אני בן 18 ועושה דיאטה. רזיתי כבר 22 קילו. בכל בוקר אני אוכל חצי פרוסה, בצהריים פרוסה אחת עם חזה עוף, בערב חצי פרוסה נוספת, וביום שבת אני אוכל כרגיל. בזמן האחרון התחילו לי כאבים מאוד חזקים בבטן בצד ימין, מאחורי הצלעות. השבוע השתדלתי לאכול קצת יותר, ועבר לי הכאב. יש לציין שכואב לי מאוד בהליכה, בשיעול ובצחוק. ממה זה נובע? האם כדאי לי להמשיך בדיאטה?
"מה שאתה עושה נקרא 'דיאטת כסאח לא בריאה'. אתה אוכל פרוסת לחם ביום, שזה בערך 70 קלוריות, וחזה עוף. מה זה? אתה לא אוכל ירקות, לא אוכל פירות, וחסרים לך ויטמינים ומינרלים. לבחור בן 18 אין בפרוסה אחת של חזה עוף מספיק חלבון. אתה חייב לשנות את התזונה שלך ולהיעזר בדיאטנית או בתזונאית שתדע להדריך אותך כי כרגע השיטה הזו גורמת לך נזק ממשי. מה גם, שדיאטות כאלה לא מחזיקות לאורך זמן. אי אפשר להתמיד בדיאטות כאלה תקופה ארוכה.

"בסופו של דבר נשברים ועולים הכל בחזרה ואף יותר. תאכל הרבה ירקות מכל המינים ומכל הצבעים. גמבה, פלפל, מלפפון, חסה - אלה דברים שכמה שתאכל מהם לא תשמין. אגב, אני מציע שתפנה לרופא המשפחה, יכול להיות שיש לך אבנים בכיס המרה אם כואב לך בצד ימין, אז כדאי שתדאג לשתות הרבה נוזלים ולשנות את הדיאטה. תאכל סלט בבוקר, בצהריים ובערב עם כפית של שמן זית, וכך, אני מאמין, תרגיש טוב".

חליתי בהליקובקטר פילורי, והרופא המליץ על טיפול עם כמה סוגי אנטיביוטיקה ונוגדי חומצה. אחד מקוקטייל הכדורים שאני צריכה לקחת נקרא פרידקס, ובעלון שלו קראתי שהוא גורם להפרעות קצב. האם אני צריכה לדאוג?
"הליקובקטר פילורי הוא חיידק די חדש. עד לפני כמה שנים חשבו שמאחר שבקיבה יש רמת חומציות מאוד גבוהה, חיידקים לא יכולים לשרוד בה. חיידק זה קיים אצל אחוז מאוד גבוה באוכלוסייה, ואילו אחוז קטן מאוד של החולים עלול לפתח סרטן בקיבה. כל טיפול בחיידק מבוסס גם על תרופות סותרות חומצה, ומי שלוקח אותן סופג פחות טוב סידן, ברזל וחלק מהוויטמינים. לכן בעת השימוש אני מציע לשלב גם תוספי מזון. מעבר לזה, אני מציע לך לקרוא שוב את העלון. לא כתוב שם שהכדור גורם להפרעות קצב, אלא עלול לגרום, וההבדל פה משמעותי. תופעות הלוואי לרוב זניחות בהשוואה לרווח שמקבלים מהשימוש בתרופה. אם תפתחי את העלון לצרכן שמופיע באקמול, את תפחדי ליטול גם אותו. מעבר לזה, יש תרופות חלופיות, אבל בשביל זה צריך לפנות לרופא המטפל".

אני בן 71. לפני שנה וחצי הלכתי לצילומים לבדיקת צפיפות עצם לגילוי אוסטיאופורוזיס והתחלתי לקחת כדור בשם ריבון. קראתי שהכדור גורם לתופעות לוואי, והפסקתו עושה נזק גדול. האם עליי להפסיק לקחת את הכדור?
"ריבון הוא כדור שלא נוטלים כל החיים. אני משער שקראת שמי שמפסיק את הטיפול באמצע לוקח את הסיכון שמחלת האוסטיאופורוזיס תחריף. ירידה בצפיפות עצם היא מצב שעלול להוביל לשברים לעתים קרובות. לכן החשש הגדול במחלה, בייחוד לאנשים מבוגרים, הוא שבר בצוואר הירך או באגן הירכיים שיכול להוביל לתחלואה. אני ממליץ בחום לבדוק את רמת הוויטמין D בדם ולחזקו בעת הצורך באמצעות תוספים ותרופות. מעבר לכך, אני מציע לפנות לרופאה אנדוקרינולוגית מומחית לתופעת האוסטיאופורוזיס. הרופאה תדע לפי דרגת וחומרת המחלה לתת את המינון הנכון עבורך. מלבד זאת, כדאי מאוד להקפיד על פעילות גופנית בתדירות גבוהה ואכילת מוצרים המכילים סידן במטרה לחזק את העצמות והשרירים. אחד הסיבוכים הנדירים במחלה מוביל לנזק (נמק) בלסת התחתונה, ולכן, לרוב רופאים ממליצים לפנות לרופא השיניים ולסיים את כל טיפולי חלל הפה בטרם תחילת הטיפול במחלת האוסטיאופורוזיס".