גברים, זה בשבילכם: גוף הגבר עובר שינויים עם השנים שרובינו לא מודעים אליהם. שינויים אלה עשויים להשפיע על איכות החיים ועל מהלכם. לרגל יום הגבר, שחל היום (חמישי), בחרנו נתמקד ונבחן בדיקות אשר יכולות לשפר ולהציל את חיינו, בדיקות שקשורות למערכת המין הגברית.

תפקוד מיני: התפקוד המיני פוחת עם הגיל בדרגות שונות. ממחקרים באנגליה עולה כי 40% מהגברים בגילאי 40 ומעלה מדווחים על ירידה ברמה מסוימת בתפקוד המיני. לירידה זו יכולות להיות סיבות רבות, ביניהן שינוי הורמונלי, תרופות, מתח, מחלות רקע ועוד. יש בידינו כיום מגוון תרופות וטיפולים לשיפור איכות חיי המין אשר תופעות הלוואי שלהן מזעריות. מומלץ להגיע לייעוץ פתוח עם אורולוג לשם שיפור איכות החיים והזוגיות. 

בדיקת PSA בדם: PSA (או בשמו המלאProstate specific antigen ) הינו חלבון המופרש מהערמונית - בלוטה הממוקמת ברצפת האגן, מתחת לכיס השתן וחובקת את צינור השתן. תפקידה הוא ייצור נוזל זרע (תאי הזרע עצמם מגיעים מהאשך) וחלבון PSA הוא חלק מנוזל זה. לעיתים, רמת ה- PSA עולה ולכך יכולים להיות הסברים רבים - הגדלת ערמונית, דלקת וגם סרטן הערמונית. 

המלצת האגודה למלחמה בסרטן היא לגברים מעל גיל 50 להיבדק לבדיקה זו. במידה וישנה חריגה בבדיקה (ערך גבוה או שינוי חד מערך קודם), אני שולח את המטופל לבדיקת MRI של הערמונית. לעיתים קרובות הסריקה יכולה לספק הסבר ולהרגיע. במידה וישנו אזור חשוד ב- MRI אני מבצע ב״מדיקה״ ביופסיה חכמה, בטכניקה אוסטרלית, בה אני מנווט בצורה תלת-ממדית את מחט הדגימה על גבי הולוגרמת MRI בחדר ניתוח אל האזור החשוד. הפעולה נעשית בהרדמה של כעשר דקות, אינה כואבת ונעשית דרך העור ברצפת האגן (פרינאום) ובכך מפחיתה סיכון לזיהום (ביופסיית פיוז׳ן+מיפוי). 

במידה ומתגלה מוקד גידולי בבדיקה, לעיתים אנו מבצעים מעקב בלבד, ולעיתים אנו נדרשים לטיפול בו כורתים את הבלוטה בעזרת רובוט דה-וינצ׳י או שאני מפנה לאונקולוג מקרין.  כיום, אנו גם יכולים לעיתים להציע ניתוח חדשני בו הוכשרתי בתת-התמחות באוסטרליה, במסגרתו אני הורס את המוקד הגידולי בעזרת זרם חשמלי מאלקטרודות העוברות דרך העור בהרדמה של מספר דקות. טיפול זה מותיר את הערמונית במקומה ובכך שומר על התפקוד המיני ועל השליטה על השתן (טכנולוגיית ננו-נייף). הניתוח אורך כשעה ולאחריו משתחררים הביתה. 

בדיקת רמת הטסטוסטרון בדם: טסטוסטרון הינו הורמון המין הגברי. עם השנים ישנה ירידה ברמתו, דבר העשוי להתבטא בירידה בחשק המיני, עייפות מוגברת ושינויים במטבוליזם של הגוף. בדיקת דם לטסטוסטרון עשויה להצביע על חסר בהורמון, ובמצבים מסוימים מתן שלו עשוי להביא לשיפור ניכר באיכות החיים. 

איכות זרימת השתן: אותה בלוטת ערמונית שהזכרנו קודם עשויה, באופן שפיר, לגדול ולחסום את צינור השתן. חסימה זו מתבטאת בקימה מוגברת בלילות, תכיפות מוגברת במתן שתן, צורך להמתין עד יציאת השתן, חוסר התרוקנות וטפטוף סופי. תופעות אלו עשויות לגרום לירידה באיכות החיים, עייפות ועוד. 

במקרים בהם ההפרעה החסימתית הינה משמעותית, אנו עושים ניסיון טיפול תרופתי בתרופות המשפרות את מעבר השתן ומרפות את הלחץ אותה מפעילה הערמונית. במידה והשיפור אינו מספק או במידה והתרופות גורמות לתופעות לוואי, אנו מציעים כיום טיפול חדשני בטכנולוגיית REZUM. טכנולוגיה זו מבוססת על פעולה קצרה, ללא אשפוז,  בה תחת הרדמה של מספר דקות מוזרק זרם קיטור דרך מערכת ממוחשבת אל הערמונית, דבר הגורם בהמשך לנסיגת החסימה ושיפור תסמיני. 

דם בשתן: ישנן סיבות רבות מאוד לדם בשתן בקרב גברים. חלקן שפירות (למשל כלי דם קטן שמדמם מהערמונית) וחלקן עשויות להיות אות מקדים לקיום פוליפ סרטני. בכל מקרה בו ישנו דמם במערכת השתן יש להיבדק על ידי אורולוג.
 
הכותב הינו ד״ר אילן גיאלצ׳ינסקי, מומחה בכירורגיה אורולוגית אורואונקולוגית רובוטית וזעיר פולשנית. משמש כסגן מנהל המחלקה האורולוגית בביה״ח "אסף הרופא" ומנתח בכיר במרכז הרפואי "מדיקה אקסל" ברמת החייל, תל אביב.