אלפי אנשים מכל העולם השתתפו במיזם ההנצחה הווירטואלי של "מצעד החיים", לציון 82 שנים לפוגרום ליל הבדולח: "ויהי אור", יחד עם ההאשטג LetThereBeLight#. ניצולי שואה ושורדי ליל הבדולח, אישים, ארגונים מובילים ואנשים מכל העולם ומכל הדתות, מילאו שלטי הנצחה מרגשים באמצעות אתר מיוחד שהוקם עבור הפרויקט. המסרים והתפילות מוקרנים הערב (שני) ובמהלך כל הלילה על חומות העיר העתיקה בירושלים, ועל קתדרלת קובנטרי באנגליה שנפגעה בהפצצות הגרמנים במלחמת העולם השנייה.  

בנוסף, מאות בתי תפילה ממעל 50 מדינות, של כל הדתות, התחייבו להשאיר אור דולק למשך כל הלילה, כמחווה ליותר מ-1,400 בתי כנסת שנשרפו במשך שתי יממות בגרמניה ובאוסטריה במהלך הפוגרום ב-1938. בית הכנסת המרכזי בפרנקפורט, מהיחידים שלא נפגעו בליל הבדולח, ידליק את האור שיישאר לאורך הלילה ואחריו יצטרפו מאות בתי תפילה ובהם בית הכנסת המרכזי בקייב, כנסיות ביפן, ארה״ב ובריטניה, בית הכנסת המפטון שבניו יורק ובתי הכנסת בבחריין ובדובאי ועוד.

ד"ר רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. צילום: מצעד החיים

בין המשתתפים הבולטים בפרויקט: נשיא המדינה ראובן ריבלין, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ, ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נציגי משרד החוץ הישראלי, כלת פרס ישראל מרים פרץ, יו"ר הסוכנות היהודית יצחק הרצוג, יו״ר המועצה המייעצת של מרכז הנצחת השואה בבאבי יאר נתן שרנסקי והרב הראשי של אוקראינה יעקב דב בלייך. בנוסף, גם מאמן נבחרת ישראל לשעבר אברם גרנט, יו״ר דירקטוריון מוזיאון העם היהודי אירינה נבזלין, מנכ"ל תגלית גידי מרק, מרכז פרס לשלום ולחדשנות ורבים אחרים יקחו חלק.  

"שימור הזיכרון צריך להמשיך להיות מוטו מרכזי בחיי העם היהודי והעולם כולו", אמר ד"ר שמואל רוזנמן, יו"ר מצעד החיים. "קל להגיד שיש רוחות חיצוניות שנושבות כמו קורונה, משברים כלכליים ועולמיים, ולומר: 'נדחה הצדה, וכשיהיה נוח יותר נחזור לפעולות שימור הזיכרון. בחרנו דווקא עכשיו, בתקופה של אנטישמיות גואה ופיגועי שנאה בבתי תפילה השייכים לכל הדתות להעביר מסר ברור של תקווה ואחדות באמצעות קמפיין 'יהי אור״.   

נשיא המדינה ריבלין באירוע ההנצחה הווירטואלי (צילום: מצעד החיים)
נשיא המדינה ריבלין באירוע ההנצחה הווירטואלי (צילום: מצעד החיים)

איב קאנר קוגלר, שורדת ליל הבדולח מהעיירה האלה שבגרמניה, בה רק לפני שנתיים בוצעה מתקפת שנאה על בית כנסת, שיתפה את עדותה ומסרה מסר מצמרר וחשוב לעולם: "הייתי בת שבע כשחיילי ה-SS פרצו אלינו הביתה. הם קרעו את דפי הגמרא של סבא שלי לחתיכות, ותלשו ממנו את הטלית. את בית הכנסת שהקים בהאלה, גרמניה, הם שרפו בליל הבדולח. כאשר שמעתי על המתקפה האנטישמית בבית הכנסת בהאלה ביום כיפור הייתי מבועתת. הרגשתי שההיסטוריה הנוראה חוזרת על עצמה. המסר שלי הוא - אל תעמדו בצד כשאתם רואים מתקפות אנטישמיות. זוהי האחריות שלנו לפעול ולהפוך את העולם למקום טוב יותר". 

