אירוע מכונן: יום רביעי שעבר ניתן ההיתר לפתוח שוב את המסעדות, שנאלצו לסגור את שעריהן בעקבות התפרצות הקורונה. עובדה זו שימחה מאוד מסעדנים רבים, אך היו גם כאלה שהבינו שלפתוח לנוכח המגבלות הקיימות זה לא בדיוק משתלם ואפילו עלול להיות כרוך בהפסדים. הם החליטו לשנות קונספט ולהפוך את העסק שלהם למקום לאירועים בלבד.

"עד הקורונה עבדנו שישה ימים בשבוע, חוץ מיום ראשון", מספר שאול פלוגה, מבעלי מסעדת "פלוגי" בבנימינה הפועלת במשך כעשור וחצי. "המקום עבד מאוד חזק במיוחד בסופי שבוע, ואז הגיעה הקורונה ונאלצנו לסגור. אחרי תקופה מסוימת התחלנו לעשות משלוחים לארוחות שישי בערב".

למה לא פתחת את המקום בשבוע שעבר לקהל הרחב?
"ראינו שמתחיל להיות דיבור על גל שני, על התחלה של הדבקות. הסיבה העיקרית הייתה שהרגשנו שחוויית האירוח שמאוד חשובה אצלנו, לא יכולה להיות אותה חוויה עם מסיכות והפרדות".

מן הסתם היה גם שיקול כלכלי בצעד הזה.
"במסעדנות אין יותר מדי שוליים של רווח. חודשיים וחצי בלי עבודה זה מאוד קריטי. הבנו שעכשיו אנשים לא יגיעו באותה כמות כמו פעם. אומנם בסוף השבוע שלפני פתיחת המסעדות היו מאות טלפונים, אבל היה ברור שזה פיק של התלהבות ואחר כך תהיה ירידה. לכן החלטנו להפוך את המקום לאירועים בלבד. המקום שלנו הוא גדול, יש גינות יפות. הבנו שמבחינה כלכלית יותר משתלם להתמקד באירועים ובקבוצות סגורות מאשר לפתוח כל יום במצב שבו יגיעו מחצית האנשים שהיו רגילים להגיע לפני הקורונה. אנחנו בדיוק עונים על הקונספט של אירועים וחתונות קטנות בהתאם להנחיות ההתקהלות. מי שרוצה עכשיו להתחתן לא יחפש אולם אירועים של 1,000 איש. כמו כן, יום בשבוע נעשה יום קונספט ללקוחות, אבל לא כישיבה רגילה במסעדה. בימי שישי נמשיך עם משלוחי האוכל".

שליח וולט (צילום: מרק ישראל סלם)
שליח וולט (צילום: מרק ישראל סלם)

מאיה חורב־ונטורה, מבעלי הבר "לֵילה" ומסעדת "הכובשים" התל־אביביים, קיבלה החלטה דומה. "עד הקורונה, לילה בר, הפתוח שנתיים, שימש בר־מסעדה עם 40 מקומות ישיבה", היא מספרת. "לקחנו הלוואות כדי לפתוח את המקום. הוא היה פתוח כל יום החל בשש בערב. האווירה הייתה לגמרי של אוכל, בשרים על האש. התקופה הזאת שהמקומות היו סגורים עשתה לנו נזק בלתי יתואר ברמה הפיננסית".

לדברי חורב־ונטורה, מגבלות התו הסגול לא מאפשרות לה לפתוח מחדש. "זה מקום קטן, צפוף ואינטימי", היא מסבירה. "אין לי איך להרחיק כיסא מכיסא מטר וחצי. זה משאיר אותי עם 20 מקומות ישיבה וגם גורע מהחוויה. זה לא הגיוני להפעיל מקום ככה. הבנו שבמצב הנוכחי עדיף להתמקד רק באירועים בלילה בר. היום אני מפרסמת את עצמי כמקום לאירועים בקרב משרדים, מפיקים, אנשים פרטיים. את מסעדת הכובשים, מוסד של 12 שנים, כן פתחנו, אבל קשה לומר שחזרנו לשגרה. חסרים התיירים וגם הישראלים קצת חוששים ואין להם כסף. זה רחוק מהקופות שהייתי סוגרת לפני הקורונה".

