אתם מכירים אותו בעיקר כאמצעי לעיבוי השפתיים או להעלמת קמטים, אבל קולגן הוא הרבה יותר מכך. מקורה של המילה קולגן במילה היוונית kólla, שפירושה דבק. קולגן הוא החלבון העיקרי בגוף: הוא נמצא בעצמות, בשיניים, בשרירים, וכמובן בעור. הוא מיוצר על ידי הגוף מדי יום ביומו, אך הייצור שלו מואט ככל שאנו מתבגרים. 

"הקולגן הוא החלבון השכיח ביותר ברקמות הגוף, והחיוני ביותר לעורנו", מסבירה מירב בן יקר, מנהלת הדרכה ראשית במותג הקוסמטיקה המקצועית HL. "חלבון זה הוא האחראי לעיצוב, תמיכה וחיזוק תשתית העור, והוא זה שמעניק לעור את המראה המוצק, הרענן והבריא. ייצור הקולגן בעור מתרחש ברקמת החיבור של הדרמיס. 

בעור צעיר, סיבי הקולגן הינם רבים ומתוחים. מחקרים מראים שקצב ההידלדלות של מאגרי הקולגן והתבלות הסיבים שונה מאדם לאדם, ותלוי בנטייה גנטית, כשחלק מהאנשים הם בעלי נטייה גנטית לדלדול ולהתבלות מוקדמים יותר. 

בסביבות גיל 30 אנו מתחילים לאבד כ־1%־1.5% קולגן מדי שנה, והתהליך מואץ במיוחד בגיל המעבר, כתוצאה משינויים הורמונליים. כך, בעשור השישי לחיינו למשל, יכולת הגוף לייצר קולגן חדש פוחתת בעד כ־75%. בנוסף, גורמים חיצוניים כגון שמש, זיהום סביבתי, עישון ועוד, מאיצים את ייצורם של הרדיקלים החופשיים, אשר מסיבים נזק לסיבי הקולגן וכך מובילים לאובדן גמישות העור, שנראה מדולדל, מקומט, עייף וזקן". 

"לפני שבע שנים, כשהחלטתי להביא את תוסף הקולגן לארץ, כולם הסתכלו עליי כעל משוגע", מספר רון וינברג, מנכ”ל חברת קולגן פלוס. “בנסיעות העסקים שלי למזרח הרחוק נתקלתי בתוספי הקולגן. התחלתי לבדוק ולחקור והבנתי שמדובר במוצר מדהים, מאוד מבוקש שם, עם תועלות עצומות. העובדה שבארץ אף אחד לא הכיר אותו לא הרתיעה אותי. התחלתי לייבא את הקולגן שהיה המתקדם ביותר אז, ומקורו בדגים, ולאט־לאט נוצר קהל לקוחות נאמן שהלך וגדל. 

בהמשך יצרתי שיתוף פעולה עם חברת ג'ליטה הגרמנית, שנחשבת לענקית התחום, בעלת מחקרים קליניים ופטנט רשום, ומאז השמיים הם באמת הגבול. היום החברה שלנו מציעה מגוון רחב של תוספי קולגן, באבקה או בטבליות, מדגים או מבקר, למפרקים ולעצמות או לעור ולשיער, ובהתאמה אישית לכל לקוח, לרבות ספורטאים".

לעודד את הגוף
האם אכן קולגן הוא התשובה לעור צעיר יותר? "אין כל מחקר מדעי אובייקטיבי המקשר בין צריכת קולגן לבין מראה עור צעיר יותר", אומרת רונית שגב, מדענית, חוקרת עור ובעלת חברת הקוסמטיקה המדעית ביופור. "אנו למעשה אוכלים מדי יום קולגן – בבשר, וגם במזונות מעולם הצומח. התאים מחליטים כמה קולגן לייצר לפי צורכי הגוף בלבד. 

הקולגן שאנו אוכלים מתפרק במערכת העיכול, והופך לחומצות אמינו. מה שאיברי הגוף, הרקמות והתאים מקבלים הוא חומצות אמינו. הדרך היחידה של הגוף לקבל חלבון היא שהתאים עצמם ייצרו אותו, כמו שהם אכן עושים כל הזמן".

אז איך מעודדים את הגוף לייצר קולגן? בעזרת גירוי העור, כדוגמת טיפול במכשור IPL, טיפולי מזותרפיה, גלי רדיו ועוד, או במריחה על העור של מרכיבים המעודדים ייצור קולגן כמו רטינול, חומצות הידרוקסי, פפטידים פעילים או ויטמין C.

