באחרונה התחלתי לשמור על המשקל, ובכל ארוחת צהריים בעבודה אני אוכלת קופסת קוטג’ אחת עם מלפפון ושלוש פריכיות אורז. מה דעתך?
“בשלוש פריכיות אורז יש לא פחות מ־100 קלוריות, ויחד עם קופסה שלמה של קוטג’ את מקבלת ארוחה בסך כ־350 קלוריות. בדיוק באותה כמות של קלוריות את יכולה לאכול שלושה כריכים המורכבים משש פרוסות לחם קל עם פסטרמה או גבינה, ארוחה המכילה חזה עוף, תפוח אדמה קטן ושעועית ירוקה ברוטב עגבניות, שני משולשי פיצה מבצק דק, או פיתה עם חביתה וסלט ירקות”.

כשאני וחברות שלי יושבות במסעדה אני מאוד אוהבת להזמין סלט. לצערי, לא בכל המקומות יש גבינת פטה 5% שומן, וכך אין שום מנה דיאטטית שמתאימה לי בתפריט. מה עליי לעשות?
“בגבינת פטה בעלת 5% שומן יש כ־150 קלוריות ל־100 גרם, ואילו בגבינת פטה בעלת 16% שומן יש כ־200 קלוריות ל־100 גרם. לדעתי ההבדל הזה זניח. אם את מקפידה על אכילה בריאה ושמה לב לקלוריות חשוב שתדעי שרוב הקלוריות בסלט מגיעות דווקא מהרוטב, בעיקר אם יש בו שמן. רוטב יכול להקפיץ את הערך הקלורי של הסלט ב־300 קלוריות לפחות, וזה עוד לפני תוספות, כמו קרוטונים, אגוזים, עדשים שחורות, חמוציות או בטטה מטוגנת. אם תלכי למסעדה עם חברות ותזמיני דווקא סלט יווני, הכולל גבינת פטה בעלת 16% שומן, דעי שמדובר באופציה העדיפה ביותר מבחינה קלורית. רק חשוב מאוד שתבקשי את הרוטב בצד, ותוסיפי אותו לסלט בצורה מדודה”.

אני משתדלת לבשל לעצמי אוכל לשבוע מראש, ולהקפיא. האם הערך התזונתי של הירקות נשמר בהקפאה?
“הערך התזונתי של הירקות בדרך כלל משתנה לאחר הבישול, וירקות מבושלים כבר לא מכילים ויטמין C, לכן בכל פעם שאת אוכלת ירקות מבושלים כדאי שתדאגי להוסיף לארוחה גם סלט ירקות טריים”.

אני מקפידה לשלב בתפריט התזונתי שלי דגים. האם יש הבדל בין סלמון טרי לקפוא?
“דגים נחשבו מאז ומתמיד למזון בריא, במיוחד כאשר צורכים אותם טריים. בשל תהליך ההקפאה הממושך של הדג והעובדה שהוא מכיל הרבה מאוד מים, ההבדל המשמעותי בין דג טרי לקפוא מתבטא בעיקר במרקם ובטעם. מבחינה תזונתית אין הבדל משמעותי בין דג טרי לקפוא, אבל חשוב לי לציין שבדג קפוא יש קצת פחות ויטמין B12”.

אני אם לשלושה ילדים ותוהה אם זה בסדר לחמם עבורם מזון באמצעות מיקרוגל. מה דעתך?
“רבים בוחרים להימנע משימוש במכשיר המיקרוגל מחשש לקרינה, אך למרות הכל השימוש במיקרוגל מאוד נפוץ, ועד כה אין מחקרים חד־משמעיים בנושא ואי אפשר לטעון כי הקרינה במיקרוגל מזיקה. חשוב לי לציין כי חימום ממושך של מזון עלול דווקא לפגוע בערכים התזונתיים שלו. לכן אני ממליצה על חימום קצר ככל האפשר”.

אנחנו מאוד אוהבים לאכול תרד. האם זה נכון שיש בו כמות גבוהה של ברזל?
“בתרד יש הרבה ברזל – במיוחד יחסית לירקות אחרים ולעוף – אבל יש בו גם חומר שנקרא חומצה אוקסלית. חומצה זו נקשרת לברזל, סופחת אותו ומונעת את הספיגה שלו בגוף. אם כן, בתרד יש הרבה ברזל אבל הוא לא נספג בגוף”.

האם שוקולד מריר משמין פחות ביחס לשוקולד חלב?
“רבים חושבים שבשוקולד מריר יש פחות קלוריות, אבל ברוב המקרים מדובר בטעות. כמות הקלוריות שתמצא בשוקולד מריר דומה לזו שיש בשוקולד חלב. העובדה שבשוקולד מריר החלב מוחלף בחמאת קקאו לא גורמת להפחתה במספר הקלוריות. ברוב השוקולדים החלביים יש ב־100 גרם בממוצע בין 500 ל־550 קלוריות, ויש הרבה מאוד סוגים של שוקולד מריר עם אותה כמות קלוריות. יש שוקולדים שמכילים כ־450 קלוריות, כלומר ההבדל לא גדול בכלל, אז אם אתם אוכלים שוקולד מריר כדי לחסוך קלוריות – זה מיתוס”.

אני מאוד אוהבת לאכול אבטיח, אבל חוששת מכמויות הסוכר הגבוהות שהוא מכיל. כיצד לדעתך אצליח לשלב אבטיח בתזונה היומיומית שלי?
“בכדי להצליח לשלב אותו בתזונה שלך, ההמלצה שלי היא לאכול אבטיח מיד אחרי הארוחה, ואז הסוכר שלו יתפרק לאט יותר בגוף. מעבר לזה, תמיד תוכלי לשלב אבטיח עם גבינה בולגרית או עם כל גבינה אחרת שאת אוהבת לאכול. אפשרות נוספת היא להוסיף מעט אגוזים או שקדים שיסייעו בספיגת הסוכר”. 

מתוך תוכניתה של ד"ר מאיה רוזמן, בכל יום שישי ב־12:00 ב־103FM