קונספט יותר כלכלי
עד הקורונה, במשך שלוש שנים וחצי, עבדה מסעדת תל יצחק, שבכניסה לקיבוץ תל יצחק, שבעה ימים בשבוע והפכה למותג באזור השרון. "ואז הגיעה המגיפה וחודשיים וחצי ישבנו בבית", מספר יניב הרוש, הבעלים. "ברביעי שעבר היה אפשר לפתוח, אבל חיכינו לראות מה קורה עם הגל השני. כמו כן, הבנו שכנראה אחרי הקורונה עולם המסעדנות לא יחזור למה שהיה בעבר. לכן חשבנו על קונספט חדש שיתאים יותר לתקופה: החלטנו לפתוח את המסעדה בימים ספציפיים לאירועים, כגון אירועי חברות, חתונות ואירועי בוטיק בהתאם להנחיות. אמרנו שבמקום להאכיל 400־300 איש שפרושים על פני כל היום, נעשה את זה באופן נקודתי ונספק חוויה הרבה יותר מעניינת".

אחד מהשיקולים להחלטה היה המצב הכלכלי של אנשים רבים. "היינו מסעדה שממותגת גבוה, שמשתמשת בחומרי גלם הטובים ביותר. מחיר ממוצע לסועד היה 150 שקלים", הוא מספר. "הבנתי שעכשיו אולי לא כולם יוכלו לשלם את זה ואנו נדרשים לעשות התאמות. עכשיו אני מוכן לתת לך את כל המסעדה ואת החצר שלי לכל אירוע שתבחרי. ספגנו מכה כלכלית קשה ואנחנו חושבים שהפעלת המקום בקונספט החדש כלכלית יותר מאשר לפתוח בצורה רגילה. כמובן שלא כל אחד יכול להפוך את המקום שלו לאירועים. לי יש מתחם גדול, מעוצב כמו וילה יפהפייה בטוסקנה וכל החלונות פונים לחצר גדולה".

מסעדה (צילום: ingimage ASAP)
מסעדה (צילום: ingimage ASAP)

בינתיים, מספרים המסעדנים, הלקוחות הקבועים מימי טרום הקורונה, נותרו מאוכזבים. "מן הסתם זה מצער המון אנשים שאנחנו לא פתוחים לקהל הרחב, אבל באותה מידה אנחנו מקבלים הרבה תמיכה והוקרה על השנים שעבדנו", אומר פלוגה. "כרגע אנחנו מתמקדים באיך להיות כלכליים יותר. לגבי העתיד - הכל פתוח. בינתיים אנו מחכים לראות מה יקרה הלאה ומחכים גם למענק שעדיין לא קיבלנו".

חורב־ונטורה: "האורחים הקבועים מתים לבוא לבר עצמו, אבל אין כרגע. לקוח אחד אמר 'אבל יש לי יום הולדת', אז אמרתי לו: 'סגור את המקום למסיבת יום הולדת'".

הרוש: "אנשים אומנם מאוכזבים שאנחנו לא פתוחים כמסעדה, אבל אני אומר להם שנעשה ערבי קונספט אחת לכמה זמן. יש הרבה מתעניינים לגבי חתונות קטנות ואירועים. בגלל ההגבלות יש ביקוש לזה. אני חושב שבסופו של דבר הקורונה תעשה טוב לעולם המסעדנות. מסעדות שלא היו טובות ייסגרו, ומי שיישארו יהיו המקצוענים יותר בתחום שידעו להתאים את עצמם למצב החדש".