נשיא המדינה, ראובן ריבלין אמר: "בעוד תנורי המשרפות כבו זה מכבר, הלהבות שהשמידו בתי תפילה, בתים ועסקים יהודיים בליל הבדולח, עוד עולות ברחבי העולם עד עצם היום הזה. הן להבות שנאה, חוסר סובלנות וגזענות. אני נושא תפילה למען ילדינו ונכדינו שהאנושות תלמד מההיסטוריה, פן נחזה בה שבה ופוקדת אותנו חלילה. עם ישראל חי". 

בית הכנסת בדובאי המשתתף בפרויקט ההנצחה (צילום: מצעד החיים)
בית הכנסת בדובאי המשתתף בפרויקט ההנצחה (צילום: מצעד החיים)

ראש הממשלה, בנימין נתניהו אמר: "היום, יום השנה לפוגרום ליל הבדולח, אנו זוכרים את הלילה שציין את תחילתה של השואה. אנו מתחייבים שהעם היהודי לעולם לא יעמוד עוד חסר הגנה כנגד הכוחות הפועלים להשמדתנו". שר הביטחון, בני גנץ התייחס אף הוא: "הערב אנחנו נזכרים במחירה הבלתי נסבל של השנאה, ובעצמתו האיומה של הרוע האנושי. מולם אנחנו עומדים היום, במדינתנו שלנו, חזקים, איתנים ובוטחים, מישירים מבט אל דורשי רעתנו ואומרים בקול ברור: לעולם לא עוד". 

ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון אמר לרגל האירוע: "אנו מציינים עתה את יום השנה לפוגרום ליל הבדולח, וברצוני להודות לארגון 'מצעד החיים' על קריאתו הגדולה והמאחדת, תחת המסר Let There Be Light. ליל הבדולח הוביל לתקופה החשוכה ביותר של האנושות. היום, אנו פועלים באחדות כנגד אנטישמיות, שנאה וחוסר סובלנות. לא ניתן לאורות לכבות, לעולם". 

מיצג מצעד החיים על חומות ירושלים. צילום: מצעד החיים

גם פייסבוק העולמית התגייסה לתמוך במיזם ההנצחה. ג׳ורדנה קוטלר, מנהלת המדיניות של פייסבוק בישראל, מסרה כי פייסבוק גאה לתמוך בקמפיין ״יהי אור״ כחלק מהמאמצים של החברה להיאבק באנטישמיות ובשנאה. "קמפיין 'יהי אור' מעודד אנשים ברחבי העולם לעמוד ביחד נגד אנטישמיותֿ, שנאה, גזענות וחוסר סבלנות ואנחנו שמחים לתמוך בו", היא אמרה. לאחרונה פייסבוק הקשיחה את המדיניות שלה כלפי פרסום תכנים אנטישמיים והכחשת שואה, כחלק ממאמצי החברה להילחם בתופעות הללו ברשת.  

מצעד החיים בפולין הוא אחד מאירועי הדגל של יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בימים כתיקונם צועדים בו למעלה מעשרת אלפים משתתפים, בני נוער יהודים ולא יהודים מכל רחבי העולם, שלצידם ניצולי שואה, ראשי מדינות, שרים, מנהיגים דתיים, אישי רוח ותרבות ועוד. עד היום למעלה מ-300,000 משתתפים, מ-52 מדינות צעדו על פסי הרכבת באורך 3.2 ק"מ מאושוויץ לבירקנאו כמחווה אילמת לאובדן הגדול ביותר בהיסטוריה של העם היהודי והאנושות.