יממה לאחר פרסום המכרז לבניית 1,257 יחידות דיור בשכונת גבעת המטוס הירושלמית, הממוקמת מעבר לקו הירוק, הסערה בעיצומה: אתמול פרץ עימות קולני בין פעילי ימין לפעילי שמאל ונציגי האיחוד האירופי שהגיעו לסיור במקום.

ראש המשלחת ונציג הגדה המערבית ועזה של האיחוד האירופי סוון קון פון־בורגדורף נשא דברים בפתח הסיור. הוא אמר כי בלי דו שיח אין התקדמות לשלום והוסיף: "למדנו אתמול על ההחלטה של ישראל לפתוח מכרז לבניית 1,257 יחידות דיור בגבעת המטוס. זו הפעם הראשונה זה 23 שנה שפרויקט בנייה כזה גדול מאושר באזור שהחוק הבינלאומי רואה כשטח פלסטיני, ולכן החלטנו לא רק לפרסם הצהרה, אלא לבוא בעצמנו לראות מה זה אומר. אנחנו מאוד מודאגים מכך שהפרויקט הזה יקודם".

הוא ציין עוד כי בניית השכונה תפגע ברציפות בין ירושלים לגדה ותקשה על הפלסטינים. בעיצומו של הסיור הגיעו למקום תושבי השכונה, יחד עם פעילי אם תרצו. הפעילים קראו לעבר אנשי האיחוד האירופי "אנטישמים, תלכו מכאן" ו"תומכי טרור". בעקבות העימות מיהרו נציגי האיחוד האירופי לעזוב את גבעת המטוס.

צרפת גינתה אתמול את פרסום המכרז. דובר משרד החוץ הצרפתי אמר כי "הרחבת התנחלות זו פוגעת ישירות בקיומה של מדינת פלסטינית עתידית". הוא הוסיף כי "ההתנחלויות אינן חוקיות בעיני החוק הבינלאומי ומעמידות בספק את פתרון שתי המדינות. צרפת קוראת לשלטונות ישראל לחזור בהם מהחלטה זו ולשים קץ לכל החלטה חד־צדדית הפוגעת בפתרון שתי המדינות, שהוא היחיד שיכול להוביל לשלום צודק ובר־קיימא באזור".

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקאי מייק פומפאו פתח בפריז את מה שעשוי להיות אחד האחרונים, אם לא האחרון, בסיבוביו הדיפלומטיים הגדולים.

מייק פומפאו (צילום: רויטרס)
מייק פומפאו (צילום: רויטרס)

מקורות דיפלומטיים צרפתיים הודו כי הביקור "הביך במקצת" את נשיא צרפת עמנואל מקרון, שהיה בין הראשונים לברך את הנשיא הנבחר ג'ו ביידן על ניצחונו.

צרפת ממשיכה להתנגד למדיניות "הלחץ המקסימלי" של ארה"ב על איראן, וביקשה לשמוע מפומפאו פרטים על כוונותיו של ממשל טראמפ בנושא זה בחודשיים שנותרו לכהונתו. מפריז יצא פומפאו לביקור בטורקיה וגיאורגיה, לפני שינחת בישראל.