ענת דוידוב שוחחה הערב (שני) בתוכניתה "איפה הכסף" ב-103FM עם מנהלת בית הספר נופים בתל אביב, סמדר מורס, על חזרת כיתות ה'-ו' לבתי הספר.

איך נערכים? כל פעם אתם נערכים לעוד ועוד שלב, מה נשמע ומה קורה, ואיך מקבלים את הילדים, מה מחר?
"אנחנו מאוד שמחים שתלמידי כיתות ה' ו־ו' חוזרים, כמובן שזו שמחה גדולה, אבל יחד עם זאת אנחנו מתמודדים עם קשיים לא פשוטים שקשורים למשל למשאבים של מקום, מורים ומורות, צוותים חינוכיים. כמובן שיש בתי ספר בהם אין מספיק מרחבים ואז ילדים לא יכולים להגיע כל יום. בבתי ספר אחרים יש קושי מבחינת צוותי הוראה, זאת אומרת שאין מספיק מורים. אני מזכירה שאנו מחלקים את הכיתות לקפסולות של 20, מה שדורש מאיתנו להכפיל כמעט את כוח ההוראה בתוך בתי הספר ויחד עם זאת גם להכפיל את המרחבים".

ויש לך את כוח האדם? כי חסרים מורים, שהיו חסרים עוד הרבה לפני הקורונה. איך את מסתדרת?
"נכון. קודם כל הסיפור של מחסור מתמשך של מרוים ומורות בבתי הספר הוא באמת סיפור שנמשך כבר לאורך שנים והתראנו עליו לכל אורך הזמן ללא כל שינוי להפך, חלה החמרה בתחום הזה. מבחינת כוח אדם, לא רק אצלי גם בבתי ספר אחרים, אני מדברת עם קולגות שלי, גם שם יש מחסור וקושי מה שיוצר מצב שבסופו של דבר לא כל התלמידים יכולים ללמוד כל הזמן. זאת אומרת שאנחנו צריכים לחתוך בבשר החי ולומר שלא כל ימות השבוע תלמידים יכולים להגיע ונשלב למידה מרחוק ומקרוב. זה מאוד מצער אותי ואותנו".

כמה כיתות ה'-ו' יש לך?
"יש לנו שתי כיתות ואנו צריכים באמת לחלק אותן, אך אני חייבת לומר אני מדברת עם עוד חברים, קולגות שלי, שגם שם חסרים מרחבים ולא כל הילדים יכולים ללמוד. אני באמת שואלת, בעבור מה קיימת מערכת כל כך מסועפת, גדולה וכבדה אם בסופו של יום ילדים נשארים בבית, לצאת להפגנות כדי לדרוש את זכותם לקבל חינוך, להיות חלק ממסגרת. אני רוצה להזכיר כאן, כיתות ז'-י' נשכחו בבית, הם לא מגיעים. כיתות ז' הם כיתות ו' שסיימו את הלימודים במסגרת יסודית ועדיין לא הצליחו להיקלט גם מבחינת ביה"ס וגם מבחינת שייכות".

כלומר שנה אבודה לגמרי.
"יש פה באמת סוג של זמן אבוד שצריך להחזיר אותו לילדים ובאופק אנו לא רואים את המגמה או את התוכנית המסודרת והאחראית שהולכת להשלים את הפערים האלה וזו בעיה מאוד רצינית".

יש פרויקט חדש של שיב"א ניסיוני שמפעיל אותו סגן שר הבריאות יחד עם ביה"ח וזה לחייב או לפחות לאפשר לצוותי הוראה לעבור בדיקות PCR או בדיקות מהירות. האם בבית הספר שלך אתם מתכוונים להעמיד עמדות בידוק כאלה או שתדרשו מצוותי ההוראה להגיע לאחר בדיקה?
"על פי חוק אי אפשר לחייב לעשות את הבדיקות האלה. גם אני וגם הקוגלות שלי דיברנו עם צוותי החינוך והסברנו וביקשנו וכן הם נבדקים. ני רוצה להזכיר שבדיקה כזאת נכונה לזמן שעושים אותה"

אבל לפחות את יכולה לדרוש מסמך ולומר שהאדם בא נקי אלינו והוא יכול להתחיל לעבוד. אין סכנה.
"נכון וכבר היו מקרים גם שנבדקו צוותי הוראה ואחרי יום יומיים או שלושה נמצאו מאומתים לקורונה או שהם צריכים להיכנס לבידוד. תחת המגבלות האלה והסייגים האלה אז בהחלט".