בתי בת ה־27 מאוד מדאיגה אותי. אנחנו מתגוררים במושב בצפון, ובתיכון אבחנו אותה כסובלת מבעיות חברתיות. היא ילדה מאוד מופנמת, וקשה לה למצוא את עצמה בעולם. לצערי, היא לא מצאה עבודה שתתאים לה, ועושה רושם שהיא מאוד מתקשה למצוא את עצמה מקצועית. מעבר לזה, היא מעולם לא הייתה במערכת יחסים, ואני חוששת שהיא תישאר לבד. היא ניסתה לגור עם אחותה שנה, אבל זה לא צלח, ולאחרונה ביקשה לעבור לגור במרכז וטענה שתצליח להסתדר שם. איך אוכל לסייע לה למצוא את הכיוון שלה בחיים?
"כל ילד הוא עולם ומלואו, והוא מגיע לחיים האלה עם הנקודות החזקות יותר או פחות שלו. הרי אף פעם לא תראי שכל הילדים שלך הם בעלי אותם קווי אישיות. לכל אחד יש אופי אחר, יכולות אחרות, וחוזקות שאין לאחר. הבת שלך הגיעה לעולם כשהיא מופנמת מאוד ומתמודדת עם דילמות רבות וקשיים חברתיים ורגשיים. מדברייך עושה רושם שאת אמא מנהיגה. כזו שהצליחה להוביל את הילדה שלה עד לשלב מסוים, ועכשיו נתקעת. את מאוד אסרטיבית, בעוד היא עדיין לא הצליחה לפתח בתוכה תכונות כאלה.

"היא רכבה על הגל שלך כל השנים, היא נסעה ברכב ואת היית הנהגת, את הובלת אותה, ועכשיו הגיע הזמן שהיא תלמד מהו הרכב שלה ותצליח להכיר את החוזקות שלה ולהניע את המנוע האישי שלה. ההתעסקות שלך לא צריכה להיות סביב מציאת עבודה עבורה או מציאת מערכת יחסים שתתאים לה. מה שבאמת חשוב זה לעזור לביטוי העצמי שלה. היא צריכה ללמוד לגלות עצמאות והיא חייבת לעלות שלב ביכולת ובכלים שלה לנהל את עצמה. את הובלת את הילדה שלך לאיפה שיכולת להוביל אותה, ועשית זאת במסירות רבה, אבל עכשיו מגיע השלב שבו את צריכה לתת לה לעשות את העבודה. את מכירה את הסיפור על הגולם? הרי כשהפרפר עטוף בגולם הוא מנסה לצאת ונאבק, מדובר במאבק קשה וקורע לב, וכל מה שאנחנו רוצים זה לעזור לפרפר לצאת לחופשי.

"העניין הוא שאם אנחנו נפתח לו את הגולם מבחוץ, הוא לא יצליח לפרוש כנפיים, אבל אם אנחנו ניתן לפרפר להתמודד עם המאבק, הוא יצליח לצאת ולעוף. אני ממליץ שתשקיעו בסדרת מפגשי אימון עבורה. תמצאי לה מאמנת שתוכל לעשות איתה תהליך. ככה היא תוכל להתכונן בצורה חכמה לקראת המעבר, ואתם תמשיכו לחזק אותה ולתת לה לעשות את המהלך הזה נכון. כשהיא מדברת על מעבר למרכז, תגידי לה שזה רעיון נהדר ושאת תתמכי ותעמדי מאחוריה בכל מה שהיא תרצה לעשות. שבו איתה ותכינו תוכנית יחד, תציעו לה לחפש דירות שותפים, ואני בטוח שעם מעט עזרה וחיזוקים היא תצליח לפרוש כנפיים".

אני נשוי ואב לשלושה ילדים. אני מתגורר בדירה במרכז שעליה אני משלם משכנתה, ובנוסף יש לנו עוד דירה להשקעה בפריפריה. בתקופה האחרונה החלטנו שהדירה קטנה לנו, ואנחנו רוצים למכור את הדירה שאנחנו מתגוררים בה, אך יש מסים רבים שהופכים את העסק ללא משתלם כלכלית ומייקרים את הפעולה בצורה משמעותית. כיצד עלינו להתנהל?
"יש לכם שתי אפשרויות מרכזיות: האפשרות הראשונה היא להשכיר את הדירה שבה אתם מתגוררים, להוסיף עוד קצת כסף ולשכור לכם דירה מרווחת יותר במרכז. האפשרות השנייה, והלא פחות טובה, היא למכור את הדירה שבה אתם מתגוררים היום, לחסל את המשכנתה, ואת הכסף שנותר ממכירת הנכס - להשקיע. פנה לחברת השקעות ובנו יחד תיק סולידי שיניב לך הכנסות גבוהות. בינתיים שכרו לעצמכם דירה נוספת שתתאים לצרכים של המשפחה שלכם".

פתחתי עסק לייעוץ לגברים בנושא דייטים. איך היית ממליץ לי להתנהל נכון מבחינה כלכלית?
"אנשים חושבים שההכנסות שלהם נועדו לממן את ההוצאות שלהם בחיים, ואם נשאר, אז הם יכולים לשים בצד כדי לייצר השקעות. זו הטעות הכי גדולה של בני אדם בנושא הכלכלי. הדבר הראשון שצריך לעשות זה לשים כסף בצד כדי להגדיל את הר הכסף ולייצר מודל השקעות, ורק אחר כך כל ההוצאות באות. אתה צריך להחליט איזה סכום אתה יכול להעביר כל חודש לקופת גמל להשקעות, מעין חיסכון פתוח שמושקע כל הזמן במסלולים. הרעיון בחיים הוא להתייחס לכסף קודם כל כהשקעה, ורק אחר כך לקנות בו אוכל. זה השיעור הכי חשוב, ועליו אתה צריך לבסס את ההתנהלות הכלכלית שלך לאורך השנים".