רפואי מורכב של שטיפת ריאות וקיבלה אנטיביוטיקה.

ברשות הטבע והגנים קוראים לציבור הרחב לדווח באופן מיידי למוקד רשות הטבע והגנים שמספרו 3639* על כל זיהוי של צב ים פגוע או במצוקה בסביבה הימית והחופית.