זה אומנם לא מתאים לכל אחת, אבל מי שבוחרת להיניק נתקלת בלא מעט מיתוסים נפוצים לגבי הקשר בין תזונת האם והגברת ייצור החלב. אורטל ברובין־חן, נטורופתית והרבליסטית קלינית N.D בכללית רפואה משלימה ומנהלת קבוצת "שמחת בית השאיבה – הבית לשואבות חלב אם בלעדיות" בפייסבוק, מסבירה אילו מהם נכונים ואילו קצת פחות.

ייצור החלב תלוי בתזונה - נכון חלקית
מנגנון ויסות כמויות החלב הוא מנגנון פידבק - היזון חוזר. גם אם תאכלי את כל המזונות ה"נכונים", תיקחי שפע תוספי תזונה, תשתי המון מים וחליטות, אך לא תאותתי לגוף על ידי הנקה או שאיבת השד שכבר אין חלב או בקושי זורם חלב בצינוריות, הגוף לא יבין שיש צורך בייצור חלב נוסף. בחלב ישנו הורמון בשם FIL. כל עוד יש נוכחות שלו, הגוף לא מגביר את תפוקת החלב, ובהיעדרו הגוף מבין שיש צורך בייצור נוסף. לכן כשרוצים לתגבר כמויות חלב, חשוב לשאוב את השד לאחר ההנקה או לעודד את התינוק להמשיך לינוק, גם כשהשד כבר ריק. 

יש מזונות שמגבירים חלב – נכון
ישנם מזונות וצמחים גלקטוגוגים - מעודדים ייצור חלב, כגון חילבה, אצות, בירה, שיבולת שועל ואלפלפה. שיח אברהם (ויטקס), שטאוורי, אנג'ליקה סינית, גלגה, סרפד ושומר עשויים גם הם לשפר את ייצור החלב. לאחרונה החלו לחקור את השפעתו של צמח המורינגה. בכל אופן, מומלץ להיוועץ באיש או באשת מקצוע כדי להתאים את המזונות והצמחים הללו לאם המיניקה משום שלחלקם יש השפעות נוספות. כמו כן, אגוזים, זרעים, שקדים, ג'ינג'ר, הל, קינמון ודגנים מלאים יעזרו לנו לשמור על מאגרי הוויטמינים והמינרלים שלנו.

הנקה (צילום:  www.pexels.com - Kristina Paukshtite)
הנקה (צילום: www.pexels.com - Kristina Paukshtite)

תזונת האם משפיעה על טעם החלב - נכון חלקית
יש אמונות שונות שמזונות חריפים וגופריתיים כמו שום ובצל משפיעים על טעם החלב. זה נכון אומנם, אך חסר משמעות, משום שההשפעה היא מינורית. אין סיבה להימנע ממזונות אלו. אפשר להגביל צריכה ולא להפריז בה, אך אין הכרח כזה. 

יש מזונות שגורמים לתינוק לגזים – נכון חלקית נכון להיום, המחקרים מראים שאין קשר בין תזונת האם וגזים בתינוק. עם זאת, בפועל אמהות רבות מדווחות שהן מרגישות קשר בין מה שהן אוכלות וגזים בתינוק. המזונות העיקריים שמדווחים כגורמים לגזים הם ירקות מצליבים (כרוב, כרובית, ברוקולי וכו'), קטניות וחלב ומוצריו. אם התינוק אלרגי לדבר מה שתאכלי, ייתכן בהחלט שיהיה לכך ביטוי אצלו. 

המופע הקלאסי הוא תינוק אלרגי לחלב בקר שיונק או מקבל חלב שאוב מאמו, האוכלת מוצרי חלב. הדבר עשוי לבוא לידי ביטוי בחוטי דם בצואה של התינוק. זהו מצב שדורש דיווח מיידי לגורם הרפואי המטפל, ולאחר בדיקה ייתכן שינחה את האם לשנות את תזונתה. 

יש מזונות מייבשי חלב – נכון חלקית
ככלל, בתקופת ייצור החלב מותר לאכול הכל. יש נשים ששתייה מוגברת של חליטות הנחשבות מייבשות ריריות, כמו נענע ומרווה, תגרום להן הפחתה מועטה בכמויות החלב. נוכל לבחור להימנע מחליטות אלו ולהשתמש בהן בסיום תקופת ייצור החלב כדי לזרז את הייבוש.

