מאז פרצה מגפת הקורונה, רבים החלו לצרוך תוספים של ויטמין D מכיוון ששמעו כי הוא מסייע למערכת החיסון. ד"ר מאיה רוזמן התייחסה בתוכניתה ב-103FM למחקרים השונים הנוגעים ליתרונות ולחסרונות של ויטמין D, הזהירה מפני צריכה עודפת של הוויטמין והמליצה לצאת לצעידה קצרה בשמש: "כך גם שורפים קלוריות, וגם ממלאים את המאגרים בוויטמין D".

"לפני שאתם רצים לקנות תוספי תזונה וויטמינים, שימו לב: עודף ויטמין D הוא מסוכן", הזהירה התזונאית. "אתחיל עם ציטוט מתוך מסמך שהפיץ משרד הבריאות בתאריך 11.10.20 לגבי הקשר בין ויטמין D לקורונה, כחלק מהנחיות לציבור ולמטפלים: 'חסר ויטמין D נקשר בהדבקות ותחלואה בזיהומים בדרכי הנשימה, רמה תקינה של ויטמין D קשורה בהפחתת הדבקות ותחלואה ב-19 COVID. טרם בוצעו מחקרים התערבותיים רחבי היקף שמוכיחים יעילות מתן ויטמין D במניעת תחלואה בבני אדם. לאור האמור מעלה מומלץ לשמור על רמה תקינה של ויטמין D על ידי חשפה לשמש או על ידי נטילת תוסף. שימוש במינון יתר של ויטמין D, הוכח כמגביר נפילות ושברים'".

אין כוח לבשל? מאיה רוזמן עם ארוחת הצהריים המהירה והמושלמת

"ויטמין D חשוב למשקל הסידן והזרחן בגוף ולבריאות העצמות. היו מחקרים שהראו שוויטמין זה מפחית גם סיכון לסרטן, או מחזק את המערכת החיסונית, אבל מנגד היו גם מחקרים שהראו שתוספת של מעל 1000 יחידות מעלה סיכון לאבנים בכליה וגם לשבץ מוחי. בסקר גדול שערך שירות הבריאות הלאומי הבריטי טענו כי מציגים את ויטמין D בתור תרופת פלא, ושחשיבות תוסף ויטמין D פחותה מאוד לעומת קיום אורח חיים בריא".

"אמנם ויטמין D חשוב מאוד למערכת החיסון אבל צריך לשים לב לעובדה הבאה: אם התזונה לא נכונה ואין בה מספיק חלבונים, אבץ, ויטמין C וויטמין A - ויטמין D לא יעזור". 

אזהרה: ויטמין D הוא ויטמין מסיס שומן, זה אומר שהעודפים שלו אינם מופרשים החוצה בשתן אלא נאגרים בגוף ויכולים לגרום לרעילות: בחילות, גירויים בעור ובעיניים, נזקים לכליות, שקיעת סידן, ועוד".

אז מהי הכמות המומלצת לצריכת ויטמין D?
"לפי האתר של מכבי שירותי בריאות, הכמות למבוגרים היא 5 מק"ג ליום (זה שווה ל-200 יחידות בינלאומיות). מעל גיל 50 - 400 יב"ל. על פי טבלאות הקצובה המינון המומלץ הוא 800-1000 יב"ל , כאשר הרמות המומלצות הן בהיעדר חשיפה לשמש. הכמות המירבית לפני רעילות היא 50 מק"ג, כלומר 2000 יב"ל".

איך אפשר לקבל כמות טובה של ויטמין D, ובחינם? 
"במזון, ויטמין D נמצא בביצים (בחלמון), דגים, כבד, גבינות שמנות, חמאה, שמנת. בביצה אחת, למשל, כבר יש יותר מחמישית מן הכמות המומלצת. ב-100 גרם דג לברק יש 200 יב"ל, כלומר רבע ממה שצריך ליום".

"והכי חשוב: יש בעור שלנו ויטמין D לא פעיל, שהופך להיות פעיל בהשפעת השמש. לפי מחקרים, מספיקה חשיפה של 10 דקות לשמש כל יום, של הידיים בלבד, ונוצרת כמות מספיקה של ויטמין D בגוף. אז במקום לקנות טבליות או טיפות של ויטמין D, צאו לצעידה קצרה בשמש! גם שורפים קלוריות וגם ממלאים את המאגרים בויטמין D. ולא לשכוח גם את שאר הוויטמינים, לצד תזונה נכונה עם מספיק חלבונים".