משבר הקורונה לא רק גרם לכולנו להישאר הקיץ בגבולות הארץ, אלא גם הוליד מה שנראה כמו טרנד חדש: טיולים מאורגנים ברחבי ישראל. בין הראשונות לזהות את הפוטנציאל היו חברות התיירות, שבימים כתיקונם נהגו להוציא טיולים מאורגנים לחו"ל. "פלח השוק החדש מתאפיין באנשים שהיו טסים לחו"ל שלוש־ארבע פעמים בשנה, ועכשיו, כשאין ברירה, הם טיילו בחודשים האחרונים ארבע־חמש פעמים בארץ", אומר איתמר ניר, סמנכ"ל חברת פגסוס.

בעקבות הקורונה מציעה החברה טיולים מאורגנים ברחבי הארץ ליומיים (כ־1,100 שקלים לאדם) או לשלושה ימים מלאים (כ־1,600 שקלים), הכוללים סיורים, לינה במלונות בוטיק, אוטובוס צמוד המותאם להנחיות משרד הבריאות ומדריך צמוד. "אנשים חושבים שהם מכירים את הארץ, אבל כשהם יוצאים לטייל בארץ הם מופתעים לגלות אותה", מספר ניר. "אצלנו בפגסוס לא היו בכלל טיולים מאורגנים בארץ. זוהי נישה חדשה לגמרי שנכנסנו אליה בעקבות הקורונה. יש לנו מערכות תפעוליות, שיווקיות, מכירתיות, והסבנו אותן לטובת טיולים מאורגנים בארץ. כל בן אדם שנוסע לטיול מופתע לגמרי, לא מאמין שהצליח לגלות את עכו או את נצרת או את ירושלים באופן שלא הכיר עד כה. המטיילים גם נהנים מהרבה מקומות שכרגע יותר מרווחים כי אין תיירים מחו"ל, כמו למשל כנסיית הקבר, אתר הטבילה הירדנית, אולמות הצלבנים בעכו. זה אותו קהל שקודם רצה לצאת החוצה, חשב שהארץ כבר נדושה, שראה כבר הכל, אבל מסתבר שאם עושים זאת בצורה נכונה, אפשר לחדש בכל".

באילו גילים המטיילים?
"בדרך כלל אלה אנשים בני 50־80. זו המסה העיקרית של הלקוחות שלנו. אבל עכשיו הם מושכים לפעמים גם את הנכד, את הילד. גם קהלים צעירים נחשפים עתה יותר לטיולים האלה כי הנגישות יותר קלה".

ניר מבהיר שלא מן הנמנע כי החברה תשקיע בטיולים מאורגנים בארץ גם אחרי הקורונה. "לא פיתחנו את המערכת הזאת כדי להפסיק אותה כשהקורונה תחלוף", הוא אומר. "הגענו למסקנה שזה יהיה מוצר משלים לטיולים שלנו בחו"ל, כשהם יחזרו".

טיול מאורגן של פגסוס בירושלים (צילום: סרגיי פוליצ׳וק)
טיול מאורגן של פגסוס בירושלים (צילום: סרגיי פוליצ׳וק)

עוד פינות ושבילים

"אם בעבר טיול מאורגן בחו"ל היה נחשב למשהו של מבוגרים, אז המטרה של המיזם שהקמתי ב־2014 הייתה לטייל בחו"ל ולראות בזה גם חוויה חברתית", מספרת מירי סוסלנסקי, מקימת Young Traveling - קונספט של טיולים מאורגנים לבני 25־45, שעד הקורונה היה ממוקד בחו"ל. "ואז הגיעה הקורונה וקטעה את זה. היו אמורות להיות לי שתי קבוצות ליפן וקבוצה לסין, אבל הכל נעצר. בהתחלה עוד הייתה אופטימיות שטיולים לחו"ל יחזרו מהר, אבל לאט־לאט ההבנה חלחלה שלא נחזור לטייל בחו"ל בקרוב. החלטתי לקדם את מה שקשור לטיולים בישראל".

גילית פלח שוק חדש?
"בהחלט כן. הוא מורכב מהרבה מטיילים שלי שבעבר טיילו בעיקר בחו"ל ולא נהגו לטייל בארץ, וכעת הצטרפו. כמו כן, הגיעו חבר'ה חדשים, שאולי נרתעו מלהצטרף לטיול מאורגן בחו"ל בגלל שהוא ארוך, והפורמט היותר קצר של טיולים בארץ התאים להם. כל האנשים האלה עכשיו רוצים לגלות עוד פינות, עוד שבילים. הם פתוחים יותר כיום להכיר מסלולים חדשים. בארץ את יכולה לעשות טיולים החל מיומיים ועד לטיולים ארוכים יותר. עשינו טיולים ברמת הגולן עם לינה באזור בחושות ועל מזרנים. היה גם טיול סנפלינג בנחל רחף, שאותו התחלנו בלינה באוהלים לילה לפני כן. עלות הטיול משתנה ונעה מ־150 שקלים לטיול יומי עם ארוחה ועד 450־500 לטיול מאורגן של יומיים".

זה ימשיך גם אחרי הקורונה?
"גם אחרי הקורונה יכולה להיות כאן שגרת טיולים מאורגנים קצת אחרת: גם טיולים בחו"ל, אבל גם טיולים מאורגנים בארץ. אני מקבלת תגובות של: 'וואו, איזה כיף לטייל וכמה שישראל יפה, אני לא זוכר מתי טיילתי לאחרונה'. או: 'זו לא יוון, אבל כיף לדעת שיש דברים כאלה גם בארץ'".