"הסיבים של הקולגן יותר גדולים מהנקבוביות שלנו, ולכן הוא לא יכול להיספג בעור", מוסיפה ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותג וישי. "אנחנו יכולות, עם זאת, לתקן את הסימנים של אובדן הקולגן באמצעות מרכיבים ידועים אשר נספגים בקלות ומסייעים לטפל בסימני ההזדקנות שנגרמים עקב איבוד הקולגן בעור. למשל פפטידים, מהמרכיבים העוצמתיים ביותר בעולם האנטי־אייג'ינג".

"הדרך הטובה והיעילה ביותר להחזיר את הקולגן לגוף היא על ידי תזונה בריאה שמקורה בחי ולא בצומח", מסכמת בן יקר. "מקורות טובים הם בשר עוף, בשר בקר, טלה, הודו, דגי ים כמו סרדינים וסלמון וכן הלאה. בעבר, שיקום הקולגן בעור והגברת ייצורו נחשבו לבלתי אפשריים, שכן מדובר בתהליכים פנימיים. אולם בעשורים האחרונים חשפו מחקרים את המנגנונים הפיזיולוגיים האחראים לתהליכים אלו. כתוצאה מכך, פותחו תכשירים המאפשרים להגביר את ייצור הקולגן בתאים, ובמקביל, לתקן את הנזקים שנגרמו למולקולות הקולגן וארגון מחדש של סיביו". 


הטיפולים שהוכחו כיעילים ביותר לחידוש הקולגן ולשיקומו 

רטינול
אחד המרכיבים החשובים שיעילותם בטיפול בקולגן הוכחה מעל לכל ספק הוא חומצה רטינואידית. החומצה הרטינואידית הינה המרכיב הפעיל ברטין A וברטינול – שניהם נגזרות של ויטמין A. ויטמין זה נחשב כיום לאחד החומרים הבודדים שלהם יכולת להשיג שינוי של ממש בעור הפנים. מחקרים הוכיחו כי מריחה חיצונית לאורך זמן של ויטמין A או של רטינול ורטין A, גורמת לייצור מואץ של סיבי הקולגן, ועל ידי כך מסייעת לשמור על מבנה העור ועל חוזקו. 

בנוסף, ויטמין A ממלא תפקיד חשוב גם בהגנה על העור מפני גורמים מזיקים הפוגעים בסיבי הקולגן, בזכות היותו אחד מנוגדי החמצון החזקים ביותר, המגינים מפני ההשפעות המחמצנות המזיקות של הרדיקלים החופשיים.

חומצות אלפא ובתא הידרוקסיות
חומצות אלו, המשמשות בטיפולי פילינג, גורמות לפירוק ולהסרה של תאי עור מתים ומזרזות את קילוף העור בשכבה הקרנית. מריחתן על העור יוצרת פציעה עדינה ומבוקרת, המעוררת את תהליך הריפוי הפנימי של הגוף. כתוצאה מכך, תאי עור חדשים מתחילים ליצור בשכבת הדרמיס סיבי קולגן חדשים, המהווים מעין שלד תמיכה לעור החדש שנוצר.

ויטמין C
מחקרים קליניים רבים הראו כי על ידי מריחת ויטמין C על העור בריכוזים של 10% לפחות, ניתן לגרום ל"שזירה מחדש" של סיבי הקולגן בעור מבוגר, ועל ידי כך להביא לתיקון ממשי של נזקי עור ולצמצום משמעותי של הקמטים. בנוסף, ויטמין C הוא אחד מנוגדי החמצון החשובים הידועים, וככזה הוא נלחם ברדיקלים החופשיים ומפחית את נזקיהם לקולגן.

קרם לחות וישי קולגן ספיישליסט מסדרת ליפטאקטיב (צילום: יחצ)
קרם לחות וישי קולגן ספיישליסט מסדרת ליפטאקטיב (צילום: יחצ)

מארז אנטי אייג'ינג מבוסס ויטמין סי מבית HL קוסמטיקה מקצועית, 600 שח. צילום אורי גרון.jpg (צילום: יחצ)
מארז אנטי אייג'ינג מבוסס ויטמין סי מבית HL קוסמטיקה מקצועית, 600 שח. צילום אורי גרון.jpg (צילום: יחצ)

מגוון מוצרי קולגן פלוס 99-275 שקלים. (צילום: עדי גלעד)
מגוון מוצרי קולגן פלוס 99-275 שקלים. (צילום: עדי גלעד)

סרום קולגן קרן ברטוב 650 ש''ח (צילום: עדי גלעד)
סרום קולגן קרן ברטוב 650 ש''ח (צילום: עדי גלעד)