חשוב לקחת תוספי תזונה - נכון חלקית
ההכרח היחיד לתוסף מזון הוא רק אם האם טבעונית, ואז הרופא עשוי להנחות אותה לקחת ויטמין B12. אם האם לא אוכלת תזונה מגוונת מספיק, ניתן בהחלט להמשיך ליטול מולטי־ויטמין ייעודי לנשים הרות ומיניקות המכיל את כל צורכי האם. 

חייבים לשתות הרבה מים – נכון
כל אישה שהתנסתה בהנקה, מכירה את תחושת היובש הבלתי מוסברת בגרון שמתחילה ברגע שהתיישבת להיניק או לשאוב חלב. כדאי מאוד שתתרגלי שתמיד יהיה לידך בקבוק מים כשאת ניגשת לפעולה, וככלל רצוי שתשתי לפחות שני ליטרים מים ליום ואף יותר.

אסור להיניק כשחולים (גם בקורונה) - לא נכון
ההפך הוא הנכון. חלב האם מלא בנוגדנים. בהינתן שסביר שהאם והתינוק קרובים מאוד זה לזה, שניהם ייחשפו לפתוגן גם כך. חשיפה לחלב האם שמכיל בתוכו את הנוגדנים שגוף האם ייצר למחלה, עשויה למנוע לחלוטין או לקצר משמעותית את זמן המחלה של התינוק. זוהי ההנחיה של ה־WHO, ארגון הבריאות העולמי, לגבי כל מחלה של האם. הנחיה זו תקפה גם לקורונה. 

תינוקות משחקים (צילום: אינג אימג')
תינוקות משחקים (צילום: אינג אימג')


שייק איט בייבי
להלן מתכון לשייק טעים שמהווה ארוחת בוקר מלאה ומהירה, וגם מעודד ייצור חלב.

רכיבים:
1 בננה 
1 כוס חלב שקדים או חלב שיבולת שועל (טבעי ללא תוספת סוכר ומלח)
1 כף שיבולת שועל דקה
1 כף שמרי בירה / כף נבט חיטה / כף זרעי פשתן טחונים
1 כף טחינה גולמית
כף שמן קוקוס / כף חמאת בוטנים טבעית אורגנית
מעט סילאן או שני תמרים להמתקה 

אופן ההכנה:
להכניס לבלנדר עם קרח, לערבל ולמזוג לכוס.

שייק בננה (צילום: אינג אימג')
שייק בננה (צילום: אינג אימג')


יומן הריון
תקופת ההריון מלאה ברגשות, במחשבות, באי־ודאות ובבלבול, על אחת כמה וכמה בתקופת הקורונה. מדריך חדש להריון בשם “מחברת משלך”, שמשלב גם יומן אישי, מספק מידע חשוב על התהליכים הרגשיים המתרחשים בתקופת ההריון וגם מאפשר לקוראת לפרוק את תחושותיה על הדף – תקוות, חששות, שאלות ולבטים.

את הספר חיברו שתי נשים, אמהות בעצמן, המגיעות מתחום הטיפול הנפשי: שרית אליהו, מטפלת בדרמה (M.A), פסיכותרפיסטית ומטפלת דיאדית; ועדי ברוש, פסיכולוגית קלינית וחברה במכון תל אביב לפסיכואנליזה בת זמננו. הרעיון לספר נולד מתוך החוויות האישיות שלהן של הריון ולידה, ועל בסיס ניסיון רב שנים בעבודה טיפולית עם נשים. ברוש כתבה את עבודת התזה שלה על הנושא של זיהוי מוקדם של דיכאון לאחר לידה, והיכולת לנבא אותו על פי חלומותיהן של נשים במהלך ההריון, ועל כך היא אף מרחיבה בספר.

מחברת משלך (צילום: צילום מסך)
מחברת משלך (צילום: צילום מסך)

זהו ספר המלווה את האישה לכל אורך התקופה שבה מתפתחים בתוכה חיים, תוך דיון בשאלות שמעסיקות אותה: איך זה מרגיש להיות בהריון? אילו תחושות, מחשבות וחלומות מתעוררים בך בתקופה זו? האם יש מחשבות “נכונות” וכאלה שפחות “ראויות”? “הרגע הזה, המזוקק, של הגילוי הוא כמעט תמיד שילוב של יראת קודש, אימה והתרגשות גדולה”, נכתב בספר. “מדובר במעמד... אל תופתעי אם טווח הרגשות החמקמק ינוע מקצה לקצה. זה דבר גדול שכרוכים בו עוצמות של עול, אחריות, חרדה ושינוי לצד השתאות והבנה שהחיים כפי שהכרת אותם עומדים להשתנות”. 

“מחברת משלך". מאת שרית אליהו ועדי ברוש. הוצאת עם עובד. 88 שקלים