זה עוזר לך לשרוד את המשבר?
"מאוד חשוב לי לפתח את העשייה ובעיקר לשמור על הקשר עם הלקוחות. הטיולים המאורגנים בארץ לא מפצים על ההפסד של טיולים בחו"ל, אבל זה משמר פעילות. כמו כן, מגיעים אליי אנשים חדשים. אני לא עושה זאת בשביל הרווח, שהוא מועט מאוד, אלא כאמור בעיקר בשביל העשייה והקשר עם הלקוחות, ואני נהנית מאוד".

קבוצת מטיילים בטיול מאורגן לנחל רחף (צילום: Young Traveling)
קבוצת מטיילים בטיול מאורגן לנחל רחף (צילום: Young Traveling)

"עד הקורונה התמחינו בחבילות לחו"ל: חבילות ספורט, חבילות להופעות, חבילות לטיולי אופניים ועוד", מספר גל שורר, מנהל הסיטונאות של איסתא ספורט. "ואז, כשנסגרו השמיים, שבועיים־שלושה ישבנו בבית וריחמנו על עצמנו. בסופו של דבר, אחרי שהבנו שהשמיים לא הולכים להיפתח בקרוב, לקחנו את המוצרים הירוקים שתכננו בהתחלה לעשות בתקופה זו בחו"ל והעתקנו אותם לארץ. החלטנו לתת פתרונות לנופשים בארץ המתאימים למשפחות, לזוגות צעירים, לחברים, כמובן במגבלות הקורונה".

אילו טיולים אתם מציעים?
"אנחנו לא לוקחים את הטיול המאורגן המסורתי עם האוטובוס, בין היתר כי יש חשש לנסוע עם אנשים שאתה לא מכיר. אנחנו מארגנים טיולים מאורגנים, כאשר כל אחד מגיע עם הרכב שלו. אנשים מביאים את הג'יפונים שלהם, כשביומיום המקסימום שהם עושים איתו זה לעלות על איזה אי תנועה או לנסוע לפארק הירקון. אנחנו מלמדים אותם לנהוג על הרכב שלהם בשטח. חברנו לאתר השטח הישראלי 4X4, המדריך שלהם יוצא בראש השיירה, וככה המטייל מגיע למקומות שלא היה מגיע אליהם בשגרה: לראות תצפיות, לטבול בנהר, לשמוע סיפורים".

איסתא ספורט מציעה שלושה טיולים מאורגנים בארץ: "ים אל ים" מאכזיב עד חופי הכנרת; "חוצה ישראל" - מרמת הגולן ועד אילת; ו"חוצה נגב" - ממצפה רמון ועד אילת. הטיולים נעים בין שלושה לילות לחמישה לילות, מלווים בלינה כפרית בשטח עם אפשרויות לשדרוג. "את לא מביאה אוהלים מהבית, אלא לנה בצימרים או בבקתות, חאנים, גלמפינג", מספר שורר. "עלות הטיולים מתחילה בכ־1,500 שקלים לאדם לכל הטיול ועד 2,000 שקלים. זה כולל גם את הלינה והארוחות".

איזה קהל גילית?
"המטיילים מורכבים מקהל נאמן שליווה אותנו בטיולים בחו"ל, ומקהל נוסף שאוהב טבע וחייב להתאוורר ולצאת עם הילדים, למרות המצב הכלכלי ודווקא בגללו. אנחנו מייצרים לאותם מטיילים מפגשים מאוד מעניינים עם אנשים בחוות בודדים, ביקבים. יוצאים בדרך כלל 10־15 ג'יפים, 30־40 איש בממוצע. מגיעות הרבה משפחות מורחבות – אחים, סבים וכו'".

טיול ג'יפים בארץ (צילום: אתר השטח 4X4)
טיול ג'יפים בארץ (צילום: אתר השטח 4X4)

חוזרים לישון בבית

ויש גם מי שיוצאים לטיול מאורגן בן כמה ימים בארץ, אך ללא לינה. "אנשים לוקחים חופש של כמה ימים מהעבודה, עושים רצף של טיולים יום אחרי יום, בדרך כלל ראשון עד חמישי, ובכל יום חוזרים לישון בבית", מספרת סיגלית פלדבוי־שטיין, הבעלים של "סיגלית טיולי בוטיק לחו"ל". עלות טיול לבן אדם הינה 40־200 שקלים ליום, תלוי בקונספט ובארוחות. ברוב הטיולים משתתפים עד 18 איש. "אני מוציאה טיולי בוטיק לחו"ל למגזר הדתי, ועכשיו בגלל המצב העתקתי את הקונספט לארץ", מספרת פלדבוי־שטיין. "הטיול נמשך בממוצע שמונה שעות ביום ונערך במקומות שונים בארץ, למשל טיול בעקבות אבירים בעכו, שיט וכדומה. גיליתי שאנשים רבים מעדיפים לחזור הביתה במקום לישון בבתי מלון".

אילו לקוחות גילית?
"אנשים בכל הגילים שקודם טיילו בחו"ל ועכשיו גילו את הארץ ולמדו להעריך את מה שיש בסביבה. אנשים גילו דברים שהם חשבו שיש רק בחו"ל. היו אנשים שנסעו לחו"ל שלוש פעמים בשנה ואף פעם לא ראו את שדרות רוטשילד בתל אביב. הקורונה גרמה לאנשים להסתכל על הסביבה הקרובה שלהם".