קוטג' היא אחת הגבינות האהובות בישראל, אבל האם היא עלולה לגרום לבעיות בריאותיות? ד"ר מאיה רוסמן התייחסה לכך בתוכניתה ב-103FM במהלך שיחה עם מאזינה.

מאזינה: אני לא נוהגת לאכול מוצרי חלב, אבל נמאס לי ורציתי לאכול קצת קוטג'. התחלתי לאכול ופתאום התחיל לשרוף לי בדרכי השתן, הסתכלתי על רשימת הרכיבים וראיתי שקוטג' מכיל טריקלציום פוספט. נכנסתי לאינטרנט לראות מה זה, וקראתי שמי שסובל משלפוחית רגיזה, לא כדאי לו לאכול קוטג'. מה דעתך על זה?

רוזמן: "טריקלציום פוספט הוא תוסף סידן פשוט, זה זרחן עם סידן. למה את לא אוכלת מוצרי חלב, ופתאום החלטת להוסיף קוטג'?"

מאזינה: אני לא סובלת מוצרי חלב בגלל הלקטוז, אבל את תמיד אומרת שבקוטג' יש פחות לקטוז.

רוזמן: "פחות, אבל זה לא שאין בכלל. יכול להיות שהלקטוז הוא הסיבה לתחושת הצריבה בדרכי השתן שאת מרגישה?"

מאזינה: אני לא יודעת, אבל באינטרנט היה כתוב שלמי שיש שלפוחית רגיזה כדאי להימנע מאכילת קוטג'.

רוזמן: "טוב, אז תימנעי. אני לא מכירה שטריקלציום פוספט גורם לתופעות כאלה, וזה חומר שנמצא בהרבה מאוד דברים, גם בתוך תוספי סידן. את יכולה לנסות מוצרי חלב אחרים, אם המטרה שלך היא לצרוך סידן בלי לקטוז. הפתרון לזה נמצא בגבינות הקשות הצהובות, שיש בהן כמות אפסית של לקטוז".

מאזינה: אבל יש בזה המון מלח.

רוזמן: "לא בהכרח. למשל, בגבינה צהובה, אפילו לא דלת-שומן, יש 600 מ"מ נתרן ב-100 גרם. בפרוסה של גבינה צהובה יש לך פחות נתרן לעומת פרוסת לחם אחת. זה לא כזה נורא, ויש בזה המון סידן, ואין לקטוז, וגם אין בזה טריקלציום פוספט, אז זה כדאי יותר".

מאזינה: יש לי עוד שאלה. יכול להיות שכאשר נמנעים מפחמימות וסוכר, זה גורם לפגיעה במצב הרוח?

רוזמן: "יש טענה כזו. אני לא כל כך מאמינה לזה, כי הסרוטונין במוח לא נוצר ישירות מפחמימות אלא דווקא מחומצה אמינית שנמצאת בדברים אחרים כמו גרגירי חומוס, גבינות וטחינה. אני יכולה גם להגיד לך שאנשים שעושים דיאטה כדי לרדת במשקל ומפחיתים את כמות הפחמימות שהם אוכלים, דווקא הרבה פעמים נהנים ממצב רוח טוב מעצם העובדה שהם ירדו יפה מאוד במשקל".

מאזינה: את אמרת לא לאכול בצהריים פחמימות, וגם סוכר, אז חשבתי שאולי הירידה במצב רוח היא בגלל זה.

רוזמן: "זה בטח לא פוגע לך במצב הרוח. תעשי קצת ספורט, זה משפר את מצב הרוח".