לפני כחצי שנה נולד בני הראשון, ובגלל התפשטות נגיף הקורונה בישראל אני ובעלי נשארנו עם הילד בבית. לצערי, במקום שזה ייטיב עמי, אני מרגישה תחושת מחנק ולחץ. אין לי מרחב, ואני צמודה לילד ולא מוכנה לשחרר אותו. מה דעתך?
“לנשים רבות לוקח זמן לאזן את ההורמונים שלהן אחרי הלידה. פעמים רבות, מה שהיה קודם הוא כבר לא אותו הדבר. את חווה השתנות פיזית ונפשית, ומאחת שסחבה בבטן חיים את הופכת לשני אנשים. באופן טבעי הכל מתחלק, אם את רוצה או לא, ודווקא בגלל זה נשים רבות עלולות לסבול מדיכאון אחרי לידה. ברגע שנולד התינוק כבר אין לך מרחב בכלל. הוא מתכנת את חייך, יונק ממך וממחשבותייך, ובעתיד הלא רחוק הוא גם יתחיל לינוק מהארנק שלך. נשים רבות מתארות חוויה של חוסר אמון בסביבה לאחר הלידה, ועל כן הדרך הטובה ביותר לשחרר את החוויה שאת מתארת כאן היא להתחיל לסמוך על הקרובים ולייצר לך רשת ביטחון תומכת. רק ככה תוכלי לחזור אל עצמך.

"המחנק שאת מתארת מגיע מתוך קנאות לילד. כדי לשפר את מערכת היחסים שלך את חייבת לתת גם לאבא שלו להיות קצת יותר בתמונה. למרות הקנאה שאת חווה, את צריכה להבין שהתינוק שלך הוא ישות בפני עצמו, וככל שתקדימי להבין זאת, תוכלי לבנות את חייך מחדש. בו־זמנית אני ממליצה לך ללמוד להקשיב לילד כבר מעכשיו. תנסי להבין את הצרכים שלו ותראי למה הוא באמת זקוק. רבים מתחילים להקשיב לילדיהם כבר בשלב העוברות”.

אני ובעלי היינו בטיפול זוגי ואמרו לנו שאנחנו צריכים להכניס למערכת היחסים שלנו יותר רכות. מהי הדרך הכי טובה לעשות זאת?
“זוגות רבים מגיעים ממשפחות שבהן התקשורת הייתה מאוד תוקפנית, ולעתים קרובות ממשיכים באותו הקו, וגם משרישים זאת בקרב ילדיהם. פעמים רבות צד אחד יכול להיתפס כלא תוקפני, אבל לצד השני הוא נשמע הכי תוקפני שיש. זה כמו שאת יכולה להישמע לי כאישה כלל לא תוקפנית, אבל בן זוגך יכול להאזין לך מדברת ולשמוע את אמא שלו, שהייתה תוקפנית עבורו. תשאלי את עצמך מה היה קורה אם במשך חודש לא היית יכולה לדבר; איך היית מתקשרת עם בן זוגך? האם התקשורת המילולית היא זו שקובעת?

"לתפיסתי, אם תתחילי להראות לבן זוגך חיבה באמצעות מגע ומבטים רכים, תוכלו יחד לבנות תקשורת משותפת תקינה וחזקה. אתם מאוד אוהבים אחד את השני, ויש ביניכם משיכה מאוד עמוקה. אם תצליחו להעצים את החיבור ביניכם באמצעות מגע פיזי או מבטים, זה יהיה נהדר. לעתים כדאי לבצע רטריט מתקשורת מילולית בזוגיות, זאת אומרת לשמור על שתיקה, וזה יכול להעמיק את החיבור הזוגי. בו־זמנית, כדאי שתכניסו יותר מים לזוגיות - תבלו יחדיו בים, בבריכה, ואפילו במקלחת”. 

מתוך תוכניתה של שלומית תמיר, כל יום שני ב־20:00 ב־103FM