אבות המזון החיוניים לקיומנו הם פחמימות, שומן וחלבון. אבל כמה אנחנו יודעים על החלבון וחשיבותו? החלבון, בניגוד לשומנים והפחמימות שמהווים מקור לאספקת האנרגיה לגופנו, מסייע בבניית רקמת השריר ובתחזוקה. המאזינה ביקשה לדעת האם עודף חלבון או סידן בגוף יכולים לגרום נזק? ד"ר רוזמן השיבה לשאלה וסייעה לה להעריך את צריכת החלבון שלה.

כן, השאלה מה זה עודף.
"לא יודעת, יש דרך לבדוק את זה?"

אגיד לך אם את אוכלת יותר מדי. מדברים על צריכה מומלצת של סידן לאדם מבוגר בממוצע של אלף מיל' ליום. יש סידן גם במים ובלחם ובירקות הירוקים ובמוצרי החלב. זה לא קשה להגיע לכמות הזאת, מאוד לא קשה בייחוד מי שאוכל מוצרי חלב ומי שלא ואוכל טופו זו לא בעיה בכלל. הרמה שמתחילה להיות מסוכנת היא מעל 2,500 ליום שזה קצת יותר קשה, זה רק אם את אוכלת הרבה מוצרי חלב ולוקחת תוספים. עודף סידן יכול לעשות אבני כליה גם עודף חלבון יכול להזיק לכליות באנשים מסוימים בלבד לא בכולם היום אנשים צעירים שמתאמנים בחדרי כושר ואוכלים 3 גרם חלבון לכל קילו שהם שוקלים, אפילו על זה יצאו מחקרים שזה לא מזיק לכליות. כלומר זה תלוי מי. אני לא צריכה שתגיעי ל-300 גרם חלבון ליום.
"אני בת 60, אוכלת יוגורט אחד ביום".

כמה חלבון? יוגורט רגיל?
"0 אחוז, לא 'פרו'. אוכלת בסביבות ה-350 גרם גבינה 0 אחוז לבנה. מבחינת ירוקים אני אוכלת מלפפון".

ביצים?
"כמעט ולא, אולי ביצה או שתיים בשבוע, אפילו לא".

טונה?
"אני אוכלת גבינה צהובה 9 אחוז, פרוסה ליום. אני גם לא אוכלת לחם, אוכלת הרבה ירקות. כמות מסחרית של עגבניות שרי ביום".

אתמול אכלתי קילו וחצי עגבניות שרי.
"אני משתוקקת לשמוע את סדר האכילה שלך".

בחלבון לדעתי חסר לך טיפה אפילו.
"אני עושה הרבה ספורט, הולכת שעתיים וחצי".

את מגיעה ל-51 גרם חלבון שזה מינימום, לא עודף, בסידן הגעת ל-850, בקושי מגרדת את הכמות המומלצת
"יופי".

אני אוכלת ביצת עין הפוכה עם שלוש עגבניות גדולות בצהריים חצי קוביית טופו ותבנית שלמה של מיליון ירקות בתנור, ושכחתי מה אני אוכלת בערב, אבל בין לבין תוקעת קילו עגבניות שרי ושותה 3-2 בירות.
"כיף לשמוע".