את השינוי הגדול בכל הנוגע לרכישת מצעים אני חייבת לקרן, חברת נפש שעבדה איתי במשך שבע שנים במשרד עורכי דין. יום אחד, כשנערכה מכירת מצעים במחירים מסובסדים לעובדי החברה, כל המזכירות ועורכות הדין מיהרו לרכוש שלושה סטים במחיר של אחד. רק קרן אמרה: “עזבי אותך לקנות כל כך הרבה. אני מעדיפה להשקיע בסט מצעים אחד מעולה, שהבד שלו מרגיש כמו חלום, וכל פעם אני מכבסת ושמה אותו מחדש. אני מכורה”.

אז גם אני אימצתי את התפיסה: לא באמת צריך בארון יותר משני סטים של מצעים טובים, שפשוט מתחלפים ביניהם בכל פעם שאחד בכביסה. ייתכן אף שאתם משלמים מחיר גבוה על מצעים שהם לא איכותיים, פשוט כי אתם לא יודעים לזהות. אז הנה מדריך קצר לבחירת מצעים שיגרמו לכם להרגיש שאתם ישנים במלון בוטיק, וגם טיפים לשמירת אורך החיים שלהם.

מצעי פרקל סוהם (צילום: גל דה-לנג)
מצעי פרקל סוהם (צילום: גל דה-לנג)

1. לפני הכל, בחרו במצעים עשויים מכותנה. כותנה איכותית היא חומר מושלם למצעים: היא רכה, מאווררת ועמידה. אבל יש כותנה ויש כותנה. כותנה מצרית היא כינוי שגור לכותנה ארוכת סיבים. מקורה דווקא ביבשת אמריקה, שם טופחה והושבחה במשך עידנים. לפני כמאתיים שנים היא הובאה למצרים העותמאנית, גודלה בהצלחה רבה ויוצאה לכל העולם, וכך זכתה לשמה.

מחירה של כותנה זו לרוב כפול או יותר מכותנה רגילה, אך היא רכה יותר, יש לה ברק טבעי ויכולת עמידות לאורך שנים. היא כביסה במכונה, וגם כמעט חסינה להיווצרות כדורי סיבים, שנוטים להופיע על פני בדים מכותנה רגילה אחרי כעשר כביסות.

שימו לב שהוספת סיבי פוליאסטר לבד מרמזת לרוב על איכות ירודה יותר של כותנה, שכן הפוליאסטר משפר מאוד את עמידות הבד, אך המצעים הם גם פחות נעימים, פחות נושמים, מגבירים הזעת לילה ופולטים מיקרו־פלסטיקים בכל כביסה.

סט מצעי סאטן זהב של פוקס הום (צילום: יורם אשהיים)
סט מצעי סאטן זהב של פוקס הום (צילום: יורם אשהיים)

2. קל להשוות את איכות המצעים לפי מדד צפיפות החוטים שבהם: ככל שהחוטים דקים וצפופים יותר, כך המגע של הבד נהיה מעודן וחלק יותר. הטווח נע לרוב בין 220 ל־500 חוטים לאינץ׳ רבוע, וככל שהמספר גבוה יותר, כך המצעים משובחים יותר. שימו לב: רק חוטים הנטווים מכותנה משובחת יכולים להגיע לצפיפות חוטים גבוהה. לכן צפיפות החוטים מעידה גם על המגע הצפוי מהבד, וגם על איכות הכותנה.

מצעי סאטן ופֶּרְקָל נחשבים לסוגים האיכותיים ביותר הקיימים. מה ההבדל ביניהם? סוגי אריגה שונים. אריגת פֶּרְקָל היא אריגת שתי וערב קלאסית בצפיפות חוטים של מעל 200, ואילו אריגת הסאטן צפופה יותר, ובה החוט מושחל מעל ארבעה חוטים בכל פעם, עם פני שטח רחבים ואחידים יותר. מצעי פֶּרְקָל מאווררים מאוד, מה שהופך אותם לנעימים במיוחד לאנשים הסובלים מהתחממות בלילה. למצעי סאטן מכותנה ארוכת סיבים מתווספות גם תכונות של רכות וברק טבעי. הם מאווררים ועמידים ובעלי מגע רך ומלטף באופן מקסימלי.

3. בהנחה שאתם מכבסים מצעים אחת לשבועיים (ובבקשה אל תגידו שאתם מחליפים מצעים רק פעם בחודש), היזהרו מלהרוס אותם בכביסה. המומחים של חברת הטקסטיל סוהם, יצרנית מצעים איכותיים לבתי מלון ולמגזר הפרטי (soham.co.il), מסבירים כיצד לשמור על איכות המצעים ולכבס אותם נכון.

כבסו מצעים בחום נמוך: ההמלצה של רוב היצרנים היא לכבס מצעים בחום נמוך של 30־40 מעלות. כביסה בחום גבוה מכך עלולה לגרום נזקים מיותרים, וברוב המקרים, אין צורך בכך בשביל להגיע למצעים נקיים וריחניים. אם במקרה המצעים הוכתמו, עדיף לטפל בכתמים נקודתית עם מסיר כתמים, ולא בעזרת חימום יתר.

העדיפו שלא להשתמש במרכך: מרככי כביסה עלולים להזיק למצעים על ידי תהליך אטי של ציפוי סיבי הכותנה, שמקשיח אותם עם הזמן. על מנת לשמור על הברק והלובן של מצעים לבנים, מומלץ להחליף את המרכך בחצי כוס סודה לשתייה - אותה יש להכניס למכל המרכך במכונה. הסודה נותנת תוצאות מצוינות, ללא פגיעה כלשהי בסיבי הכותנה.

אל תעמיסו על המכונה: זוהי עצה כללית הנוגעת לא רק למצעים. מכונה עמוסה מדי מכבסת בצורה פחות יעילה, וגם מגבירה מאוד את היווצרות הקמטים בטקסטיל. כך גם לגבי מייבש עמוס. הכי טוב לכבס ולייבש כל סט מצעים בנפרד. מומלץ לפרוש ולנפנף אותם לפני שמכניסים אותם למכונה ולאפשר להם לנוע בחופשיות במכונה.

פחות סחיטות בבקשה: אחת הפעולות המזיקות והמיותרות בכביסת מצעים היא סחיטה מוגזמת, הגורמת לבלאי מהיר. במצעים מאיכות נמוכה, סחיטה חזקה אף מזרזת את תהליכי התכדררות הסיבים, ואם הכותנה מחוזקת בסיבי פוליאסטר, הסחיטה גם משחררת למחזור המים יותר סיבי פלסטיק מזיקים. מצעים מאיכות גבוהה לא ייפגעו משמעותית מסחיטה חזקה, אך סתם יצאו מקומטים.

אל תייבשו עד הסוף: ייבוש סהרה למצעים פוגע בחיוניות של הסיבים ואף מקשה ומקמט אותם. מומלץ לייבש בחום נמוך או בינוני, ורק עד שהמצעים לחים קלות, ואז לתלות אותם על חוט, או להניח אותם ישירות על המיטה. מצעי כותנה מצטיינים בהולכת לחות, כך שכל עוד לא תכסו אותם מיידית בשמיכה, הם ינדפו את כל הלחות במהרה וייוותרו חלקים וללא קמטים.