מהו אותו ויטמין מיוחד? מהילדות שמענו מההורים לאכול גזר, שהוא מלא בויטמינים וטוב לעיניים. עד כמה השורש הכתום באמת מוסיף לנו מבחינת ערכים תזונתיים, במיוחד בתקופת הקורונה? והאם הוא יכול לעזור במניעת ההדבקה? על כך השיבה המומחית והדיאטנית הקלינית ד"ר מאיה רוזמן בתוכניתה ב-103FM.

"הגזר חשוב לצמיחה תקינה, לחיזוק העצמות, ולצמיחת שיער בריא", אמרה רוזמן. "הוא חשוב לבריאות העור ומסייע במניעת אקנה. הוא גם עוזר במניעת היווצרות כתמי עור, חשוב לבריאות החניכיים, וכנוגד חמצון הוא גם עוזר בהפחתת הסיכון לסרטן".

ויטמינים, תוספי תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')
ויטמינים, תוספי תזונה (אילוסטרציה) (צילום: אינג אימג')

ויטמין A מוריד את הסיכוי להדבקה בקורונה?

"ויטמין A נמצא בכמות גדולה בכבד, ברוקולי, תרד, ובירקות ופירות כתומים, בהם מצטיינים הגזר והבטטה", סיפרה הדיאטנית. "ויטמין A עמיד לחום יחסית, ולכן יש כמות גדולה שלו גם בגזר מבושל, בטטה בתנור או מרק כתום. הכמות הדרושה ליום של ויטמין A היא 900 מק"ג ליום למבוגרים - מה שאומר שבגזר אחד כבר יש את כל מה שצריך".

"ויטמין A ידוע בעיקר בזכות השפעתו החשובה על הראייה, ובעיקר היכולת לראות בחושך, אבל יש לו תפקיד לא פחות חשוב במערכת החיסון. מחקרים רבים לאורך השנים הראו, למשל, שילדים עם חסר קל של ויטמין A לוקים במחלות מערכת הנשימה בשכיחות גבוהה יותר, וכן התמותה בקרבם ממחלות מדבקות הייתה גבוהה משמעותית בהשוואה לילדים עם רמת ויטמין A תקינה. לוויטמין A יש השפעה ישירה על תאי מערכת החיסון וגם השפעה עקיפה על תאים שמונעים חדירה של וירוסים לגוף", אמרה רוזמן בתוכניתה, אולי ברלוונטיות לתקופת הקורונה.

קורונה - נשים עם מסכה בירושלים (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)
קורונה - נשים עם מסכה בירושלים (למצולמות אין קשר לנאמר בכתבה) (צילום: אוליבייר פיטוסי, פלאש 90)

"שימו לב, גם ויטמין A הוא מסיס שומן, מה שאומר שהעודפים שלו אינם מופרשים החוצה בשתן אלא נאגרים בגוף, בכבד וגם בעור - ואפילו עלולים לגרום לצבע כתמתם בכפות הידיים ובפנים. עודף ויטמין A עלול לגרום לנשירת שיער, בחילות ובעיות עור, ולכן תוספים לא מומלצים גם במקרה הזה. הקפידו על תזונה נכונה", סיכמה את דבריה.